Banner-small_dekstopBanner-small_mobile

Zoek een vestiging

Communicatietrends

Crossmedia

Verkoop je producten en diensten als abonnement

Het abonnement als verkoopvorm wordt steeds populairder. Denk niet alleen aan je mobiele telefoon, je Ziggo-abonnement en natuurlijk je krant en tv-gids, maar ook aan Netflix, Spotify of je deelauto zoals Car2Go of Greenwheels. Of zelfs een groentenabonnement. Ook steeds meer consultants, bloggers en marketingadviseurs bieden hun B2B-diensten aan in abonnementsvorm. Wat jij als marketeer […]

Verkoop je producten en diensten als abonnement

Het abonnement als verkoopvorm wordt steeds populairder. Denk niet alleen aan je mobiele telefoon, je Ziggo-abonnement en natuurlijk je krant en tv-gids, maar ook aan Netflix, Spotify of je deelauto zoals Car2Go of Greenwheels. Of zelfs een groentenabonnement. Ook steeds meer consultants, bloggers en marketingadviseurs bieden hun B2B-diensten aan in abonnementsvorm. Wat jij als marketeer of ondernemer ook aanbiedt, het kan waarschijnlijk in abonnementsvorm. We geven 10 tips om te zorgen dat je klanten abonnee worden én blijven.

1. Wat je ook verkoopt of aanbiedt, maak er een abonnement van.

Maak je als tekstschrijver blogs voor je klanten? Maak je als vlogger elke maand of elke week een productie voor de website van je klant? Ben je bedrijfsadviseur, advocaat, notaris of communicatieconsultant? Kijk dan of je je diensten ook in abonnementsvorm aan je klanten kan aanbieden. Het opzetten en uitvoeren van administratieve zaken, reclame/marketingactiviteiten, werving & selectie of personeelszaken zijn geregeld het kind van de rekening bij veel bedrijven. De bestaande klanten en de dagelijkse bedrijfsprocessen slokken alle tijd op. Een abonnement inclusief periodiek overleg leidt dan vaak wél tot de gewenste uitbreiding in activiteiten, strategie of communicatie en verkoop.

2. Uitgelezen kans voor kleine én grote bedrijven.

Abonnementiseren (het woord staat nog niet in Van Dale) is een uitgelezen kans voor kleine én grote bedrijven. Kijk naar Microsoft, dat zijn Office-pakket als pakket (in één keer) verkoopt maar het ook aanbiedt in abonnee-vorm met een looptijd van een jaar. Aan de andere kant van het spectrum zijn er bekende voorbeelden als een hondenuitlaatservice, fitnessabonnementen en bedrijven die abonnementen aanbieden voor scheermesjes. De klant heeft gegarandeerd altijd scherpe mesjes in huis en kan, afhankelijk van hoe vaak hij zich scheert, kiezen tussen zware en lichte abonnementen. De scheermesjesleverancier heeft een stabiele en beter voorspelbare stroom van inkomsten, dus kan het bedrijf de mesjes concurrerend prijzen.

3. Er zijn alleen maar voordelen.

Naast een stabiele en beter voorspelbare stroom van inkomsten, die je als bedrijf dankzij abonnementen binnenhaalt, bind je ook je klanten sterker aan je bedrijf. De kans dat zij jou ook aan anderen aanraden is daardoor veel groter. Jij als onderneming bespaart daardoor op acquisitie en acquisitiekosten. Er geldt ook een extra bijkomende eis, maar die zou eigenlijk ook moeten gelden als je je producten los-vast verkoopt. Als je abonnementen aanbiedt komt het veel meer aan op een goede relatie met de klant. Hij of zij kan namelijk het abonnement ook opzeggen. Terwijl tevreden klanten juist trouwe klanten zijn.

4. Als je scheermesjes verkoopt, laat dan ook zien hóé je je scheert.

Je klanten moeten je product gebruiken, maar vooral moeten ze het goed gebruiken. Ze moeten eruit halen wat er in zit. Iemand die elke maand 10 euro betaalt voor Spotify maar nauwelijks weet hoe het werkt, zal eerder haar of zijn abonnement opzeggen. Daarom benadrukt Spotify bijvoorbeeld dat je muziek kunt downloaden op je mobiel om die vervolgens, als je onderweg geen wifi hebt, offline te beluisteren. Zorg dus voor goede informatie, nieuwsbrieven over best practices en instructievideo’s.

5. Meet de tevredenheid van je klanten.

Vraag je klanten naar hun ervaringen. Of je dat nu via de telefoon doet, social media, een nieuwsbrief of panels maakt niet uit. Treed in contact met je klanten. Pas dan weet je wat er eventueel beter kan of welke behoeftes er leven. Het leidt bovendien tot meer loyaliteit.

6. Benader klanten niet met dingen die ze al hebben.

Het komt vaak voor dat je klant in een mailing aan nog-niet-klanten terechtkomt. Dat is irritant. Zeker als er een aanbieding, cadeau-actie of kortingactie aan verbonden is waar een bestaande klant of abonnee niet van profiteert. Dan is het zelfs een doodzonde. Maar let wel, dit komt nog steeds voor.

7. Geef klanten/abonnees geregeld een cadeautje of korting.

Wat je geeft krijg je terug. Mensen die zich gezien, gewaardeerd en gekend voelen zeggen hun abonnement niet zo snel op.

8. Zorg dat jouw aanbod past en ook passend blijft.

Als jouw klant, in plaats van 1 keer per week, nog maar 1 keer per twee weken van jouw personal fitnesstraining gebruik kan maken omdat zij of hij tijdelijke drukke werkzaamheden heeft of bijvoorbeeld om de week in het buitenland is, moet je het abonnement aanpassen. Anders raak je je klant misschien kwijt. Houd ook in andere abonnementsvormen nooit te streng vast aan contracttermijnen of opzegboetes. Bied naast opschaalmogelijkheden ook down scale-vormen. Dat maakt jou oneindig sympathieker.

9. Benader klanten op tijd voordat hun abonnement afloopt.

Benader een klant niet pas als hij of zij heeft opgezegd. Laat je klant weten en beseffen dat jij om haar of hem geeft. Bied eventueel aantrekkelijke verlengingsvoorwaarden aan, benadruk je nieuwe producten of misschien cadeautjes en kortingen, maar blijf altijd proactief.

10. Zorg voor een persoonlijke benadering.

Benader je klanten ook zo persoonlijk mogelijk en niet in een bulk-mailing of een brief die over iedereen kan gaan. Als je je klant een beetje kent, kun je misschien ook wel echt persoonlijke aanbiedingen doen waardoor hij of zij langer besluit te blijven bij jou.