Banner-small

Zoek een vestiging

Communicatietrends

Blog
Crossmedia

Liefde voor extra omzet? Haak dan zeker in op Valentijnsdag

In het algemeen lijkt Valentijnsdag — op 14 februari — gemaakt voor het internet en voor webshops in het bijzonder. Maar ook als je een fysieke winkel of restaurant hebt, is Valentijnsdag een verkoopbooster in de categorie Kerst en Sinterklaas. De uitgaven aan Valentijnsdag stijgen elk jaar en het aantal last minute-kopers is gigantisch. Voor webshops is dit ideaal. Neem snel deze 9 punten door als je meer wilt verdienen aan Valentijnsdag.

Liefde voor extra omzet? Haak dan zeker in op Valentijnsdag

In het algemeen lijkt Valentijnsdag — op 14 februari — gemaakt voor het internet en voor webshops in het bijzonder. Maar ook als je een fysieke winkel of restaurant hebt, is Valentijnsdag een verkoopbooster in de categorie Kerst en Sinterklaas. De uitgaven aan Valentijnsdag stijgen elk jaar en het aantal last minute-kopers is gigantisch. Voor webshops is dit ideaal. Neem snel deze 9 punten door als je meer wilt verdienen aan Valentijnsdag.

Vandaag geopend:

-

      Met Valentijnsdag geven geliefden en verliefden elkaar extra aandacht met cadeautjes, bloemen, kaarten, chocolade en ander snoep. Dus de dag is niet voor niets een feest voor de commercie. Van boekwinkel tot lingerieshop, van cadeauwinkel tot bloemenbezorgservice en van PostNL tot Tony’s Chocolonely. Ook jouw bedrijf kan profiteren van Valentijnsdag.

      1. Haak uitdrukkelijk in op Valentijnsdag.

      Verwijs op je website, winkel, horecazaak en ook in je advertenties expliciet naar Valentijnsdag. Vermeld de datum, zeg er iets over, zet rode hartjes op je site. Iedereen houdt van hartjes. Zelfs mensen die niet van plan zijn iets te kopen houden van hartjes en andere symbolen van liefde. Liefde is nu eenmaal altijd positief. Albert Heijn had enkele jaren een mooie inhaakadvertentie voor witlof met de kop ‘All you need is lof’.

      2. Begin er vroeg mee.

      Wacht niet tot 13 februari, Valentijnsdag leeft al dagen en weken eerder bij jouw klanten en potentiële klanten. Wat dat betreft verschilt Valentijnsdag niets van Sinterklaas of Kerstmis. Houd ook rekening met de besteltijd van de consument en de levertijd van jou. Mensen moeten op tijd een keuze kunnen maken en aan de andere kant ook snel en tijdig bediend worden, ook omdat er veel last-minute-cadeaus worden gegeven.

      3. Kijk een jaar terug.

      Kijk even wat vorig jaar in februari goed is verkocht. Via Google Analytics kun je ook achterhalen hoe bezoekers jouw winkel hebben gevonden en of ze een mobiel of hun laptop gebruikten.

      4. Je sector maakt niks uit.

      Ook als je niet PostNL of Hallmark heet of geen chocolade verkoopt kun je met Valentijnsdag alle kanten op. Maak bijvoorbeeld een aparte pagina van producten in de kleur rood. Bedenk leuke kortingsacties met korting bij vervolgaankopen. Of bied een mooie cadeauverpakking met hartjes aan. Bedenk hierbij steeds één ding: er zijn heel veel impulskopers op de markt en jouw taak is om die binnen te trekken.

      5. Wijs je klanten actief op Valentijnsdag.

      Stuur er bijvoorbeeld een extra e-mailnieuwsbrief uit met een liefdesthema, leuke liefdesverhalen, toepasselijke producten of diensten. Wees actief op social media. Besteed aandacht in je winkel, zaak en/of op je website. Gooi er, om ook nieuwe klanten te bereiken, een zoekwoord-campagne tegenaan of een extra displaycampagne. Wees vooral, voor de last minute-kopers die niet beseften dat het ‘morgen’ al Valentijnsdag is, actief op maandag 13 februari. Als je ook een fysieke winkel hebt, is het helemaal handig om klanten erop te wijzen dat ze nu nog even snel hun geschenk of attentie kunnen ophalen. En zeg erbij dat product X of Y nog steeds op voorraad is. Of, helemaal mooi: geef een speciale Valentijns-last-minute-korting.

      6. Retargeting is nu belangrijker dan ooit.

      Mensen die iets leuks voor Valentijnsdag zoeken twijfelen vaak lang. Of ze vullen hun mandje, maar gaan niet over tot een definitieve aankoop. Laat dus niet na de bezoekers van je website te retargeten met banners van de producten die ze eerder bekeken of van nieuwe acties. Mensen die al eind januari in jouw webshop keken naar oorbellen, armband, ringen of een halsketting moet je echt nog een keer benaderen.

      7. Laat best-sellers zien.

      Help mensen kiezen. Het klinkt zo simpel maar het gebeurt maar heel weinig. Zeker impuls-aankopers stellen suggesties op prijs. Wijs mensen op dingen die anderen kochten met bijvoorbeeld de tekst: ‘Andere verliefde mensen kochten X’

      8. Wek vertrouwen en bied aflevergarantie.

      Je trekt klanten nog eerder over de streep om echt af te rekenen door een gegarandeerde leverdatum te noemen. Denk weer aan Sinterklaas: een boek of parfum dat na 5 december pas binnenkomt, is een onherstelbare downer. Hetzelfde geldt voor een bos rozen of een doos bonbons die pas op 15 februari worden bezorgd. Dat wil niemand.

      9. Evalueer.

      Na 14 februari houdt het niet op. Kijk goed naar wat werkte en wat niet werkte. Maak daar aantekeningen van. Een jaar is zo om, en volgend jaar doe je er je voordeel mee.