Banner-small

Zoek een vestiging

Communicatietrends

Blog
Crossmedia

Zonder budget een film maken die viraal gaat

U kent ze, de bioscoop- en televisiecommercials waarin auto’s door spectaculaire landschapen rijden. Spreekwoordelijke autoreclame, met een production value van overduidelijk miljoenen euro’s. Maar meeslepende autoreclame kun je ook zelf maken. Op een koopje, terwijl toch bijna 5 miljoen mensen jouw film willen zien. Een erg leuke en leerzame case in twee minuten kijk- en leestijd.

Zonder budget een film maken die viraal gaat

U kent ze, de bioscoop- en televisiecommercials waarin auto’s door spectaculaire landschapen rijden. Spreekwoordelijke autoreclame, met een production value van overduidelijk miljoenen euro’s. Maar meeslepende autoreclame kun je ook zelf maken. Op een koopje, terwijl toch bijna 5 miljoen mensen jouw film willen zien. Een erg leuke en leerzame case in twee minuten kijk- en leestijd.

Vandaag geopend:

-

      ‘My best friend…’

      ‘…for ten years’.

      Zo begint een twee minuten durende meeslepende video voor de Suzuki Vitara. Je ziet de 4WD-terreinwagen door het woestijnzand ploeteren en met evenveel gemak door de sneeuw op hoge door lawines geteisterde berghellingen, een schijnbaar onbereikbare bergklif trotseren, door de jungle trekken en door wildparken rijden… het autootje kan zelfs onder water zonder een krimp te geven… sterker, hij is zelfs naar de maan geschoten om daar door het stoffige maanzand te scheuren. En hij ontsnapte ook aan reusachtige dino’s in Jurassic Park.

      Kortom, een epische commercial.

      De speelfilm Mad Max: Fury Road is kinderspel vergeleken bij wat deze 4WD – ‘The legend, the beast, the hero, the discoverer drives everywhere with no fear’ – meemaakt en doorstaat. En dat allemaal begeleid door even dramatische als effectvolle filmmuziek (uit de film Legends).

      4,8 miljoen views

      Is dit reclame voor dé Suzuki Vitara, in de geest van de bekende It’s a Giant Suzuki-filmpjes uit de jaren ’80? Nee, het is reclame voor een Suzuki Vitara, namelijk een tweedehands Suzuki jeepje uit 1996.

      De film, die sinds 12 april 2017 op YouTube staat en inmiddels is gezien door niet minder dan 6,5 miljoen mensen, is helemaal geen officiële reclamefilm voor Suzuki maar een homemade video van de eigenaar van de auto die hem na tien jaar kwijt wil. ‘Met spijt’, vermeldt hij erbij.

      Toegegeven, het is wel een eigenaar met special skills: de maker, Eugene Romanovsky, is creative director en specialist in visual effects bij een reclamebureau (Gravity) in Israël.

      Viraal

      Hij zette dus geen advertentie op een internetmarktplaats en ook niet een speurdertje in de lokale huis-aan-huiskrant, maar maakte in zijn vrije tijd een meeslepend filmpje, dat zo overtuigend oogt dat het viraal ging over de hele wereld.

      Het mooie aan de film is ook de ironie. Door de aaneenschakeling van alle denkbare clichés uit autoreclamefilms en door die nog wat aan te zetten ontstaat er een over the top-film die echt weer boven alle denkbare autoreclame uitsteekt.

      En dat is knap.

      En misschien een likje verf

      Tegelijkertijd is maker Eugene Romanovsky, hier te vinden op Facebook, ook zo nuchter als een wc-deur want hij sluit zijn #BuyMyVitara-film af met een droog humoristische quote: ‘It needs your love. And mayby some paint.’ Vrij vertaald: ‘Hij heeft liefde nodig. En een likje verf misschien’.

      En of al die aandacht ook een beetje serieus was? Oftewel leidde tot niet alleen kijken, kijken, kijken maar ook kopen? Dat was zeker het geval, vertelt Romanovsky aan magazine ISRAEL21c. Hij is de tel kwijt hoeveel mensen op zijn Facebook-pagina reageerden op zijn film maar ze kwamen overal vandaan, tot aan Argentinië en de VS aan toe.

      En heeft hij hem verkocht?

      Jazeker. Maar niet aan iemand in Australië of de Kaaiman Eilanden. ‘Ik heb hem verkocht’, vertelt Romanovsky, ‘maar de koper heeft niet eens de film gezien. Hij zag hem hier in de straat staan en vroeg wat ik ervoor wilde hebben.’

      Educatief

      Een erg leerzaam project dus voor elke creatieveling die met weinig budget (en wel wat vrije tijd) een opvallende uiting wil maken. In de aftiteling/credits van zijn film geeft Romanovsky precies aan welke films en welk film- en geluidsmateriaal hij heeft gebruikt. Hij heeft zo’n beetje alles van openbaar toegankelijke filmpjes op YouTube gehaald. En dat hij zodra iemand de rechten claimt haal ik het er meteen af, benadrukt hij. ‘Maar let wel jongens, ik gebruik het allemaal uitsluitend voor educatieve doeleinden en de lol’, schrijft hij erbij. Geen rechthebbende heeft zich nog gemeld. Waarschijnlijk vindt iedereen de film en de maker sympathiek en gunnen zij hem de eer en de lol.

      Deze case van McDonald’s is vergelijkbaar als het gaat om virals.