Banner-small_dekstopBanner-small_mobile

Zoek een vestiging

Communicatietrends

Crossmedia

Zo kom je met jouw nieuws in de krant (op tv, de radio, in blogs)

Free publicity is niet alleen gratis, maar ook nog eens uiterst effectief. Verspreiding van jouw nieuws door derden geeft jouw nieuws en daarmee jouw bedrijf iets dat je niet kunt kopen. Endorsement, oftewel waardering of lof voor een bepaald product of een bepaalde prestatie door een materiedeskundige. Autoriteit. En dat maakt jouw nieuws belangrijker en […]

Zo kom je met jouw nieuws in de krant (op tv, de radio, in blogs)

Free publicity is niet alleen gratis, maar ook nog eens uiterst effectief. Verspreiding van jouw nieuws door derden geeft jouw nieuws en daarmee jouw bedrijf iets dat je niet kunt kopen. Endorsement, oftewel waardering of lof voor een bepaald product of een bepaalde prestatie door een materiedeskundige. Autoriteit. En dat maakt jouw nieuws belangrijker en urgenter. Hieronder de tien geheimen van de smid om te scoren in de media.

1. Kom met echt nieuws.

Als je echt iets nieuws te melden hebt noem het dan ook echt nieuws. Maar je moet ook niet met nieuws komen dat geen nieuws is. Reclame is geen nieuws en journalisten, bloggers, vloggers en bureauredacteuren zien een tijdelijke aanbieding ook niet als nieuws. Maar als je een nieuwe reclamecampagne begint of een bijzondere of opvallende winactie op touw zet, of als je een prijsvraag introduceert, dan is het wel nieuws. Permanente prijsverlagingen kunnen ook nieuws zijn.

2. Nieuws is nieuws, maar niet voor iedereen.

Nieuws is nieuws als het echt nieuw is én relevant is voor de lezers van een medium. Voorbeeld van het laatste: de opening van een nieuwe vestiging van jouw stomerijketen in een winkelcentrum in Hoogeveen is voor Het Financieele Dagblad niet interessant maar wel voor De Krant van Hoogeveen en de Hoogeveensche Courant.

3. Stuur je persbericht alleen naar relevante media.

Lokaal en regionaal zijn er ongelooflijk veel nieuwsbladen, nieuwssites, radio-omroepen en zelfs televisiestations. Ook blogs zijn een niet te missen nieuwskanaal, net als social media. Veel bloggers die schrijven over specialistische onderwerpen hebben een groot en vaak trouw publiek.

Een bericht in een huis-aan-huisblad is voor een snackbar, kapper of schoonheidsspecialiste aanzienlijk belangrijker dan een landelijk dagblad. Hoewel een optreden in een landelijke tv-talkshow of in een actualiteitenrubriek op televisie ook een goede afstraling kan hebben op jouw naam als snackbar, kapper of schoonheidsspecialiste. Je bent dan ineens bekend van tv. Dat kan je bezoek en omzet ten goede komen.

4. Schakel ook sociale media in als nieuwskanaal.

Bedenk ook dat een medium als Twitter, LinkedIn of Facebook op zich al een heel goed distributiekanaal is voor nieuwsberichten, nieuwe-productaankondigingen en aankondigingen van acties en prijsverlagingen. Je berichten kunnen daar ook heel makkelijk en snel gedeeld worden waardoor je bereik exponentieel kan toenemen. Het voordeel van verspreiding van jouw nieuws door derden is de autoriteit van het medium in kwestie, dat jouw nieuws belangrijker en urgenter maakt. Persaandacht kun je zien als een endorsement.

5. Bouw een band op met redacties en redacteuren.

Mail of beter nog bel een journalist of redacteur eens op. Je zult versteld staan van hoe goed mensen bereikbaar zijn en bereid zijn tot luisteren. Je moet dan wel iets te vertellen hebben en geen onzinverhaal ophangen. Ga de, voor jou, belangrijke redacteuren en redacties ook volgen op Twitter en Facebook. En als jij zelf met regelmaat belangrijk nieuws bekend maakt op jouw socialmediakanalen gaan journalisten en bureauredacteuren op dat vakgebied jou ook sneller volgen. Daardoor bouw je ook een band op.

6. Schrijf een goed persbericht.

Een persbericht hoeft niet lang te zijn en is ook niet moeilijk om te maken. Meld het nieuws in de kop en schrijf een intro waarin je het nieuws (nieuwe dienst, nieuw product, nieuwe uitvinding, nieuw filiaal) ietsje uitgebreider toelicht. Ook in de eerste zin van de tekst van het persbericht zet je eerst het belangrijkste nieuws. Begin nooit met overbodige zinnen zoals ‘De wereld verandert snel’ of ‘De digitale ontwikkelingen volgen elkaar in recordtempo op’.

Kom direct ter zake en houd ook verder je persbericht zo kort mogelijk. Houd het ook zakelijk, maar wel correct – let ook op een foutloze stijl en vermijd spefouten – en goed leesbaar. Merk op hoe je zelf struikelde in de vorige zin over het woord spefouten. Eén fout gespeld woord kan je persbericht al minder serieus maken. Voeg ook belangrijke links, illustraties en/of video toe aan je persbericht.

7. Zorg voor een Nieuws-afdeling op je website.

Grotere bedrijven hebben bijna allemaal een nieuws-afdeling, een eigen hoekje voor nieuws op de website. Dat is ook als kleiner bedrijf een kleine moeite. Neem hierin op datum gerangschikt het persbericht op, plus alle foto’s, video’s, links, contactpersonen met 06-nummers.

8. Neem een citaat op in je persbericht.

Vaak wordt afgeraden om een citaat of een paar citaten op te nemen in het persbericht. Bijvoorbeeld waarin de directeur, uitvinder of fusiepartners persoonlijk aan het woord komen. Doe het, als het toepasselijk is, toch wel. Journalisten en redacteuren die een exclusief citaat willen bellen wel even. In veel gevallen wordt het bericht met citaten opgenomen. Citaten maken een nieuwsbericht nu eenmaal levendiger.

9. Als een journalist belt, keep cool en neem de tijd.

Een journalist of redacteur die jou belt, wel of niet naar aanleiding van een persbericht, is een uitgelezen kans. Neem daarvoor altijd de tijd, als het moet zelfs ruim. Bedenk dat de journalist geïnteresseerd is, dus je hoeft totaal niet zenuwachtig te zijn voor zo’n gesprek. Je bent geen frauderende ceo of liegende politicus toch? Dan heb je niets te vrezen.

Natuurlijk stellen journalisten vaak prikkelende vragen. Ze vragen door. Maar dat is niks anders dan een techniek om jou te laten antwoorden of jou meer te laten vertellen. Bereid je ook voor, bedenk wat je zeker wilt vertellen. Je kunt de journalist in kwestie ook gerust vragen of zij of hij vooral aandacht wil besteden aan X of aan Y. Zeg nog een keer wat jij belangrijk vindt en ook waarom je het belangrijk vindt. En ook van belang: geef eenvoudige antwoorden. Blijf niet te lang aan het woord, verlies je niet in een ellenlang betoog. Bedenk ook dat een gesprek dan wel om jou en je nieuwe product of dienst of uitvinding gaat, maar het draait ook om de betreffende journalist. Jij moet hém of háár helpen om een goed verhaal te schrijven, dus de informatie te geven die daarbij helpt.

10. Neem een unsubscribe-mogelijkheid op in je persberichten.

Of je nu zelf persberichten uitstuurt of dat aan een pr-bureau overlaat, voeg een unsubscribe-link toe aan je e-mail. Dan hebben journalisten en je relaties de mogelijkheid om zich uit te schrijven en beschouwen ze je bericht niet zo snel als spam.