Communicatietrends
Zes voorbeelden van hoe Snapchat werkt voor marketeers
Zes voorbeelden van hoe Snapchat werkt voor marketeers
Met één simpel idee en een nog simpeler zinnetje – ‘Don’t let this be my #LastSelfie’ – veroverde het Wereld Natuur Fonds de wereld. Via Snapchat. Dat kun jij ook. Snapchat is namelijk laagdrempelig en wie de taal van jongeren een beetje spreekt of verstaat, snapt hoe zij of hij hen kan bereiken via het meest democratische social medium. We geven ook zes sprekende voorbeelden.
Met één simpel idee en een nog simpeler zinnetje – ‘Don’t let this be my #LastSelfie’ – veroverde het Wereld Natuur Fonds de wereld. Via Snapchat. Dat kun jij ook. Snapchat is namelijk laagdrempelig en wie de taal van jongeren een beetje spreekt of verstaat, snapt hoe zij of hij hen kan bereiken via het meest democratische social medium. We geven ook zes sprekende voorbeelden.
Zes voorbeelden van hoe Snapchat werkt voor marketeers
Met één simpel idee en een nog simpeler zinnetje – ‘Don’t let this be my #LastSelfie’ – veroverde het Wereld Natuur Fonds de wereld. Via Snapchat. Dat kun jij ook. Snapchat is namelijk laagdrempelig en wie de taal van jongeren een beetje spreekt of verstaat, snapt hoe zij of hij hen kan bereiken via het meest democratische social medium. We geven ook zes sprekende voorbeelden.
-
Snapchat is populair onder jongeren. Het programma is razendsnel uitgegroeid van een klein foto- en video-appje waarmee je foto’s of filmpjes aan elkaar doorstuurde die je niet op kon slaan en die na het bekijken dus voorgoed verdwenen, tot een platform voor marketeers die jongeren willen bereiken. En die jongeren het liefste engagen, dus een rol laten spelen in hun marketing. Dat komt doordat Snapchat zich met al zijn edit-mogelijkheden (tekenen, schrijven, filters, vreemde effecten zoals monster/vampiergezichten, braaksel in regenboogvorm, sprookjeseffecten, verwrongen dierengezichten) bij uitstek leent voor zogeheten user generated content. Met andere woorden: jouw doelgroep maakt het werk waarmee jij vervolgens reclame maakt om de anderen die jij wilt bereiken te bereiken.
En dat allemaal in een snap, oftewel een klik die maximaal 10 seconden bestaat. Of maximaal 24 uur in ‘Mijn verhaal’.
Jongeren
In Nederland gebruiken zo’n 1,5 miljoen mensen de app, die pas sinds 2011 bestaat. Na Whatsapp en Facebook is Snapchat de meest populaire app onder jongeren. Tweederde van hen heeft Snapchat op haar of zijn mobieltje. De app is populairder dan Instagram en zeker dan Twitter. Wereldwijd zijn er meer dan 200 miljoen gebruikers van Snapchat. Per seconde worden 9000 foto’s verzonden via Snapchat.
Advertentiemedium
Er zijn grofweg twee mogelijkheden om Snapchat als marketingtool in te zetten.
Ten eerste als advertentiemedium. Dan koop je advertentieruimte die tussen de artikelen en video’s van de mediapartners van Snapchat in de ‘Discover’-sectie verschijnen. Op zich heel ouderwets dus.
Enkele grote wereldwijde mediamerken hebben zich al toegang verschaft tot die begeerde afdeling ‘Discover’ van Snapchat. Denk aan MTV, National Geographic, BuzzFeed, Mashable, Daily Mail, Vice en Cosmopolitan. En vanaf het allereerste begin ook CNN, met flitsende actuele nieuwsfilmpjes en –animaties, die naast muziek en beeld ook tekst bevatten. Nadeel van deze gesponsorde content van derden is dat nog niet de helft van de Snapchat-gebruikers ze leest/bekijkt.
Sturen en maken
De tweede mogelijkheid is om interessante snaps te sturen en zoveel mogelijk gebruikers te betrekken bij je campagne, waarbij je hen aanspoort om snaps te maken. Het grote voordeel van Snapchat voor marketeers is dat je visuals in een knip zijn gemaakt, er komt geen ingewikkeld studiowerk voor high-res-beelden bij kijken. Je moet wel origineel zijn. En actueel. Het is een snel medium, vandaar.
We geven ter inspiratie zes voorbeelden van succesvolle Snapchat-campagnes.
- WWF
Een klassieker inmiddels is de campagne #LastSelfie van het WWF. Het Wereld Natuur Fonds postte zogenaamde selfies van bedreigde diersoorten zoals de tijger en panda met de tekst ‘Don’t let this be my #LastSelfie’. Uiteraard maakt het feit dat snaps verdwijnen na tien seconden de zeggingskracht van de campagne nog sterker. De – ook crossmediale – campagne leidde tot veel posts op andere sociale media, zoals Twitter – meer dan 40 duizend tweets. Het geld aan donaties dat binnenkwam vertienvoudigde: in enkele dagen was al binnen wat normaal in een maand binnenkomt.
- Taco Bell
Taco Bell, een van de eerste merken die actief werd op Snapchat, weet te bereiken dat 90 procent van hun volgers alles ziet wat het merk post. Taco Bell introduceerde een nieuwe smaak, de Spicy Chicken Cool Ranch Doritos Locos Tacos, in een snapchatverhaal van dik 4 minuten, inclusief een korte scène op de rode loper van de MTV Movie Awards.
Helemaal beroemd werd Taco Bell op Snapchat in 2015 met een Valentijnsactie, waarbij volgers e-cards konden screenshotten, personaliseren en versturen. Zo verschenen Taco Bell e-cards in meer dan 100.000 snaps.
- Amazon
Amazon gebruikte eind 2015 Snapchat en Instagram om klanten te lokken voor de feestdagen. Daarmee boort het online warenhuis een heel nieuw verkoopkanaal aan. Via Snapchat richt Amazon aanbiedingen en promoties op consumenten, die in luttele seconden verdwijnen.
Consumenten zien in Instagram foto’s van producten die verwijzen naar een bijbehorende productpagina. In Instagram heeft Amazon 100.000 volgers. Amazon maakte al eerder intensief gebruik van Facebook en Pinterest, maar met Instagram en Snapchat hoopt de retailer vooral mobiele gebruikers te bereiken.
- *Bliep
De Nederlandse mobiele telefoonprovider *Bliep maakt met andere socialmediakanalen zoals Facebook, Twitter en Instagram duidelijk dat zij ook op Snapchat te vinden zijn, en doen dat op een originele manier. Bijvoorbeeld met een YouTube-filmpje over een zwevende duim.
- Stedelijk Museum
Het Stedelijk Museum in Amsterdam kondigt op Snapchat nieuwe tentoonstellingen aan via korte teasers en hints.
- Gogo
Jongerenreismerk Gogo gebruikt Snapchat vooral om leuke vakantiekiekjes te delen. Af en toe zelfs met daarop een BN’er. De lokale reisleiders doen actief mee aan de campagne. Zo werd Snapchat van Gogo zelfs populairder dan hun Instagram-kanaal. De snaps van Gogo worden door 100 procent van hun volgers bekeken. En bovendien zijn er veel jongeren die hún vakantiekiekjes delen met Gogo. Je klanten doen het werk, dat is de kracht van user generated content.