Banner-small

Zoek een vestiging

Communicatietrends

Blog
Social Media

WhatsApp steeds belangrijker marketingcommunicatie kanaal

WhatsApp wordt steeds meer ingezet voor webcare, ook wel appcare genoemd, en de immens populaire messenger-app blijkt ook erg nuttig voor klantenservice. Wat minder mensen beseffen is dat WhatsApp ook een uitgelezen medium is voor reclame- en activatiecampagnes.

WhatsApp steeds belangrijker marketingcommunicatie kanaal

WhatsApp wordt steeds meer ingezet voor webcare, ook wel appcare genoemd, en de immens populaire messenger-app blijkt ook erg nuttig voor klantenservice. Wat minder mensen beseffen is dat WhatsApp ook een uitgelezen medium is voor reclame- en activatiecampagnes.

Vandaag geopend:

-

      Chocomel verkoopt in de winter haast vanzelf maar in de zomer legt chocolademelk het af tegen frisdrank en water. Daarop besloot Chocomel om een merkactivatie te gaan voeren in de zomer, samen met het populaire Zwarte Cross-festival in Lichtenvoorde.

      Om festivalbezoekers tussen de 18 en 30 jaar warm te maken voor de chocoladedrank werden Facebook-gebruikers opgeroepen om Chocomel aan hun WhatsApp-vriendengroep toe te voegen met als teaser kans voor alle leden op kaartjes voor de Zwarte Cross. Opdracht: elkaar vertellen over je ultieme festivalervaring, en de prijs was de realisatie van die droom.

      Op die manier moest de zogeheten Chocomel WhatsApp Challenge automatisch leiden tot relevante content, content dus die jongeren en festivalfans echt aanspreekt. En dat pakte goed uit voor Chocomel, dat nu ook buiten het traditionele winterseizoen een verkoopboost kon realiseren.

      Directer en persoonlijker

      En zo wordt WhatsApp steeds vaker gebruikt door merken die consumenten er directer en persoonlijker mee kunnen benaderen. WhatsApp is in Nederland met inmiddels 9,8 miljoen actieve gebruikers het grootst sociale media-kanaal. Niet alleen op smartphone maar ook op desktop, nu de desktop-app zo intensief wordt gebruikt door WhatsApp-fans (overigens een super goede uitvinding voor de veelgebruiker: op een desktop met gewoon toetsenbord kun je heel veel berichten heel snel typen).

      Afvalrace

      WhatsApp staat voor snel, direct, persoonlijk contact en dan ook nog in een laagdrempelige privé-omgeving. Als marketeer weet je dat je daar niet kunt ontbreken.

      Nog een fraai voorbeeld van een succesvolle WhatsApp-campagne is die van X-travel. Deze aanbieder van jongerenvakanties kwam ook met een Challenge om merkbekendheid en merkbeleving te verhogen. Binnen de X-travel Group Challenge konden honderd teams van elk 4 vrienden deelnemen aan een afvalrace. Via de WhatsApp-groep werden de leden geïnstrueerd diverse opdrachten uit te voeren. Het winnende team mocht 2 weken lang op all inclusive-vakantie langs 4 bestemmingen.

      Ook hier verliep de activatie via de Facebookpagina van X-travel, maar ook via display-bannering en filmpjes op YouTube. Omgekeerd werd de content uit de opdrachten en gesprekken weer uitgebreid gedeeld op Facebook.

      Geen SMS

      Sommige mensen zien messenger apps als WhatsApp nog als een moderne soort SMS – of iMessage (ken je als je een iPhone-gebruiker bent). Maar een messenger app is aanzienlijk veelzijdiger dan SMS. Met WhatsApp kun je veel meer media delen, zoals video’s, gifjes, emoji’s, complete bestanden en natuurlijk sinds kort betaalverzoeken (onder meer via de mobiel-betalen-app van ING).

      Emoji’s worden zo vaak gebruikt op WhatsApp dat sommige adverteerders hun hele campagne ophangen aan speciaal ontwikkelde emoji’s, zoals een vrouw-met-krullend-haar door een groot shampoomerk. Bij Domino’s kun je een pizza bestellen met één simpele emoji.

      Autoschade

      En bij verzekeraar Ditzo kun je sinds kort zelfs je autoschade regelen via WhatsApp. Je hoeft geen papieren schadeformulier in te vullen maar meldt de schade eenvoudig via WhatsApp. Hetzelfde geldt voor storm- of brandschade. De enige vereiste is dat je drie foto’s of meer maakt en appt, samen met je schademelding. Bij schade aan je auto geen kriebelige tekeningetjes van de situatie meer nodig dus…

      Zo kan een app niet alleen handig zijn voor bestaande klanten en klantenloyaliteit verhogen maar ook als reclame fungeren voor nog-niet-klanten die zo’n extra functionaliteit als doorslaggevend voordeel beschouwen. Dit soort reclame, ingezet als merkactivatie voor Ditzo, is exact wat mensen anno 2016 steeds meer op prijs stellen: geen storende boodschap maar een relevante en bruikbare tool.