Communicatietrends
Waarom zuinige marketeers en ondernemers op de radio gaan
Waarom zuinige marketeers en ondernemers op de radio gaan
Veel ondernemers en marketeers zijn nog onbekend met radioreclame. Waarom is radio een interessant en zelfs niet te missen marketingmedium? En wat komt er bij kijken om een campagne op de radio te krijgen? De voordelen en mogelijkheden van radio lees je hier in 14 overzichtelijke punten.
Veel ondernemers en marketeers zijn nog onbekend met radioreclame. Waarom is radio een interessant en zelfs niet te missen marketingmedium? En wat komt er bij kijken om een campagne op de radio te krijgen? De voordelen en mogelijkheden van radio lees je hier in 14 overzichtelijke punten.
Waarom zuinige marketeers en ondernemers op de radio gaan
Veel ondernemers en marketeers zijn nog onbekend met radioreclame. Waarom is radio een interessant en zelfs niet te missen marketingmedium? En wat komt er bij kijken om een campagne op de radio te krijgen? De voordelen en mogelijkheden van radio lees je hier in 14 overzichtelijke punten.
-
1. Radio heeft een groot bereik.
Radioreclame bereikt wekelijks maar liefst 90% van alle Nederlanders. Gemiddeld luisteren mensen meer dan drie uur per dag naar radiozenders. Qua mediatijd staat radio overdag op eenzame hoogte en toch is radio heel selectief. Ieder station heeft een specifieke doelgroep met een eigen leefwereld. Luisteraars hebben een sterke band met hun radiostation en zijn trouw aan hun zender. Vaak staan ze ermee op en gaan ermee naar bed.
2. Veel trouwe luisteraars in de auto.
In de auto wordt veel radio geluisterd. Ga je zelf maar na: je luistert vast wel eens naar BNR Nieuwsradio, NOPO Radio 1 of een muziekzender zoals 538, 3FM of Q-Music.
Automobilisten zweren bij een radio in hun auto. Uit een (Europees) onderzoek van februari 2016 blijkt dat acht van de tien automobilisten (82%) per se een autoradio willen in de nieuwe auto.
Liefst 75% van het luistergedrag is radio, ook in nieuwe auto’s, ondanks de opkomst van streaming muziek en draad- en naadloze smartphone-aansluitingen.
3. Luisteraars zappen niet weg.
Radioluisteraars blijven ook tijdens reclameblokken trouw aan hun zender. Reclameontwijking en zapgedrag wordt bij televisie en op internet een steeds groter punt van discussie. Radio heeft de laagste reclameontwijking, terwijl het een groot publiek bereikt. De reclameboodschap komt dus echt aan: uit onderzoek blijkt dat radiocommercials zelfs effect hebben wanneer luisteraars op hetzelfde moment iets anders aan het doen zijn.
4. Aanjager voor online campagnes.
Radio ontpopt zich meer en meer als een crossmediaal platform en wordt op steeds meer platformen beluisterd. Een derde van de luisteraars luistert wel eens via internet naar radio. Daardoor ook is radio een prima aanjager voor online campagnes.
Radioreclame is ook een efficiënte multiplier van campagne-effecten als je ook andere mediumtypes inzet.
5. Radio is een effectief medium
Radio werkt beter dan elk ander mediumtype om ook bij een lage mate van aandacht reclameboodschappen in het brein van de consument op te slaan. Het is immers niet mogelijk om je oren te sluiten.
Dankzij de inzet van radio kan een adverteerder met zijn reclamecampagne gemiddeld een aanzienlijke koopbereidheid behalen.
Radio is eveneens een prima medium om een merk (snel) te introduceren en om merkbekendheid uit te bouwen of een merkimago op te bouwen. Een herkenbaar concept helpt daar goed bij.
6. Radio is positief.
Radio wordt vaak geluisterd in een ontspannen en ontspannende context, waardoor luisteraars makkelijker openstaan voor je boodschap. Radio is het enige medium waarbij het bereik van de commerciële en redactionele content even groot is bij de luisteraar.
Doordat luisteraars zo gehecht zijn aan hun station voelen zij zich persoonlijk aangesproken.
Radio wordt bovendien beschouwd als een uiterst betrouwbaar medium.
Radio luisteren boost je energielevel en is een grote bron van nieuws en vermaak. Radio blijft het belangrijkste medium voor nieuwe muziek. Radio geeft de luisteraar ook het gevoel van interpersoonlijke connectie. Dit is een belangrijke functie in een steeds meer digitale en individualistischer wordende wereld.
7. Radio staat overal en altijd aan.
Via een radiocampagne is de consument de hele dag door te bereiken, op plaatsen en momenten waar geen ander medium dat kan. Radio is realtime. Vaak is radio het laatste medium dat je (potentiële) klant hoort voor hij of zij de winkel binnengaat. Radioreclame zit dus dicht op de aankoopbeslissing
8. Radioreclame is goedkoop te maken.
Een eenvoudige radiocommercial hoeft niet duur te zijn. Dure fotoshoots zijn niet nodig, en voor de opname heb je geen crew van medewerkers en acteurs nodig.
Naast een beperkt productiebudget kun je volstaan met een beperkt mediabudget en toch goede resultaten boeken.
9. Snel en flexibel.
Radio is een erg flexibel medium, en heel actueel. Radiocommercials zijn snel te boeken en kunnen binnen een dag al in de ether zijn. Zo kun je met je radiocampagne goed inspelen op actuele promoties of acties.
10. Hoge direct response.
Radio scoort snel respons. Het vermelden van de website in radioreclame blijkt in korte tijd te zorgen voor veel extra traffic naar de site.
11. Hoe kom je in de lucht?
Je moet een plan en doelstelling bepalen, de commercial zelf produceren en uitzendtijd regelen. Je kunt een reclamebureau of media-adviesbureau inschakelen, om de juiste mediadruk bij de gewenste doelgroep te regelen.
Je kunt altijd zelf een radiozender benaderen om de commerciële mogelijkheden te bespreken (zie punt 14 voor een overzicht van verkooporganisaties).
12. Wat werkt het best in een radiocommercial?
De ingrediënten voor het maken van goede radioreclame zijn duidelijk te identificeren. Belangrijk is een verhaal, een goed verteld verhaal of het voeren van een gesprek. Het liefst op een positieve toon. Verhalende radiocommercials worden vaker als origineel of vernieuwend ervaren en vallen meer op.
Breng emotie over met echte, geloofwaardige situaties en gebruik liever een karakter dan een typische radio voice-over.
Ook het gebruik van achtergrondmuziek of sound effects werkt positief voor de algemene waardering.
Een hogere waardering bereik je ook door het merk meer dan twee keer te benoemen. De link tussen je radiocommercial en je merk wordt hierdoor sterker.
Bij radiocommercials van meer dan twintig seconden neemt de algemene waardering ook toe. Zorg in ieder geval dat er op normale snelheid wordt gesproken.
Opvallend is dat een vrouwenstem leidt tot betere herinnering en aanzeteffecten, net als het toevoegen van een tag on (een korte aanvulling later in het blok).
13. Hoeveel geld moet je meenemen?
Hoeveel budget je nodig hebt is afhankelijk van je gewenste bereik, de lengte van de commercial, de mediadruk die nodig is om de doelstellingen te bereiken en het seizoen. Radiocampagnes variëren grofweg tussen de 10.000 en 250.000 euro, maar uiteraard kan het nog goedkoper.
14. Zenders en hun vertegenwoordigers.
Voor de publieke radiozenders (NPO) is STER het aanspreekpunt.
Radio 538, SLAM!, Radio 10, 100% NL en Sublime FM worden vertegenwoordigd door One Media Sales.
Sky Radio, Radio Veronica, Classic FM en My Radio gaan via de Sky Radio Group.
Qmusic doet haar verkoop van reclamezendtijd zelfstandig.
BNR Nieuwsradio is onderdeel van de FD Mediagroep.
Regionale publieke zenders bereik je via ORN, en voor de regionale commerciële zenders behartigt E Power Radio Sales de belangen.