Banner-small_dekstopBanner-small_mobile

Zoek een vestiging

Communicatietrends

DM & data

Waarom net echt handgeschreven een no go is

Als je echt op wilt vallen, gegarandeerd op wilt vallen, schrijf je relatie of prospect dan eens een handgeschreven brief. En dan écht handgeschreven, dus niet – echt niet! – gezet uit een handschriftletterfont.

Waarom net echt handgeschreven een no go is

Als je echt op wilt vallen, gegarandeerd op wilt vallen, schrijf je relatie of prospect dan eens een handgeschreven brief. En dan écht handgeschreven, dus niet – echt niet! – gezet uit een handschriftletterfont.

Op de envelop staat ‘Voor jou persoonlijk!’. Ik besluit hem open te maken. De brief is roze. De aanhef, in rond meisjeshandschrift, luidt: ‘Hallo lieverd’. Mijn oog glijdt meteen naar beneden, waar een ‘Michelle’ van eropostorderbedrijf Pabo de brief ondertekent. Ze begint haar brief over dromen, verlangens en fantasieën om onderaan bij de call-to-action te komen. ‘En jij, lieverd? Heb jij je partner al eens verrast met een sexy setje? Geloof me, je hebt de avond van je leven.’

Lieverd?

Hm. Michelle is niet alleen erg intiem-persoonlijk met haar ‘lieverd’ vanaf het eerste moment, ze heeft ook erg beperkte fantasieën over mijn seksleven. Maar goed, los van de retoriek uit de erotiekbranche, de brief is nep. Hij lijkt handgeschreven, maar is helemaal niet handgeschreven. Hij is gezet uit een schrijfletter, een soort ‘Lucida handwriting’ die we kennen uit Word. Michelle van Pabo liegt dus alsof het gedrukt staat. Ik besef dat de dromen, verlangens en fantasieën over mijn seksleven ook vooral bedoeld zijn om mij warm te maken om een Pabo-catalogus te bestellen. En niet persoonlijk aan mij gericht zijn, maar toch. Doe dat dan in een gewoon lettertype, denk ik, en niet in een nep-handgeschreven letter.

Uitgesmeerde inkt

Natuurlijk snap ik dat een handgeschreven mailing meer attentiewaarde heeft dan een standaard mailing. En er zijn DM-specialisten die slimmere handschriftletterfonts gebruiken met daarin meer verschillende letters dan in Lucida handwriting, een natuurgetrouwer inktverloop en regels die niet allemaal even recht lopen. Er is zelfs inkt die met een natgemaakte vinger uitgesmeerd worden. De tekst lijkt dan echter. Maar toch. Je blijft zien dat het een gezette en gedrukte tekst is.

Geen nepper

Een echte handgeschreven brief (en envelop uiteraard) is veruit te verkiezen boven een nepper. Zeker aan naaste relaties, bijzonder geïnteresseerde potentiële klanten of belangrijke medewerkers. En zeker als het bestand exclusief is en dus niet zo groot. Je valt dan wel echt op. Zonder de domper dat de ontvanger erachter komt dat de zogenaamd persoonlijke tekst gedrukt is. Dat alleen al maakt de mailing geslaagd, gewend als iedereen is aan nepmailings.
Bij een grotere mailing kunt u, als u zelf geen tijd hebt, het schrijven uitbesteden aan medewerkers of aan uw marketingbureau.

Reisfoto’s

En echt niet elke brief hoeft dan echt persoonlijk toegespitst zijn op de ontvanger. Het kan ook een verhaal zijn over uzelf of over uw nieuwe product of dienst dat u graag vertelt. U kunt er bijvoorbeeld ook vakantie- of reisfoto’s of andere foto’s bijvoegen. Dat maakt het nog completer en echt persoonlijker. En als afmaker: schrijf ook naam en adres met de hand op de envelop en gebruik echte postzegels. Zo wordt de vorm haast nog belangrijker dan de inhoud. In ieder geval is de verpakking onderdeel van de boodschap.

En die boodschap valt altijd op, want ga zelf maar na hoeveel handgeschreven brieven jij krijgt, thuis of op het werk.
Ook zonder woorden als ‘Voor jou persoonlijk!’ en ‘Hallo lieverd’, beter gezegd juist zónder die woorden maak je een onweerstaanbaar persoonlijk statement.