Banner-small

Zoek een vestiging

Communicatietrends

Blog
Sites & Apps

Waarom jij ook je merkbeloften op je website moet zetten

Neem je klant- of merkbeloften uitdrukkelijk op in je website. Maak er het liefste een rijtje van 5, 6 of 7 beloften van. Een verwijzing naar ‘De 6 beloften van [bedrijfsnaam]’ klikken mensen graag aan. En ze werken ook positief voor jezelf en je medewerkers. Hieronder lees je in 9 punten waarom uitdrukkelijke merkbeloften ook voor jouw organisatie onmisbaar zijn.

Waarom jij ook je merkbeloften op je website moet zetten

Neem je klant- of merkbeloften uitdrukkelijk op in je website. Maak er het liefste een rijtje van 5, 6 of 7 beloften van. Een verwijzing naar ‘De 6 beloften van [bedrijfsnaam]’ klikken mensen graag aan. En ze werken ook positief voor jezelf en je medewerkers. Hieronder lees je in 9 punten waarom uitdrukkelijke merkbeloften ook voor jouw organisatie onmisbaar zijn.

Vandaag geopend:

-

      1. Je klant- of merkbeloften op een rijtje zetten is een aantrekkelijke eyecatcher.

      Stel je hebt een nieuwe cv-ketel nodig en bent op zoek naar een installateur. Ik stuitte op een leverancier die prominent ‘De 6 beloften van [naaminstallateur]’ op zijn website vermeldt. Dat doet deze installateur goed, je klikt die link direct aan.

      2. Je helpt de klant ermee om voor jou te kiezen.

      De 6 beloften van de installateur zijn snel te lezen, duidelijk en ook heel overtuigend. Ze bevestigen het idee dat je bij een goed bedrijf terecht bent gekomen en ze nemen eventuele onzekerheid en ongerustheid weg (Zijn ze wel goed? Kunnen ze snel komen? Maken ze er geen rotzooitje van? Nemen ze die oude ketel ook mee?). In andere woorden: je helpt de klant om voor jou te kiezen.

      3. Houd je beloften kort en kernachtig.

      Wie een rijtje van 6 of 7 beloften leest wil er snel doorheen kunnen. Houd de teksten kort, beperk ze tot één alinea en zet er een kort pakkend kopje boven.

      De cv-installateur doet het zo:

      • ‘24/7 bereikbaar
      • Een ketelstoring verhelpen is ons vak.
        Onze service- en onderhoudsdienst is 24/7 bereikbaar en helpt u snel weer aan een warm huis met heet water. Maak nu direct een afspraak en wij nemen doorgaans binnen 1 uur contact met u op.
      • Prijzen incl. montage.
        Alle genoemde prijzen op onze website zijn inclusief BTW en montage. Hierbij vernieuwen wij tevens alle aansluitingen, kranen, koppelingen en het expansievat.
      • Verzekerd van een warm huis
        Met ons CV-ketel onderhoudsplan zit u er altijd warmpjes bij. U kunt ervoor kiezen voorrijkosten, arbeidsloon en ketel-onderdelen af te dekken, zodat u nooit voor verrassingen komt te staan.
      • Montage in 24 uur
        We zijn écht snel. In veel gevallen kunnen we binnen 24 uur een nieuwe CV-ketel bij u monteren.
      • Netjes opgeruimd
        Als we klaar zijn met werken ruimen we gewoon netjes onze troep op. Ook voeren we, indien gewenst, uw oude CV-ketel af.
      • Goed personeel
        Feiken beschikt over een team van eigen Sterkin gecertificeerde monteurs. Ze beschikken over de beste materialen en kennis. En ze zijn nog vriendelijk ook.’

      4. Belicht overzichtelijk je sterke punten, dat werkt al onderscheidend.

      Vertel over de voordelen van jouw bedrijf, waarmee jij je dus onderscheidt. Zelfs als je sterke punten niet echt onderscheidend zijn ten opzichte van je concurrenten dan nog werkt het goed om ze duidelijk op een (genummerd) rijtje te zetten. Mensen lezen dat graag.

      Ga dus goed na wat je sterke punten zijn. Bij de cv-installateur (onder punt 2) draait het om: supersnelle en goede service, 24/7 bereikbaarheid, snelle levertijd, en kwalitatief personeel dat ook nog aardig is. Misschien zijn er andere cv-installateurs die dit ook allemaal bieden. Maar als je het zo op een rijtje zet, in deze bewoordingen ook, dan spring je er echt uit.

      5. Zeg het in gewone mensentaal.

      Houd het kort en krachtig en gebruik dus korte zinnen en ook gewone mensentaal. Kijk bijvoorbeeld naar belofte nummer 6 van de cv-installateur: ‘Als we klaar zijn met werken ruimen we gewoon netjes onze troep op’. Troep. Meteen duidelijk wat daarmee bedoeld wordt.

      6. Maak je beloften specifiek.

      Beloof klanten niets wat je niet waar kunt maken maar beloof wel concrete dingen. Als je je beloften vaag houdt, zodat een klant met een klacht met een kluitje in het riet wordt gestuurd, heb je er niets aan. Een mededeling als ‘Altijd de beste prijzen’ of ‘Altijd de beste kwaliteit’ of ‘De beste service’ klinkt misschien goed maar is nietszeggend. Aan de beloften van de cv-installateur zie je dat ze heel concreet zijn: binnen 1 uur een offerte, 24/7 bereikbaar, duidelijke all-in-prijzen, alle aansluitingen en belangrijke onderdelen worden vernieuwd, vriendelijke monteurs die hun troep opruimen.

      7. Denk vanuit de klant, kom tegemoet aan zijn of haar behoeften en wensen.

      Je gaat natuurlijk uit van de beste eigenschappen en kenmerken van jouw bedrijf en jou en je medewerkers. Jij bent supergoed in iets. Kijk wat jouw klanten vooral supergoed daaraan vinden, en neem dat op in je merkbeloften.

      Stel je bent een heel goede en snelle spoedkoerier. Je bezorgt binnen Nederland alles binnen twee uur en binnen de Randstad alles binnen één uur. Je richt je dan vooral op klanten die heel snel iets bezorgd willen hebben. Die klanten hebben een duidelijke wens, soms zelfs een probleem, en jij kunt dat oplossen voor ze.

      Merkbelofte

      In je merkbelofte zeg je dan niet alleen heel duidelijk wat je doet – wij bezorgen uw pakje snel – maar beloof je ook concreet hoe snel je dat doet: wij bezorgen al uw pakketjes binnen twee uur, en in de Randstad binnen 1 uur. Je zou er nog een heel uitdrukkelijke garantie aan kunnen koppelen. Iets in de trant van: Als wij uw pakketje niet binnen één uur bezorgen betaalt u niets. Zo zijn er hotels die zeggen dat ze zulke goede bedden hebben dat ze garanderen dat je een goede nachtrust hebt. Zo niet? Dan krijg je je geld terug.

      Bekend zijn de merkbeloften van de Amerikaanse ongediertebestrijder Bugs Burger Bug Killers (BBBK). Ze openen er zelfs hun website mee. Ze doen drie beloften: je betaalt niets tot elke rat, muis of kakkerlak weg is uit jouw pand. Als de dieren terugkomen krijg je je geld terug en betaalt BBBK de kosten van de partij die jij in plaats van hen inschakelt. En als één van jouw gasten een rat, muis of kakkerlak mocht zien in zijn of haar kamer dan betaalt BBBK zijn of haar hotelrekening. Zo! Dat zijn sterke en heel concrete beloftes.

      8. Je beloften geven richting aan jezelf en je medewerkers.

      Merkbeloften zetten jou op scherp maar ook je medewerkers. Als jij je klanten belooft dat je monteurs na het installeren van een cv-ketel alle gemaakte rotzooi opruimen en de oude cv-ketel afvoeren, dan doen zij dat ook. Ze weten namelijk dat zij als medewerkers ook kunnen worden aangesproken op de merkbeloften van hun bedrijf.

      9. Je komt bekend te staan als dat bedrijf van die 5, 6 of 7 beloften.

      Een bekend voorbeeld van merkbeloften zijn De 7 beloften van Jumbo. Jumbo noemt het zelf ‘Jumbo’s 7 Zekerheden’. In de tekst boven het rijtje doet Jumbo iets slims. Ze zeggen eerst dat ze er alles aan doen om jou als klant ‘meer dan 100%’ tevreden te stellen. Dan noemen ze de drie kernvoordelen van hun winkel: breed assortiment, laagste prijs en beste service. Om vervolgens op te merken dat ze dat niet alleen zéggen, maar: ook garanderen: ‘We garanderen het ook met onze unieke 7 Zekerheden.’ Het lijkt dan voor de lezer, je klant of potentiële klant, alsof een hogere macht in het spel is die ervoor zorgt dat iedereen bij Jumbo zich daar ook aan houdt.