Banner-small_dekstopBanner-small_mobile

Zoek een vestiging

Communicatietrends

Sites & Apps

Waarom je website een SSL Certificaat moet hebben

Wie een webshop heeft maar eigenlijk iedere ondernemer die vertrouwenwekkend wil overkomen, zorgt dat zijn/haar website is beveiligd met een SSL Certificaat. Een beveiligde verbinding geeft je bezoekers vertrouwen en je voldoet eerder aan de wettelijke eisen. Bovendien zet Google je hoger in de ranking. Hier lees je de 6 redenen waarom een SSL Certificaat […]

Waarom je website een SSL Certificaat moet hebben

Wie een webshop heeft maar eigenlijk iedere ondernemer die vertrouwenwekkend wil overkomen, zorgt dat zijn/haar website is beveiligd met een SSL Certificaat. Een beveiligde verbinding geeft je bezoekers vertrouwen en je voldoet eerder aan de wettelijke eisen. Bovendien zet Google je hoger in de ranking. Hier lees je de 6 redenen waarom een SSL Certificaat onmisbaar is.

1. De wet eist bescherming van persoonsgegevens en dus beveiliging.

Beveiligen van persoonsgegevens is een hot issue en de staat ziet er steeds nauwer op toe. Volgens de Wet Bescherming Persoonsgegevens moet een website worden beveiligd als er een naam, adres of telefoonnummer kan worden ingetypt en verzonden. Bedenk dat ook e-mailadressen (en foto’s) gelden als persoonsgegevens. Bij online aankopen en banktransacties worden vertrouwelijke gegevens verzonden maar dat gebeurt ook al als je in een contactformulier om een e-mailadres vraagt.

Bedrijven met niet beveiligde websites kunnen boetes verwachten van het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP). Nergens in de wet staat expliciet dat je een SSL Certificaat moet hebben maar het CPB adviseert wel om er gebruik van te maken.

2. Dat ‘HTTPS’ in de adresregel wekt vertrouwen.

Naast wettelijke verplichting zijn er ook morele verplichtingen die een rol spelen in internetverkeer. Het is een kwestie van beleefdheid jegens je klanten en bezoekers dat ze zich veilig weten als ze jouw website bezoeken. Als bezoekers een slotje zien in de adresregel, jouw naam in de kleur groen (=veilig) en dat s-je in het adres (URL) zoals in https://www.bestekenpannen.nl/shop/home, https://www.netflix.com/nl en https://www.multicopy.nl verhoogt dat hun vertrouwen in jou als onderneming.

3. Bezoekers worden erop gewezen dat een website niet veilig is.

Dankzij SSL (de afkorting staat voor Secure Sockets Layer) komt er een privéverbinding tot stand doordat de uitgewisselde gegevens worden versleuteld. Dat betekent dat het internetverkeer tussen jouw website en je klanten en bezoekers is afgeschermd en beveiligd.

Steeds meer browsers maken de internetgebruiker uitdrukkelijk duidelijk dat zij een websites zonder SSL Certificaat bezoeken. Binnen zoekmachines en in het browserscherm duikt dan een waarschuwing op als ‘Deze verbinding is niet veilig’ of ‘De verbinding is niet privé’. Zo’n SSL-error op jóuw site, die wil je liever niet als ondernemer. Je bezoekers en klanten willen niet gestoord worden door veiligheidsmeldingen die hen alleen maar ongerust zouden kunnen maken.

4. SEO-voordeel: Google geeft websites met SSL Certificaat een hoger ranking.

Google zweert bij een veilig internet en houdt daarom erg van beveiligde websites. Websites met SSL Certificaat worden beloond met een hogere ranking. Veilige websites scoren hoger, bij je klanten, bij de overheid en dus ook bij Google, Bing en andere zoekmachines.

5. WordPress wil je ook aan het HTTPS hebben.

Als je voor je blog of bedrijfssite WordPress gebruikt, moet je in de toekomst voor bepaalde features en functies verplicht met HTTPS gaan werken. Zo stimuleert WordPress ook de overgang naar een veiliger internet.

6. Een SSL Certificaat maakt je website sneller.

HTTPS-websites laden sneller dan sites zonder een SSL Certificaat. Op httpvshttps.com is dat mooi te zien: daar wordt de laadtijd van de onbeveiligde versie direct vergeleken met de beveiligde pagina.