Banner-small_dekstopBanner-small_mobile

Zoek een vestiging

Communicatietrends

Social Media

Verified Accounts maken Whatsapp zakelijk nog aantrekkelijker

Nu WhatsApp met een zakelijke appdienst komt maakt het medium nóg duidelijker aan bedrijven welke voordelen de berichtendienst heeft voor bedrijven en organisaties. Zeker nu WhatsApp ook met verified accounts komt en privacy garandeert, wordt duidelijk dat je als bedrijf niet meer om WhatsApp heen kunt. Hieronder lees je de 10 redenen waarom en welke […]

Nu WhatsApp met een zakelijke appdienst komt maakt het medium nóg duidelijker aan bedrijven welke voordelen de berichtendienst heeft voor bedrijven en organisaties. Zeker nu WhatsApp ook met verified accounts komt en privacy garandeert, wordt duidelijk dat je als bedrijf niet meer om WhatsApp heen kunt. Hieronder lees je de 10 redenen waarom en welke voordelen de dienst voor jou heeft.

1. Volg de leider.

KLM is het eerste bedrijf die de zakelijke versie van WhatsApp gaat gebruiken. Dat is slim van én KLM én WhatsApp. KLM heeft namelijk een grote trackrecord opgebouwd als voorloper in het gebruik van social media. We schreven eerder op dit blog over KLM en zijn rijkelijke en overvloedige gebruik van Facebook, Messenger, Twitter, LinkedIn, WeChat en ze waren ook de eersten met een Chatbot.

2. Berichten via WhatsApp zijn standaard versleuteld.

Communiceren via WhatsApp heeft als voordeel boven andere diensten, zoals Messenger, dat de berichten standaard zijn versleuteld. Je hebt het vast al vaker gezien, de melding op WhatsApp bij chatten met een nieuw contact, dat in jouw berichten voortaan gebruik wordt gemaakt van end-to-end-encryptie. Dat is een manier om data te versleutelen. Dat end-to-end wil zeggen dat alleen verzender en ontvanger de berichten kunnen lezen. De berichten zijn optimaal beveiligd, en wel zo dat zelfs medewerkers van WhatsApp zelf ze niet kunnen lezen, en ook hackers niet. Je privacy en die van je klanten is dus gegarandeerd.

3. Je kunt alles echt alles via WhatsApp regelen met je klanten.

WhatsApp staat voor snel en direct en laagdrempelig. Jij als bedrijf wordt nóg makkelijker en laagdrempeliger bereikbaar. Andersom geldt hetzelfde. Als klanten of potentiële klanten met jou in contact treden via WhatsApp accepteren ze dat jij hen berichten stuurt. En niet alleen berichten, maar ook video’s, documenten, linkjes, audio-opnamen, foto’s. Dat is sneller en makkelijker.
Bij KLM pakt dat heel handig uit. KLM-klanten die WhatsApp willen gebruiken – dat gaat via een opt-in – ontvangen boekingsbevestiging, incheckmelding, instapkaart en vluchtmeldingen via WhatsApp. Bij KLM kan dat zelfs in tien talen.

4. Verified accounts maakt afzender betrouwbaar.

Voor extra betrouwbaarheid gebruikt WhatsApp nu ook verified accounts, herkenbaar aan een groen vinkje. Vergelijk Twitter en Facebook, die dat al langer doen.
WhatsApp doet nu voor deze officiële businessaccounts een test met KLM en enkele andere bedrijven wereldwijd.
En er zijn natuurlijk al veel bedrijven die gebruikmaken van WhatsApp als communicatiekanaal met hun klanten. Misschien jij al. Het blijft iedereen vrij staan om WhatsApp zakelijk in te zetten, maar met een geverifieerd businessaccount wordt het nog betrouwbaarder, is de redenering van WhatsApp.

5. Reclame blijft uit den boze op WhatsApp.

KLM gaat geen reclameboodschappen versturen via WhatsApp. Klanten verwachten ook helemaal geen reclame via WhatsApp, dat zou alleen maar verstorend zijn. Voor een-op-een-communicatie is en blijft WhatsApp het meest geschikte medium. Mensen keren zich dus niet snel af van WhatsApp.

6. WhatsApp versterkt je relatie met klanten.

Persoonlijk en direct contact is niet alleen direct communicatief, zakelijk en commercieel handig maar het werkt ook goed voor de versterking van de relatie met je klanten. Consumenten en afnemers raken namelijk veel meer bij jouw bedrijf en merk en mensen betrokken. Dat wederzijdse vertrouwen en begrip monden vanzelf uit in een nauwere klantenbinding.

7. In Europa is WhatsApp hét medium.

WhatsApp is vooral heel erg groot en veelgebruikt in Europa. In de VS is Messenger heel groot, en ook wel in Azië, en in China is vooral WeChat groot. WhatsApp is ook in Zuid-Amerika een grote speler. Als je dus zaken in Europa of gewoon alleen in Nederland doet, is WhatsApp je medium. WhatsApp heeft in Nederland al bijna 10 miljoen actieve gebruikers en is daarmee het grootste socialmediakanaal.

8. Ook voor B2B-communicatie.

WhatsApp is trouwens niet alleen voor consumentenmarketing uitstekend geschikt maar ook voor B2B-marketing en -verkoop en voor aftersales en nazorg. Ook hier telt weer het gemak en de snelheid, en natuurlijk dat haast iedereen de app gebruikt op haar of zijn mobieltje – en steeds vaker ook op de desktopcomputer, via een desktop-app.

9. WhatsApp is uitgelezen voor groepsgesprekken.

Ook voor aftersales, productontwikkeling en testen is WhatsApp een uitgelezen medium. In een groeps-chat kun je berichten maar ook foto’s en video’s (en ook locaties) delen met tot liefst 256 personen tegelijk.

10. Alles bij de hand.

WhatsApp werkt ook nog eens als een handig overzicht van afspraken en zelfs archiefje voor documenten en foto’s dat je altijd bij de hand hebt, letterlijk. Dankzij de chatgeschiedenis en handige zoekfuncties daarin heb jij maar ook je klant altijd zicht op gemaakte afspraken en eerdere orders, offertes, facturen, prijzen, alles