Banner-small

Zoek een vestiging

Communicatietrends

Blog
Sites & Apps

UX (user experience) is het nieuwe zwart in webdesign

Een nieuwe lente, een nieuw design. Dat is misschien een cliché, want net na de zomer of in de winter kan een opgefrist webdesign ook wonderen doen. We zetten de voornaamste en meest sprekende trends en ontwikkelingen op een rijtje. Een eigentijds design is een must om je bedrijf of organisatie voor een breed publiek toegankelijk te maken en te houden. Zeker voor jongeren. En nog belangrijker: hoe beter je design hoe beter de gebruikerservaring (UX oftewel user experience).

UX (user experience) is het nieuwe zwart in webdesign

Een nieuwe lente, een nieuw design. Dat is misschien een cliché, want net na de zomer of in de winter kan een opgefrist webdesign ook wonderen doen. We zetten de voornaamste en meest sprekende trends en ontwikkelingen op een rijtje. Een eigentijds design is een must om je bedrijf of organisatie voor een breed publiek toegankelijk te maken en te houden. Zeker voor jongeren. En nog belangrijker: hoe beter je design hoe beter de gebruikerservaring (UX oftewel user experience).

Vandaag geopend:

-

      1. Flat design heerst nog…

      Geheel volgens het adagium ‘minder is meer’ levert flat oftewel plat design een heldere en toegankelijke visuele stijl op. Zelfs elk groot bedrijf, van Shell tot Albert Heijn en van Douwe Egberts tot de Rijksoverheid, zweert bij flat design. Wat voor logo’s geldt, geldt voor fonts en illustraties: flat is in.

      2. …maar material design is in opkomst.

      Flat is maar flat, moet Google gedacht hebben toen het een nieuwe ontwerpfilosofie lanceerde: material design. Material design is een logisch 3D-vervolg op flat design, het borduurt erop voort. En, heel belangrijk, material design biedt een betere gebruikservaring (UX oftewel user experience). Het leidt dankzij diepte en gelaagdheid tot meer gebruiksgemak. Dankzij de suggestie van driedimensionaal volgt de vorm de functie: een rechthoekig vlak met een schaduw eronder wordt ineens een knop. Dan wordt het ontwerp ineens heel functioneel, en dat helpt de gebruiker van een website of app exact de goede kant op. Kijk uit voor te veel, houd kleurverloop en stevige contrasten beperkt of vermijd ze. Een suggestie van diepte en hoogte is welkom, maar een ingetogen grafische vorm werkt het beste. De schaduw onder de knop is net zo plat als de knop zelf, misschien een tintje donkerder. De drop shadow was lang taboe, maar lijkt weer terug te komen (zoals in Google Agenda). Soms zie je in material design subtiele animaties, die de bezoeker op een intuïtieve manier feedback geven.

      3. Web lijkt op app

      Dankzij de geavanceerde mogelijkheden en ontwikkeling van moderne webbrowsers op de desktop en de opkomst van material design voor het web, is dat web handiger en sneller te gebruiken. De gebruikerservaring van een goede app gaat ook naar het web. Dankzij snelheid en subtiele microanimaties ‘voelen’ en ogen websites als apps.

      4. UX is het nieuwe zwart.

      UX is de term die je het vaakste gaat lezen en horen als het gaat om webdesign. UX zet de gebruiker en dus je klant centraal. Je website mag er nog zo cool uitzien – als de gebruikservaring naadje is, zijn je klanten en potentiële klanten in één meedogenloze klik weer weg. Google is als (opnieuw) gamechanger een mooi voorbeeld: zijn heldere en minimalistische stijl heeft alles van flat design maar de toepassing van material design, met zijn diepte en schaduw, geeft gelaagdheid en daardoor een betere gebruikerservaring.

      5. Typografie om onderscheid te maken.

      Je ziet het ook aan koffiebarretjes, nieuwe burgertentjes en andere hipster-drink- en eetgelegenheden: retro grunge is in. Vooral retro en vintage lettertypes zie je nu veel. Dankzij moderne webbrowsers en fonts die speciaal zijn ontwikkeld voor het web – web fonts – zijn de typografische mogelijkheden voor ontwerpers haast eindeloos. Schreefloos en schreefletter mogen gewoon door elkaar heen. Vet en mager. Felgekleurd en gedekte okers. Rijke en dikke en schreeuwerige fonts zijn niet langer taboe. De retro- en nostalgische lettertrend is prachtig om je als bedrijf en merken mee te onderscheiden, zolang het duurt…. Een eigen gezicht is geen eigen gezicht meer als iedereen ‘jouw’ lettertype gebruikt.
      De allerallernieuwste trend in lettertypes is dan ook niet meer de oude vintage of oude retrostijl van westerns en oude Levi’s-reclame, zeg van 1900 tot 1960, maar de moderne retrostijl, die sterk beïnvloed wordt door de late jaren ’70, de jaren ’80 en ’90. Denk aan vroege computerspelletjes, Commodore 64 en Atari, vroege PC’s en videogames, en ja, veel ruimtedesign. Yep, nerdy is het nieuwe cool in design voor websites en apps.

      6. Naast retro, druk en nerdy ook heel groot en klein.

      Dingen die heel erg moeten opvallen, geef je weer in een heel groot lettertype. En tekst die op een andere manier moet opvallen maak je klein. Vooral in de nu zo opkomende krantenopmaak of redactionele glossy-uiterlijk (editorial design genoemd). Klein of groot, extreem is in. Kleine letters zijn meestal zwart met heel veel ruimte eromheen. Precies, om op te vallen. En groot kan ook over foto’s heen.
      Dat laatste, de zogeheten photo overlay oftewel tekst-in-foto, is heel erg vogue nu moderne CSS-systemen het editen daarvan makkelijker maken. Met CSS3, de nieuwste opmaakstandaard voor websites, kun je makkelijk transparante lagen en transparante achtergronden maken waardoor tekst leesbaar op foto’s is te plaatsen. Zo krijg je zelfs in een flat design transparantie. Handig trucje bij een drukke afbeelding: gooi er een 60 procent doorschijnende kleur overheen en je tovert de foto om in een bescheiden achtergrond. Een laatste belangrijke lettertrend is de schijnbaar handgeschreven of veel beter gezegd handgetekende letter. Zowel in tekstkoppen als in logo’s, illustraties, motion graphics, advertenties en video’s, en ook in sign en bewegwijzering.

      7. Witruimte.

      Gebruik veel wit. Met wit kun je iets nog beter laten opvallen dan met veel heel groot.
      Zeker op mobiele dus kleinere schermen is gebruik van witruimte echt een gebod. Het ziet er anders al snel heel volgepropt uit.

      Witruimte maakt de (mobiele) gebruikerservaring beter want rustiger. De bezoeker ziet ook eerder wat echt van belang is.

      8. Houd je call to action-knop duidelijk in beeld.

      De call to action-knop op je website is misschien de belangrijkste knop van je hele pagina. Maak die dus permanent zichtbaar. Vermijd het liefst ook afleidende elementen in bijvoorbeeld een drukke side bar. Een duidelijk zichtbare koopknop doet wonderen voor de conversie.
      De nieuwste trend is de zogeheten ghost button oftewel spookknop. Dat is een knop die doorzichtig is en dus niet heel erg detoneert met de achtergrond maar tóch opvallend is. Geliefd door zowel de eigenzinnige esthetisch verantwoorde designer als de koppige conversiespecialist van de afdeling verkoop. En als er verschillende meningen zijn over hoe druk/groot/bewegend die koopknop moet zijn: een eenvoudige A/B-test biedt snel soelaas.

      9. Gebruik frictieloze formulieren.

      Frictieloze oftewel gebruiksvriendelijke formulieren zijn invulformulieren die op devices met een aanraakscherm (telefoon of tablet) optimaal gebruik maken van de verschillende toetsenborden. Als een veld uitsluitend numerieke data nodig heeft, ploept het numerieke toetsenbord tevoorschijn. Dat is heerlijk bij het invullen: het gaat sneller, eenvoudiger en het voorkomt frustrerende fouten.

      10. Responsive design is een must.

      O ja, responsive is natuurlijk een must. Een website die uitsluitend goed op een desktop te gebruiken is en niet op tablet en smartphone is als een oude Nokia of Ericson-telefoon zonder touch-screen: we hebben het er ooit mee gedaan, maar nu voelt ie hopeloos ouderwets en uit de tijd.
      En omdat steeds meer websites steeds meer aanvoelen als apps, krijgt ook het mobiele web een flinke impuls. De gebruikerservaring op smartphones van veel websites was lange tijd niet je van het. Daardoor hebben veel telefoongebruikers een voorkeur voor apps, maar nu mensen hun smartphone steeds meer gebruiken om te zoeken in zoekmachines en linkjes aan te klikken op Twitter en andere social media, komen ze vaker op websites uit. Het grote voordeel daarvan is weer dat je die niet eerst moet downloaden en installeren. Maar je moet wel zorgen dat je gebruikerservaring in orde is. Nog een voordeel van een goede mobiele website boven een app: je kunt als bedrijf een platformonafhankelijke, uniforme mobiele gebruikerservaring bieden.