Banner-small

Zoek een vestiging

Communicatietrends

Blog
Social Media

Social selling, hoe doe je dat? De snel-en-simpel-methode

Social selling is aantrekkelijk omdat mensen naar jóú toe komen in plaats van dat jij naar hen toe moet. Maar hoe zorg je ervoor dat je interessant en betrouwbaar gevonden wordt, waardoor klanten dus echt naar jou toe komen? Heel simpel: be good and tell it op social media. Hoe je dat doet lees je in de 4 maal 7 tips voor zowel Twitter, LinkedIn, Facebook als Instagram.

Social selling, hoe doe je dat? De snel-en-simpel-methode

Social selling is aantrekkelijk omdat mensen naar jóú toe komen in plaats van dat jij naar hen toe moet. Maar hoe zorg je ervoor dat je interessant en betrouwbaar gevonden wordt, waardoor klanten dus echt naar jou toe komen? Heel simpel: be good and tell it op social media. Hoe je dat doet lees je in de 4 maal 7 tips voor zowel Twitter, LinkedIn, Facebook als Instagram.

Vandaag geopend:

-

      Social selling

      Social selling draait om verkopen via warme contacten, dus echte contacten met mensen. Vandaar ook de term social. Warme contacten doe je het best face to face op. Maar face to face heeft naast heel veel voordelen één groot nadeel: het is nogal arbeidsintensief en niet optimaal efficiënt. Daarom zijn sociale netwerken zoals Twitter, Instagram en LinkedIn uitgevonden. Social media maken het social selling-proces vloeibaar, laagdrempelig, makkelijk en efficiënt.

      Vertrouwen

      Nog een groot voordeel: via het grote bereik van social media kun jij je als verkoper, marketeer of ondernemer snel ontwikkelen tot iemand in wie mensen (lees: potentiële klanten en bestaande klanten) vertrouwen hebben. Een merk dus, een personal merk dat je merk en/of bedrijf versterkt.

      Invloed

      Zodra jij je op social media begeeft moet je wél wat te vertellen hebben. Je wilt gehoord en gezien en gelezen worden. Je moet invloed krijgen, en dat doe je met je opstelling op social media maar ook en vooral met wat je te vertellen hebt. Inhoud. Content in marketingjargon. Inhoud waar mensen verder mee komen, en die, belangrijker, iets laat zien van wat jij in huis hebt. Jouw inhoud is je bewijs. Of het nu whitepapers zijn, overtuigende cases, tips en trucs, instructievideo’s of producttoelichting.

      Doorvertellen

      Omdat jij al laat zien wat je in huis hebt, en mensen zien dat dit interessant is, gaan zij dat aan elkaar doorvertellen. Daardoor weten steeds meer mensen wat jij in huis hebt. En dat zij daarin geïnteresseerd zijn omdat zij er ook weer wat aan hebben voor hun bedrijf, onderneming en/of merk, en/of hun eigen ontwikkeling.

      Van koud naar warm

      Omdat mensen zien wat jij in huis hebt en dat graag willen hebben komen ze vanzelf naar je toe. Dat is het mooie van social selling tegenover allerlei vormen van actieve acquisitie waarin je als verkoper of ondernemer zelf naar klanten toe moet. Je draait het nu om.

      Waar koude acquisitie al koud klinkt, komt social selling al direct warm over. Met wat jij aanbiedt, je kennis, ervaring, zienswijze, daarmee bouw je vertrouwen op.

      Hieronder zetten we van de vier meest gebruikte en meest effectieve social media voor social selling de zeven allerbelangrijkste do’s uiterst compact op een rijtje.

      Twitter

      1. Gebruik je eigen naam, niet je bedrijfsnaam.
      2. Gebruik een goede en (glim)lachende foto.
      3. Deel links naar nieuwe producten, diensten en/of whitepapers, foto’s en video’s.
        Wijs mensen op artikelen en zet af en toe een poll uit.
      4. Twitter niet te vaak, maar zeker niet te weinig.
      5. Retweet andere tweets en voorzie ze van een kort commentaar.
      6. Reageer ook op anderen, uitsluitend zenden is not done.
      7. Twitter niet alleen in kantoortijden, maar ook ’s avonds en in het weekend.

      LinkedIn

      1. Zorg voor een goede header en vermijd cliché-functie-aanduidingen.
      2. Maak in je functieomschrijving duidelijk wat jij voor mensen kan betekenen.
      3. Zorg voor een goede, zakelijke portretfoto met glimlach.
      4. Deel updates, laat zien waar jij in jouw vakgebied mee bezig bent en wat je kunt.
      5. Haak in op de actualiteit of updates van anderen met jouw visie, je diensten, je producten, je video’s, je whitepapers.
      6. Lid worden van groepen is geen must, doe het alleen als je er echt tijd aan kunt geven.
      7. Ga in op reacties onder je updates, en stuur de mensen die je interessant lijken een link-verzoek.

      Facebook

      1. Je kunt een bedrijfs- of productpagina maken, maar je privé-account inzetten kan ook.
      2. Blijf ook dan gerust privédingen posten, zoals concertbezoeken, uitstapjes, vakanties of leuke video’s.
        Laat zien dat je een mens bent, want mensen willen zaken doen met mensen.
      3. Houd het op Facebook licht & luchtig. Vermijd zware en politieke thema’s en vermijd zeker ook lange ingewikkelde uitleg over je producten of diensten.
      4. Post niet te veel, vijf of zes keer per week is al veel.
      5. Reageer altijd op reacties onder je berichten.
      6. Stuur niet elke reageerder een vriendenverzoek. Op Facebook wil niet iedereen ook direct vrienden worden.
      7. Probeer onderscheidende foto’s, gifjes en/of video’s te vinden. Facebook houdt van beeld en zeker van bewegend beeld.

      Instagram

      1. Beeld is alles op Instagram, zorg dus bij elke post voor goede en onderscheidende foto’s of video’s.
      2. Je kunt het beste een bedrijfsaccount aanmaken, maar ook je eigen naam kan heel goed werken.
      3. Probeer met je foto’s een beleving te creëren, een merkbeeld. Als je chesterfields verkoopt is dat makkelijker dan wanneer je een consultancyfirma hebt. Maar wees creatief.
      4. Op Instagram voert beeld en ook emotie de boventoon; vermijd feiten, opsommingen en andere droge kost.
      5. Post regelmatig, het liefste enkele keren per week maar waak voor overkill.
      6. Gebruik hashtags die betrekking hebben op jouw vakgebied, producten en diensten. Maar maak er geen hashtag-soep van.
      7. Start op Instagram met een goed idee over wat en wie je wilt zijn. Creëer een centraal thema, een centrale boodschap waar je vervolgens aan vasthoudt.
      Wil jij ook dat mensen naar jou toe komen?

      Neem contact met ons op om te horen hoe wij je kunnen helpen met jouw social media