Banner-small

Zoek een vestiging

Communicatietrends

Blog
Algemeen

Personeelswerving is een kwestie van slimme marketing: 6 tips

Elk bedrijf dat nieuwe medewerkers zoekt, weet hoe moeilijk het kan zijn om goede mensen te vinden. Tegenwoordig in 2023 liggen de banen voor het oprapen maar kampt iedereen met een werknemerstekort. Je moet je bedrijf zien te onderscheiden van de rest. Wie op een slimme manier gekende marketingmethodes inzet voor zijn of haar recruitment, boekt veel betere resultaten. Hieronder 6 handige tips voor personeelswerving die leiden tot de beste matches en waar zowel recruiter als marketeer veel van op kunnen steken.

Personeelswerving is een kwestie van slimme marketing: 6 tips

Elk bedrijf dat nieuwe medewerkers zoekt, weet hoe moeilijk het kan zijn om goede mensen te vinden. Tegenwoordig in 2023 liggen de banen voor het oprapen maar kampt iedereen met een werknemerstekort. Je moet je bedrijf zien te onderscheiden van de rest. Wie op een slimme manier gekende marketingmethodes inzet voor zijn of haar recruitment, boekt veel betere resultaten. Hieronder 6 handige tips voor personeelswerving die leiden tot de beste matches en waar zowel recruiter als marketeer veel van op kunnen steken.

Vandaag geopend:

-

      1. Werk aan je employer brand.

      Als je als bedrijf of organisatie bekend staat om de lekkerste chocolade of de allerbeste online-trainingen heb je je branding waarschijnlijk goed voor elkaar. Maar je werkgeversmerk is ook van belang. Dat moet ook onderscheidend zijn. Zit ‘m dat in de innovatieve producten die jullie maken? Het sociale beleid, met veel aandacht voor de balans tussen werk en privé? De bijzondere maatschappelijk geëngageerde bedrijfscultuur? De snelle loopbaanmogelijkheden? Een hoog salaris plus bonus? Bedenk daarbij dat een sollicitant ook een consument is.

      Hoe duidelijker je je als werkgeversmerk positioneert hoe hoger ook de kwaliteit van je sollicitanten. Veel respons is goed maar hoogkwalitatieve respons is nog veel beter.

      2. Besteed aandacht aan de sollicitantreis.

      Het klinkt vreemd, het woord, maar net als bij de customer journey oftewel de klantreis moet ook het proces van solliciteren bij jou bedrijf of organisatie kloppen op elke touchpoint. Dat begint al bij de basis: is de tekst van de vacature in dezelfde stijl als de button of heading waar je potentiële sollicitant door geïnteresseerd werd? Is het helder hoe je moet solliciteren? En voor welke datum? Werkt de techniek goed, kun je bijvoorbeeld echt makkelijk je cv en brief uploaden?

      En belangrijk: kan dit allemaal ook op een smartphone? Mobile first geldt ook voor solliciklanten, om ze zo maar even aan te duiden.

      Elk onderdeel van je sollicitatieprocedure moet verlopen naar tevredenheid van de sollicitant als je de kans wilt vergroten dat je hem of haar vasthoudt gedurende het proces. Ook hiervoor geldt dat een sollicitant een consument is.

      Misschien is het zelfs handig om een chatmogelijkheid in te zetten voor potentiële kandidaten. Of misschien kun je ze laten bellen naar een werknemer van je bedrijf die hem of haar kan vertellen over de functie of algemene kenmerken van het bedrijf (sfeer, doorgroeimogelijkheden ect).

      3. Kijk breder dan banensites.

      Natuurlijk oriënteren veel kandidaten en sollicitanten zich op banensites. Maar je doelgroep is aanzienlijk groter. Niet iedereen die jij zou willen hebben als potentiële werknemer is actief op zoek naar een andere baan. Je moet dus ook (online) reclamecampagnes, contentmarketing of bijvoorbeeld e-mailmarketing inzetten om te zorgen dat de mensen die jij interessant vindt jouw vacatures zien.

      4. Contentmarketing is onmisbaar.

      Iedereen is ervan overtuigd dat relevante en doelgroepgerichte content hét middel is om potentiële klanten en kopers warm te maken voor jouw producten en diensten. Ook voor het recruiten van personeel is contentmarketing onmisbaar. Of dat nu op LinkedIn is, op je eigen website of blog of op Facebook of een ander platform. Je versterkt er niet alleen je werkgeversmerk mee, maar je onderscheid je ook eerder van je concurrenten. En ook hiermee, het vertellen van verhalen over jouw bedrijf en producten/diensten of juist over je medewerkers op een boeiende en pakkende manier, kom je eerder in de picture van latente sollicitanten. Mensen dus die nog niet wisten dat ze een andere baan wilden.

      En contentmarketing is natuurlijk heel heilzaam voor je vindbaarheid in zoekmachines. Google houdt nu eenmaal van rijke content en mooie verhalen.

      5. Gebruik ook video voor personeelswerving.

      Video wint snel aan terrein in marketing maar wordt nog niet echt veel ingezet in het sollicitatieproces. Terwijl je (of een van je medewerkers) eenvoudig zelf een videovacature kunt maken met behulp van je smartphone of digitale camera. Ook, beter gezegd júist een niet te gelikt filmpje kan een aardig beeld neerzetten over de sfeer in jouw bedrijf. Een snel geschoten en spontaan filmpje kan meer doen voor je werkgeversmerk dan een gelikte bedrijfsvideo met professionele voice-over en een saai videomuziekje eronder.

      Je wilt op je website ook liever geen gelikte stockfoto’s van om een vergadertafel zittende perfect geklede dertigers hebben. Mensen (bezoekers, potentiële kandidaten) zien liever mensen zoals zijzelf, echte mensen.

      6. Mobiliseer je bestaande werknemers.

      Mond-tot-mondreclame is nog altijd de beste reclame. Zet dus ook je eigen medewerkers in om mensen te werven. Dat kan met bonussen of andere incentives. Iedereen kent wel mensen in zijn of haar omgeving die hij of zij graag als collega zou willen hebben.

      Stimuleer je werknemers in ieder geval om vacatures te posten op hun eigen, persoonlijke socialmediakanalen.