Banner-small

Zoek een vestiging

Communicatietrends

Blog
Sites & Apps

Opkomst adblocker vraagt om slimmer adverteren

Tegen de adblocker is geen kruid gewassen maar je kunt als bedrijf ook slimmer adverteren om toch de lezer te bereiken, ook al heeft die wel tien adblockers geïnstalleerd.

Opkomst adblocker vraagt om slimmer adverteren

Tegen de adblocker is geen kruid gewassen maar je kunt als bedrijf ook slimmer adverteren om toch de lezer te bereiken, ook al heeft die wel tien adblockers geïnstalleerd.

Vandaag geopend:

-

      Tegen adblockers zijn is net zoiets als tegen de regen zijn: het is er nu eenmaal, iedereen klaagt erover, maar net als files, puistjes en hoofdpijn: adblockers zijn here to stay.

      Er verschijnt nu eenmaal veel display advertising op desktops en mobieltjes. Waarschijnlijk te veel, en iedereen heeft het recht om die reclame te weigeren. Vooral over erg drukbezochte websites als NU.nl en YouTube wordt veel geklaagd omdat de advertenties vaak zo hinderlijk zijn dat ze flink afdoen aan je gebruikersgemak.

      Door dat reclamegeweld met banners en rollovers en filmpjes, nog eens aangejaagd door programmatic media-inkoop via ad exchanges, trading desks en real-time bidding, daalt de click through ratio ook zienderogen. De gemiddelde click through ratio was ooit 2,1% (in 1996) en is nu 0,1 procent.

      Niet storend

      Je kunt de vraag stellen: wat heb je als adverteerder aan al die reclame als mensen die in feite al in hun hoofd adblocken? Je had als adverteerder natuurlijk interessantere reclame moeten aanbieden. Reclame die mensen niet storend vinden en waar mensen wél op klikken. Of reclame die niet zoveel laadtijd in beslag nemen. Zeker op smartphones beïnvloedt een pop-up-advertentie die je hele scherm overneemt de prestaties negatief. Adverteerders en advertentieverkopers roepen iedereen nu op om betere advertenties te maken en te plaatsen. Reclame dus die de gebruiker niet frustreert.

      List

      Online uitgevers die hun businessmodel gebaseerd hebben op advertenties moeten een list verzinnen. Een van die listen is bezoekers met een adblocker in een pop-up vragen om in ruil voor het lezen van de (gratis) content hun e-mailadres achter te laten. Of een donatie te doen.

      Native reclame

      Een andere oplossing is zogeheten native advertising, ook wel sponsored content of advertorial genoemd, dus reclame die eruitziet als redactie. Vaak staat er wel iets boven in de trant van ‘ingezonden mededeling’. Native advertising is niet meer weg te denken in onlinemarketing. Facebook, Twitter en Instagram gebruiken het, net als The New York Times, Wall Street Journal, The Guardian, Nu.nl. Dat komt ook doordat native advertising beter werkt dan display advertising. De content krijgt eenvoudig meer aandacht en omdat het geen afgedwongen aandacht is, is het effect groter.

      Uit onderzoek blijkt dat 25% meer lezers naar native ads kijken dan naar banners. En mensen kijken even lang naar native ads als naar redactionele inhoud.

      Aantrekkelijk

      Uitgevers zijn er ook van overtuigd dat gesponsorde artikelen ook voor consumenten interessant en dus aantrekkelijk zijn. Vooral op mode- en lifestyleblogs. Maar ook in serieuzere media. Op de site van Het Financieele Dagblad willen mensen wel een stuk over nieuwe indextrackers of een hybride Porsche lezen, ook al is het gesponsord. Op de site van NU.nl of Viva zijn lezers waarschijnlijk erg geïnteresseerd in een wasmachine met extra klep van Samsung, die het tijdens het wassen mogelijk maakt om vergeten kledingstukken alsnog in de machine te stoppen.

      Ha, u hebt dit over die Samsung-innovatie nu ook al gelezen! Misschien worden wij er wel voor betaald (nee hoor).

      Groot voordeel van native advertising: geen adblocker kan het blokkeren. Want hoe slim Adblock Plus ook is, deze vorm van reclame zien zij niet als reclame. En u dus misschien ook wel niet.