Banner-small

Zoek een vestiging

Communicatietrends

Blog
Sites & Apps

Online reviews: onmisbaar voor jouw reputatie én omzet

Als je online producten wilt verkopen moet je naast een goede prijs en presentatie ook zorgen voor het allerbelangrijkste aspect: vertrouwen. Klanten moeten vertrouwen dat je product goed is maar ze moeten ook jouw bedrijf/webshop vertrouwen. Een doorslaggevend element in het opbouwen van vertrouwen is de recensie oftewel online reviews. Het oordeel van andere klanten weegt zwaarder dan je denkt.

Online reviews: onmisbaar voor jouw reputatie én omzet

Als je online producten wilt verkopen moet je naast een goede prijs en presentatie ook zorgen voor het allerbelangrijkste aspect: vertrouwen. Klanten moeten vertrouwen dat je product goed is maar ze moeten ook jouw bedrijf/webshop vertrouwen. Een doorslaggevend element in het opbouwen van vertrouwen is de recensie oftewel online reviews. Het oordeel van andere klanten weegt zwaarder dan je denkt.

Vandaag geopend:

-

      Hieronder lees je in 7 punten waarom.

      1. Een review bewijst dat je bestaat.

      Stel je zoekt een restaurant uit op Iens.nl. Als bij de tent die jij op het oog hebt geen enkele recensie staat, ga je twijfelen of dat restaurant wel bestaat. Hetzelfde geldt voor een hotel of appartement op Trivago, Booking of Zoover. Je kunt als ondernemer beter wat slechte recensies bij je bedrijf hebben staan dan geen enkele.

      Zo werkt het ook met boeken op een online boekhandel als bol.com of Managementboek.nl. Als daar geen enkele recensie bij staat, twijfel je wel of het boek überhaupt geleverd wordt, of het wel bestaat, of het wel gekocht wordt ook door andere mensen.

      Het bewijs dat andere mensen kochten wat jij kocht verhoogt het vertrouwen in het betreffende product enorm, of het nu een boek is, een airfryer of een Parker balpen.

      2. Een review is een signaal van betrouwbaarheid.

      Reviews van echte mensen op jouw website zijn signalen die wijzen op betrouwbaarheid van jouw bedrijf. Het werkt in feite net als mond-tot-mondreclame. Oordelen van anderen, die net als wij zijn, wekken geruststelling.

      Ook al zijn de mensen in kwestie volslagen vreemden voor ons, we geloven hen op hun woord. Ze vormen in de reputatie-economie waarin we leven de bevestiging van wat we in wezen al hopen: dat we dit product echt kunnen bestellen, bij deze winkel, en dat het goed komt.

      3. De review moet recent zijn, dat is belangrijker dan het aantal recensies.

      Van belang is ook om je klanten actief te vragen om reviews: veel mensen kijken namelijk ook naar de datum van een review en die moet liefst recent zijn.

      Uit onderzoek blijkt dat het aantal recensies niet zo belangrijk is, maar wel dat ze recent zijn. Het liefste niet ouder dan twee of drie maanden. En ze moeten positief zijn. Eén recente positieve recensie is meer waard dan tien oudere of negatieve.

      Ter geruststelling: mensen schrijven nauwelijks negatieve reviews. Ze nemen daarvoor de moeite niet of nauwelijks, ook al zijn ze ontevreden.

      4. Customer generated content wekt meer vertrouwen.

      Als jij als bedrijf zelf iets zegt over een product of dienst ben jij een soort WC Eend. Die slogan ken je van de reclame, ‘Wij van WC Eend adviseren WC Eend’. Als anderen iets zeggen over jouw producten of diensten zijn dat oordelen van derden. En dus betrouwbaarder.

      Hetzelfde geldt voor recommandaties of referenties die jij op je website opneemt van derden. Ze kunnen nog zo simpel zijn, maar ze wekken altijd vertrouwen, zolang er maar een naam bij staat. Customer generated content is een niet te overschatten promotiemiddel.

      5. De omzet van je bedrijf of webshop neemt toe.

      Uit onderzoek blijkt dat een derde van de klanten eerder geneigd is om een aankoop te doen bij een bedrijf met kwalitatief goede reviews. Dus niet alleen je reputatie neemt toe dankzij goede recensies, ook het aantal aankoopbeslissingen groeit in aanzienlijke mate.

      6. Je versterkt de band met je klanten.

      Wie zijn klanten de mogelijkheid geeft een review te plaatsen, versterkt de band met zijn klant. Zeker als je eventuele kritische opmerkingen van je klanten serieus neemt en er ook echt op reageert. Dat draagt bij aan de loyaliteit en betrokkenheid van jouw klanten bij jouw bedrijf en/of winkel.

      Snelheid is daarbij geboden. Wacht zeker bij een negatieve recensie niet te lang om te reageren. En ook als de klant ideeën ter verbetering heeft is het zaak daar snel en adequaat op te reageren.

      7. In zoekresultaten is snel te zien hoe mensen jouw bedrijf beoordelen.

      Beoordelingen duiken vaak al op in zoekresultaten, op vergelijkingsites, op Facebook. Vaak gaat de beoordeling met sterren, en wie vijf sterren ziet, of vier, weet in één blik al dat het goed zit.