Banner-small

Zoek een vestiging

Communicatietrends

Blog
Crossmedia

Online marketing voor beginners in 7 punten

In feite ben je al bezig met online marketing als je een website hebt. Als je een LinkedIn-account of namens je bedrijf foto’s op Facebook zet ook. Of als je vragen van klanten beantwoordt per e-mail. Er komt uiteraard veel meer bij kijken, maar de drempel om goed bezig te zijn met online marketing is laag, lager dan je denkt. Hieronder lees je 7 eenvoudige punten van aanpak om nu echt serieus te beginnen.

Online marketing voor beginners in 7 punten

In feite ben je al bezig met online marketing als je een website hebt. Als je een LinkedIn-account of namens je bedrijf foto’s op Facebook zet ook. Of als je vragen van klanten beantwoordt per e-mail. Er komt uiteraard veel meer bij kijken, maar de drempel om goed bezig te zijn met online marketing is laag, lager dan je denkt. Hieronder lees je 7 eenvoudige punten van aanpak om nu echt serieus te beginnen.

Vandaag geopend:

-

      Een kind kan de was doen in online marketing. Een website, een e-mailnieuwsbrief, berichten op social media, een bedrijfspagina op Facebook, online marketing is eenvoudiger dan het klinkt. In feite is online marketing hetzelfde als traditionele (offline) marketing: je lokt klanten en je benadert zelf actief klanten.

      Dat lokken van klanten is online aanzienlijk goedkoper en minder tijdrovend. En daarin juist lijkt het internet uitgevonden voor ondernemers. Je haalt makkelijker mensen naar je toe als je online vindbaar en actief bent, zowel particuliere als B2B-klanten. Het mooie van internet is ook dat er eerder en meer relaties ontstaan. En zoals iedereen weet: relaties leiden tot transacties.

      1. Je naamsbekendheid groeit sneller.

      Voor mensen zaken met je willen doen, moeten ze je kennen en vertrouwen. Naamsbekendheid is dus een van je prioriteiten en daar kun je online uitstekend aan werken. Zeker als mensen meer over de achtergronden van jou als ondernemer te weten komen, over je passies en je drijfveren, zijn ze eerder geneigd je te geloven en te volgen. En uiteindelijk serieus, zo serieus dat ze jou inschakelen om hun probleem op te lossen.

      2. Je hebt landelijk bereik.

      Als koffiebar of loodgieter zul je waarschijnlijk minder hebben aan landelijk bereik. Maar toch. Stel je zit in Zutphen en toeristen of bezoekers uit Rotterdam lopen op een dag langs. Dan herkennen ze misschien je naam, of je opvallende logo op het raam. En als jij een goede loodgieter bent en iemand verhuist naar jouw woonplaats of regio dan heb je er waarschijnlijk eerder een klant bij.

      Een mooi voorbeeld is de slijterij van Petra Boevere, ook wel bekend als Meisje van de slijterij, wat ook haar naam op Twitter is. Zij werd heel actief op social media, vooral Twitter, en bouwde zo een band op met mensen ver buiten haar regio. Haar Slijterij De Vuurtoren in Sluis (Zeeland) trekt nog steeds klanten uit het hele land, mensen die honderden kilometers heen en terug rijden om die Beroemde slijterij in het echt te bezoeken.

      Ze gebruikt haar digitale netwerk zelfs om nieuwe producten in de markt te zetten, zoals haar eigen Zeeuwierjenever. De positionering, naam en vormgeving ontstonden in mede-overleg met haar volgers op Twitter. Met als bonusresultaat dat die de jenever massaal gingen bestellen.

      3. Via social media bouw je relaties op.

      Relaties zijn nog belangrijker dan transacties, want transacties komen vanzelf als je goede relaties onderhoudt. Social media zoals Twitter, Facebook en LinkedIn zijn bij uitstek geschikt om relaties op te bouwen met mensen die je anders niet gekend zou hebben en jou niet gekend zouden hebben.

      Je kunt alles wat je wilt en in huis hebt delen. Je kennis, je expertise, je humor, je menselijke gezicht. En omdat je deelt zonder daar direct iets voor terug te verlangen bouw je vanzelf een publiek op van volgers. Bijkomend voordeel: de transacties die uiteindelijk plaatsvinden, zijn waardevoller. Dat komt doordat mensen een band hebben met jouw bedrijf, met jou en met het product en/of dienst die je verkoopt.

      Ga ook vooral de dialoog aan op social media. Reageer, like, forward, retweet, geef commentaar, kortom ben responsief. Dialoog leidt tot relaties – net als in het echte dagelijkse leven.

      4. Stem je social media op je doelgroep af.

      Het verschilt nogal of je in hippe mode doet voor jonge vrouwen of in omnichannelmarketingadvies. In het eerste geval vind je je publiek eerder op Instagram en in het tweede kun je beter Twitter gebruiken. Als je managementconsultant bent en je hebt interessante dingen te vertellen over projectmanagement of agile- of scrummethoden kun je beter op LinkedIn je doelgroep bereiken.

      Beperk je zeker in het begin tot één social medium, en hoogstens twee. Anders kost het je ook te veel tijd. Je moet het namelijk wel goed en serieus doen, anders levert het niet op wat je wilt.

      5. Een blog is een uitgelezen online bereik- én marketingmedium.

      Een blog die je aan je website hangt is een heel effectief middel om je boodschap op een aantrekkelijke manier over het voetlicht te krijgen. Wie over zijn of haar expertise interessante visies, tips en tricks, inhoud, achtergronden, insights en handleidingen wil en kan delen met zijn publiek en doelgroep doet heel veel dingen tegelijk: vertrouwen wekken (ik/wij ben/zijn de expert), informatie geven (gratis), naamsbekendheid opbouwen (je content wordt gedeeld via social media), bereik opbouwen (je blog duikt op heel veel plaatsen op), social proof (jij of jouw bedrijf weet waar het over gaat in de business), mensen naar jouw website en bedrijf halen en een blog is ook nog eens keer heel heilzaam voor je SEO-resultaten in Google. Google houdt van blogs omdat ze een unieke inhoud hebben.

      6. Naast bloggen kun je ook gaan vloggen.

      Je moet ook serieus een vlog overwegen. De drempel is iets hoger, maar filmpjes scoren erg goed. Maak een eigen YouTube-kanaal aan, link naar die filmpjes op je eigen blog, op je website en via social media – én je e-mailnieuwsbrief niet te vergeten – en je boodschap gaat vliegen.

      7. Stop tijd en zin en moeite in een e-mailnieuwsbrief.

      Een goede en informatieve e-mail-nieuwsbrief is goud waard. Als jij elke week of elke maand, als het maar geregeld is, en e-mailnieuwsbrief naar jouw adressenbestand uitstuurt, bind je mensen echt aan jou en jouw bedrijf. Ze zien waar jij goed in bent, leren je kennen en zien wat ze aan jou hebben. Daarnaast vinden ze het leuk om iets van je te lezen en gaan naar je volgende nieuwsbrief uitkijken. Ze worden aangezet tot actie als jij goede en aantrekkelijke aanbiedingen doet. Kortom, ze leren je kennen en gaan je vertrouwen.

      En via de andere kanalen die je gebruikt, je website en je social media, kun je je mailinglijst weer uitbreiden. Zo bereik je met je e-mailnieuwsbrief steeds meer mensen.