Banner-small

Zoek een vestiging

Communicatietrends

Blog
Social Media

Mond-tot-mondreclame is beste reclame – ook op social media

Hoe zorg je voor meer naamsbekendheid via social media? Niet door te roepen hoe geweldig je bent. Wel door gesprekken met mensen aan te gaan en gesprekken tussen andere mensen te faciliteren. Mensen willen namelijk niet met merken praten, mensen willen met mensen praten. Oók, of beter gezegd: júist op social media.

Mond-tot-mondreclame is beste reclame – ook op social media

Hoe zorg je voor meer naamsbekendheid via social media? Niet door te roepen hoe geweldig je bent. Wel door gesprekken met mensen aan te gaan en gesprekken tussen andere mensen te faciliteren. Mensen willen namelijk niet met merken praten, mensen willen met mensen praten. Oók, of beter gezegd: júist op social media.

Vandaag geopend:

-

      Natuurlijk is voor ondernemers een bedrijfspagina op Facebook, Pinterest of Instagram onmisbaar. Natuurlijk moet je als bedrijf geregeld updates posten op Facebook en Twitter, en reageren op wat anderen zeggen over jouw bedrijf, producten of diensten.

      Maar bedenk daarbij dat je niet uitsluitend moet posten tot je blauw ziet. Je moet niet alleen zénden. Beter is het om een gesprek met je klanten en mogelijke nieuwe klanten aan te gaan, en nóg veel beter is: een gesprek tussen mensen aanzwengelen.

      Want mensen willen met mensen praten, júist op social media.

      Mond-tot-mondreclame

      Zomaar een eind weg posten als merk heeft ook weinig zin meer nu het bereik van Facebook-pagina’s flink onder druk staat. Ga maar na als je nu zelf inlogt op Facebook, dan staan er al gauw honderden nieuwe updates op je te wachten. Wie heeft daar tijd voor? Alleen lezen lukt al niet, laat staan reageren. Datzelfde geldt voor Instagram en Twitter.

      Maar hoe bereik je als merk/bedrijf/organisatie dan wél mensen via social media?

      Heel simpel gezegd met mond-tot-mond reclame: door mensen met elkaar over jouw merk/bedrijf te laten praten. De shares die dát oplevert zijn van veel meer waarde voor jouw bedrijf/merk dan wat jij zelf de wereld instuurt met betaalde posts/advertenties. Mond-tot-mondreclame is nog altijd de beste reclame.

      Heb jij vandaag al gerend?

      Dus vraag je om te beginnen af waarover jouw klanten met elkaar praten.

      Voor supermarkten als Albert Heijn en Jumbo ligt het voor de hand dat ze met handige en snelle recepten komen. Albert Heijn maakt grif gebruik van zijn receptenplatform en app Allerhande om zijn klanten via social media recepten en ook boodschappenlijstjes te laten delen.

      Nog een bekend voorbeeld is Nike, dat als eerste sportmerk hardlopen sociaal maakte met zijn Nike+ Running app, waarmee je je training live kunt delen. Zo kun je met de gratis app je prestaties vergelijken met vrienden én vreemden. Je vrienden kunnen jou tijdens het hardlopen zelfs aanmoedigen. Of beter gezegd: vóór het hardlopen, met de altijd weer confronterende vraag: ‘Ha, heb jij vandaag al gerend?’ of ‘Hoe vaak heb je deze week al gerend?’

      22 miljoen engagements

      Heel beroemd is ook de ‘Risk Everything’-campagne van Nike uit 2014, waarmee het merk wereldwijd niet minder dan 22 miljoen zogeheten engagements (likes, comments, shares) scoorde. De campagne werd destijds uitgeroepen tot beste mobiele en sociale campagne ooit: hij bereikte ruim 6 miljard impressies en alleen al de hashtag #riskeverything werd 650.000 keer ge(re)tweet.

      Iets te vertellen

      Waar jouw klanten en potentiële klanten over praten en waar jij dan op in kunt haken, daar kom je achter door de social media te monitoren en te analyseren, bijvoorbeeld op de onderwerpen waarover jij content kunt aanbieden. Met andere woorden: waarover jij iets te vertellen hebt. Denk bij content aan grappige of ontroerende filmpjes, leuke cartoons, anekdotes, instructievideo’s, tegelspreuken, inhaakadvertenties, virals, kortom alles wat te delen is.

      Meer bereik voor social

      En het mooie is dat social media als Facebook en Twitter meer bereik geven aan user shares, zoals mond-tot-mondreclame in het jargon heet, dan aan bedrijfsposts. Want bij Facebook en Twitter weten ze ook dondersgoed dat gesprekken tussen mensen belangrijker zijn voor mensen (hun gebruikers) dan gesprekken tussen merken en mensen. Als jouw klant of potentiële klant spontaan dus uit zichzelf jouw content deelt met een vriend is dat een rechtstreekse en fijne aanbeveling.

      Hardloop-evenementje

      Je hoeft ook zeker geen groot merk te zijn om een merk-activatie op te zetten waar mensen uit jouw doelgroep vanzelf met elkaar over gaan praten. Een erg fraai voorbeeld is Run2Day Rotterdam, een franchise-winkel in hardloopspullen, waarvan de eigenaar met enkele vrienden de Rotterdam Running Crew opzette. De club organiseert elke maand een hardloopevenement(je) met uiteenlopende afstanden op bijzondere Rotterdamse locaties zoals Diergaarde Blijdorp, De Kuip en Rotterdam Centraal Station. Er doen vaak 2000 hardlopers mee, en de speciale Facebook-pagina over ‘De Blijdorp Run’ kreeg al meer dan 5000 likes van geïnteresseerden. De Facebook-pagina van Rotterdam Running Crew zelf heeft al ruim 15.500 likes.

      Hondje

      In feite werkt zo’n activiteit of brand activation als een hond. Iedereen die net een hond aanschafte – en zeker een puppy – hoor je over de aantrekkingskracht van een hondje bij het uitlaten. ‘Wat een schatje’, beginnen mensen. Of: ‘Hoe oud is-ie?’. Het zijn heel eenvoudige maar zeer effectieve openingszinnetjes voor een gesprek over het dagelijks bestaan. Je raakt dankzij een wandelend gespreksonderwerp – je hond – met mensen als vanzelf in gesprek.

      De manier waarop honden verbondenheid creëren tussen mensen onderling is fenomenaal, schrijft socioloog Ruben Jacobs in een artikel met de kop ‘Hond verbreekt de grenzen tussen dakloze en miljonair’ in de Volkskrant. ‘In de afgelopen maand heb ik meer buurtgenoten leren kennen dan in de drie jaar dat ik op deze plek woon. De hond is daarbij een grensbreker, als ‘blindengeleide’ trekt hij de stadse mens uit zijn comfortabele afstandelijkheid en doorbreekt hij het sociale ongemak tussen vreemden.’

      Sociale cohesie

      En zo is het ook met merken/bedrijven/winkels/cafés/restaurants, wat voor soort bedrijf je ook hebt. Gooi een gezamenlijk gespreksonderwerp op, maak een gesprek erover mogelijk, jaag het aan, stimuleer het, en mensen zullen als vanzelf inhaken. En dan zorg je ook dat mensen over jou gaan praten en jou (en je diensten/producten/ideeën/initiatieven) aan elkaar aanbevelen. Je bevordert dan niet alleen je naamsbekendheid en omzet en winst maar ook nog eens de sociale cohesie tussen mensen.