Banner-small

Zoek een vestiging

Communicatietrends

Blog
Sites & Apps

Mobiele telefoon is marketingkanaal van de toekomst

Nederlanders shoppen graag mobiel. Adverteerders maken steeds meer mobiele reclame. 1 + 1 = 2: op de smartphone komt alles samen, want het scherm is meteen ook de winkel. Maar offline reclame blijft nodig. En de mobiele winkel moet kloppen.

Mobiele telefoon is marketingkanaal van de toekomst

Nederlanders shoppen graag mobiel. Adverteerders maken steeds meer mobiele reclame. 1 + 1 = 2: op de smartphone komt alles samen, want het scherm is meteen ook de winkel. Maar offline reclame blijft nodig. En de mobiele winkel moet kloppen.

Vandaag geopend:

-

      De toekomst van reclame is mobiel. Adverteerders bereiken de consument anno 2015 steeds vaker via de smartphone. Ruim driekwart van de adverteerders zet mobiele websites, QR-codes of apps in, blijkt uit een peiling van onderzoeksbureau MediaScience en reclamevakblad Adformatie onder honderd marketingspecialisten van de grootste adverteerders in Nederland.

      Maar liefst 60% van hen zei in 2015 meer aan mobiele marketing te hebben besteed dan in 2014. Komend jaar neemt dat opnieuw toe. Overigens is het aandeel van mobiele marketing in het totale marketingbudget bij de meeste adverteerders nog bescheiden: hooguit 5%.

      Groter bereik en relevanter

      Marketeers kiezen vooral voor mobiele marketing vanwege het grotere bereik en de directe, snelle manier van communiceren tussen zender en ontvanger. De betrokkenheid tussen merk en klant neemt daardoor toe, en je kunt persoonlijker en relevanter adverteren.

      Mobiele websites zijn het populairst, gevolgd door QR-codes en een eigen app. In 2016 willen adverteerders ook sterker gaan insteken op mobiele kortingsbonnen en het toezenden van reclame via bluetooth en zogeheten beacons, waarmee je klanten in-store kunt volgen en wijzen op aanbiedingen.

      Desktop naar mobiel

      In online winkelen is de verschuiving van desktop naar mobiel ook spectaculair. Smartphones nemen al 31% van alle traffic en 18% van alle bestellingen voor hun rekening, blijkt uit onderzoek van het Britse e-mailsoftwaremaker Demandware. De tablet speelt niet echt een hoofdrol: shoppers gaan voor hun aankopen rechtstreeks van desktop naar telefoon, niet via de tablet als tussenstation. Het smartphone-aandeel in bestellingen groeit harder dan in traffic. Dat betekent dat mensen steeds vaker ook echt bestellen vanaf hun iPhone of Samsung.

      Meerdere devices

      Nederlanders shoppen graag mobiel, bijna net zoveel als Engelsen en beduidend meer dan Duitsers. Ook cross-device-shopping neemt toe, zelfs met 10%: 21% van de consumenten gebruikt meerdere apparaten om een aankoop te doen, dus zowel desktopcomputer als smartphone. De duur van de webwinkelbezoeken neemt af, omdat het meer onderdeel wordt van de dagelijkse routine.

      5 Aanraders voor mobiele marketing:

      1. Zorg dat je website mobielvriendelijk is. Google heeft er een eenvoudige test voor: http://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly
      1. Zeker een webwinkel moet mobielvriendelijk zijn, dus: duidelijke visuals, grote knoppen, leesbare tekst (korte teksten in een kloeke letter). Misschien zelfs een wat kleiner aanbod. Maak geen één-op-één-kopie van de desktopwebsite.
      1. Zorg dat shoppers die van desktop switchen naar mobieltje en omgekeerd hetzelfde boodschappenwagentje zien, zodat ze niet telkens opnieuw het aankooptraject moeten inzetten.
      1. Mensen winkelen vaker en spontaner, en worden vaker onderbroken, dus brengen zij minder tijd door in jouw webwinkel dan voorheen. Zorg dus dat je ze in die veel kortere tijd inspireert. Personaliseer bijvoorbeeld e-mailberichten en gebruik de juiste landingspagina’s.
      1. Met online alleen kom je er niet, je hebt offline nodig om mensen je winkel binnen te krijgen. De van-mens-naar-klantreis gaat via veel omwegen, van televisie via mond-tot-mond via billboards langs de snelweg tot een One Day Only-dagbladadvertentie.

      Offline kan een belangrijke aanjager zijn, blijkt uit onderzoek van het Nederlandse marktonderzoekbureau Validators: voor Ticketveiling.nl zijn outdoorcampagnes de meest efficiënte manier om sitebezoeken te genereren en het conversiepercentage te verhogen.