Communicatietrends
Meer leads via WhatsApp en Facebook – in 8 punten
Meer leads via WhatsApp en Facebook – in 8 punten
Als organisatie kun je niet zonder social media. Maar klikken, liken, delen en retweeten is één, echte leads en vervolgens klanten ermee binnenhalen is twee. Kortom, hoe zet je het vaak snelle en vluchtige contact op social media om in een bijna-klant- of zelfs echte klantrelatie? We geven in vogelvlucht 8 punten hoe je dat snel, makkelijk en uiterst effectief aanpakt op de veruit populairste social media: WhatsApp en Facebook.
Als organisatie kun je niet zonder social media. Maar klikken, liken, delen en retweeten is één, echte leads en vervolgens klanten ermee binnenhalen is twee. Kortom, hoe zet je het vaak snelle en vluchtige contact op social media om in een bijna-klant- of zelfs echte klantrelatie? We geven in vogelvlucht 8 punten hoe je dat snel, makkelijk en uiterst effectief aanpakt op de veruit populairste social media: WhatsApp en Facebook.
Meer leads via WhatsApp en Facebook – in 8 punten
Als organisatie kun je niet zonder social media. Maar klikken, liken, delen en retweeten is één, echte leads en vervolgens klanten ermee binnenhalen is twee. Kortom, hoe zet je het vaak snelle en vluchtige contact op social media om in een bijna-klant- of zelfs echte klantrelatie? We geven in vogelvlucht 8 punten hoe je dat snel, makkelijk en uiterst effectief aanpakt op de veruit populairste social media: WhatsApp en Facebook.
-
1. Niet alleen voor consumentenmarketing maar ook voor B2B.
WhatsApp en Facebook zijn niet alleen voor consumentenmarketing uitstekend geschikt maar ook voor B2B-marketing en -verkoop.
WhatsApp maakt jou als organisatie makkelijk en laagdrempelig bereikbaar, en andersom bereik jij je klanten en potentiële klanten sneller en makkelijker. Een snel medium als WhatsApp vraagt wel om snelle reactie, dus zorg dat je dat kunt waarmaken.
2. De gebruikscijfers bewijzen het: WhatsApp en Facebook zijn king en queen.
LinkedIn gebruik je vast geregeld en misschien ook wel Twitter, Instagram en YouTube. Maar WhatsApp en Facebook hebben dagelijks tussen de 7 en 8 miljoen gebruikers in Nederland. Dat is ongeveer vier tot 20 keer zoveel als de andere grote social media.
Bovendien groeit het gebruik nog dagelijks. En dat is niet zomaar. Het zijn allebei heel snelle en veelzijdige, handige en betrouwbare media. Ook in zakelijke omgevingen.
3. Maak een groepsapp aan voor overleg.
Met vaste klanten of potentiële klanten die je vaak of geregeld raadpleegt of in discussiegroepen zitten, kun je op Whatsapp heel makkelijk een groepschat aanmaken. Je kunt dan berichten, foto’s en video delen met tot liefst 256 personen in één keer.
Dit werkt goed voor het aankondigen van nieuwe producten of diensten maar ook voor reviews, of updates en discussies. Lees alles over het aanmaken van een groepschat.
4. Maak een verzendlijst als je juist geen onderlinge discussie wilt.
Je kunt ook berichten verzenden aan een groep waarvan je juist niet wilt dat ze op elkaar kunnen reageren en berichten uitwisselen.
Whatsapp beschikt namelijk over een handige Verzendlijst-functie waarmee je een bericht kunt verzenden naar verschillende contacten tegelijk. In feite zijn verzendlijsten opgeslagen contactlijsten waarnaar je herhaald zendberichten kunt verzenden zonder iedere keer opnieuw dezelfde contacten te hoeven selecteren. Lees je hoe je een verzendlijst maakt.
5. WhatsApp werkt ook op je desktop.
Lang niet iedereen weet dat je via het web naadloos al je chats op je mobieltje met je desktop computer kunt synchroniseren. Je kunt dus chatten op je iPhone of Galaxy maar ook – en als je wilt tegelijkertijd – op je Mac of Dell computer. Dat is zeker handig als je langere teksten wilt tikken, of langer aan één stuk aan het chatten bent.
6. Maak een bedrijfspagina aan op Facebook en adverteer.
Adverteren op Facebook is heel eenvoudig, en effectief. Zeker als je bewust en selectief adverteert. Dat maakt Facebook je tegenwoordig heel makkelijk. En als jouw basis goed is, een fijne, bijgewerkte en interessante bedrijfspagina, dan stromen de bezoekers en reacties vanzelf binnen.
Links onderin op je Facebook-pagina staat (als je ingelogd bent) onder ‘Maken’ het kopje ‘Advertentie’. Daar kun je vervolgens je marketingdoelstelling bepalen. Een van de mogelijkheden is ‘Leads genereren’. Facebook zelf geeft al aan wat deze mogelijkheid inhoudt: ‘Verzamel leadinformatie van mensen die in je bedrijf zijn geïnteresseerd’.
Overigens is deze feature onlangs uitgebreid met een makkelijke manier om A/B-testen te doen op je advertentiecampagne.
Vervolgens kies je de bedrijfspagina waarvoor je gaat adverteren.
Daarna ga je je doelgroep bepalen, en bepalen wie je advertenties mag zien. Je kunt finetunen op locatie, leeftijd, geslacht, persoonlijke interesse, en zelfs talen als je wilt.
Je kunt dit en nog veel meer handige informatie, ook over het opstellen van bekendheid-campagnes of conversie-campagnes zoals het aanjagen van winkelbezoeken, terugvinden op de Business-pagina van Facebook.
7. Een aantrekkelijke bedrijfspagina is essentieel voor leads.
Een goede bedrijfspagina op Facebook is visueel aantrekkelijk en inhoudelijk actueel. Je zet er foto’s op van niet alleen dingen (producten, impressies van je inrichting of je bedrijfspand) maar zeker ook van mensen. Jijzelf, je medewerkers, je verkopers, je klanten (na toestemming uiteraard)… laat zien wie je bent, vertel verhalen, laat dingen zien die je meemaakt in foto’s en video’s. Dat kunnen triviale dingen zijn, berichten over een bijzondere verjaardagtaart waarop iemand trakteerde of een nieuwe medewerker of een tevreden klant. Alles wat laat zien dat jouw bedrijf uit mensen bestaat.
Authenticiteit en echtheid wordt namelijk op prijs gesteld, en dat bereik je door de nadruk te leggen op beleving, sfeer en positieve berichten. Die zijn op Facebook belangrijker dan je producten en diensten zelf.
En deel ook berichten van anderen. Reageer op berichten van anderen.
Facebook is voor alles een sociaal medium, dus dat betekent dat dialoog en conversatie echt van belang zijn. En liefst snel ook.
Zeker als jij zelf om reacties vraagt aan mensen moet je ook zelf snel reageren.
Zo kweek je aandacht en sympathie en als leads ergens gevoelig voor zijn is dat je hen en hun problemen en behoeften serieus neemt. Dan worden leads automatisch ook klanten.
8. Promoot je pagina waar het maar kan.
Laat overal en aan iedereen zien dat je een leuke en fijne bedrijfspagina op Facebook hebt. Wees er trots op. Jij bent er blij mee, je besteedt er tijd en aandacht aan, je post er vaak nieuwe berichten op. Dan loont het extra de moeite als meer mensen jouw pagina weten te vinden.
Neem het adres van je Facebook-pagina op in je e-mailnieuwsbrieven, in je standaard e-mailhandtekening, in je advertenties, brochures en op je visitekaartje. Overal waar het kan. Jij staat voor je bedrijf dus je staat ook voor je bedrijfsuitingen. En daar komen mensen op af.