Druktechnieken
DrukwerkPrinten en kopiërenDigitaal drukwerkVariabel Data printenPrinting on Demand
Banner-small

Zoek een vestiging

Communicatietrends

Blog
Strategie

Klanten winnen voor jouw bedrijf, in 10 inspirerende punten

Je hebt een mooi product, een fantastische nieuwe dienst, een aantrekkelijke aanbieding, je bereidt een prachtig evenement voor. Maar als je er geen klanten voor hebt of vindt, bestaat het allemaal niet. En klanten werven begint met marketing en verkoop. Na de eerste aankoop volgen meerdere aankopen vanzelf, zo gaat dat met klanten. Maar je moet wel klanten winnen voor je bedrijf. Hoe je dat doet lees je hieronder in 10 punten.

Klanten winnen voor jouw bedrijf, in 10 inspirerende punten

Je hebt een mooi product, een fantastische nieuwe dienst, een aantrekkelijke aanbieding, je bereidt een prachtig evenement voor. Maar als je er geen klanten voor hebt of vindt, bestaat het allemaal niet. En klanten werven begint met marketing en verkoop. Na de eerste aankoop volgen meerdere aankopen vanzelf, zo gaat dat met klanten. Maar je moet wel klanten winnen voor je bedrijf. Hoe je dat doet lees je hieronder in 10 punten.

Vandaag geopend:

-

      1. Ga letterlijk het gesprek aan.

      Ga het gesprek aan met je klanten en potentiële klanten. Letterlijk het gesprek aan. Zij stellen contact op prijs en geven je graag hun mening als je er netjes en aardig om vraagt. Je klant moet jou tenslotte eerst leren kennen voor hij of zij iets gaat kopen van je. Zonder trust geen transactie. Verkoop=vertrouwen. Vertrouwen ligt aan de basis van elke verkoop. Klanten winnen is hard werken.

      2. Te veel bestaat niet.

      Denk je weleens dat je te veel reclame maakt? Te veel communicatie bestaat niet. Consumenten moeten 7 tot 12 keer van je merk hebben gehoord voordat ze het kopen.
      Acties en aanbiedingen zijn perfect, maar blaas ook permanent in de bus met je marketingcommunicatie-activiteiten.

      3. Vertel over je dromen en ambities.

      Als je blogt over je producten of diensten, of post op sociale media, vraag je je ongetwijfeld soms af waarover je kunt berichten. Zo moeilijk is dat niet. Vertel over het waarom van je nieuwe product, hoe het tot stand kwam. Mensen horen graag over jouw ideaal. Jouw dromen en ambities. Of je vertelt waarom en hoe je ooit bent gestart. Vertel over een doorbraak of juist over iets wat niet lukte. Maak lijstjes, zoals een Top 10 of een Top 13. Vraag je volgers en anderen naar wat zij belangrijk vinden aan koffie – althans als jij koffie verkoopt. Of aan een bril als jij een opticien bent.

      4. Bied het medicijn, wéés het medicijn.

      Benoem de pijn van de consument en presenteer het medicijn tegen die pijn: jouw product of dienst. Bedenk als hulpmiddel hierbij wat de grootse frustratie is van jouw doelgroep. En wat zij het liefste willen, waar zij van dromen zelfs.

      5. Geef een feestje, zo kan je ook klanten winnen.

      Geef feestjes. Vier je successen, je jubileum, een nieuwe klant, een nieuwe investeerder, nieuwe medewerkers. Vier het leven en je werk en bedrijf. Stap af van de belemmerende overtuiging dat er misschien niemand op je feestje komt, of te weinig mensen. Plan het op tijd en vooral: maak van de uitnodiging al een feestje. Nodig zowel potentiële als huidige klanten uit.

      6. Breid je bronnen van inkomsten uit.

      Denk na over je inkomstenbronnen. Als je een HR-consultant bent, schrijf je een boek. Om mensen naar je website te halen, zet je een e-mailnieuwsbrief op en geef je mensen die zich inschrijven iets cadeau, zoals een whitepaper. Of je geeft een hoofdstuk uit je boek cadeau. Of je schrijft een whitepaper waarmee je e-mailadressen en leads verzamelt. Als je een dienst verkoopt, verpak het dan als een product en/of als een pakket. Productizen heet dat met een mooi woord: een makkelijk met 1 knop te kopen product verkoopt veel eerder en beter dan een dienst.

      7. Zet acties op.

      Stel het is zomervakantie en je verkoopt daardoor weinig van een product. Organiseer dan een seizoensactie, een tijdelijke kortingsactie of een drie halen twee betalen-actie. Belangrijk is dat de klant door de actie in beweging komt.

      8. Vraag om referenties.

      Maak meer gebruik van referenties op je website en in je marketing. Die zorgen namelijk voor groter vertrouwen in jouw bedrijf. Zorg ervoor dat het verhalen zijn van klanten die identificeerbaar en aansprekend zijn. Aan een Roos uit Heerenveen of een Bas uit Den Haag hebben mensen weinig. Zet er een achternaam bij en een bedrijfsnaam en het liefste een link naar zijn of haar bedrijf, jouw klant dus.

      9. Beperk de beschikbaarheid van jouw aanbieding.

      Als je een actie opzet of een actiecampagne voert, maak dan de urgentie groter door beperkingen in tijd en aanbod. Maak je aanbieding beperkt beschikbaar (schaarste is een trigger voor de meeste mensen) en geef mensen die snel beslissen een extra korting. Mensen hebben nu eenmaal de neiging om aankopen uit te stellen, ook al zijn ze erg geïnteresseerd. Ze hebben namelijk zoveel aan hun hoofd en er gebeurt zoveel dat er steeds weer iets anders hun aandacht pakt. Dat ligt niet aan jou of jouw product. Zorg dat je dat dus extra aanprijst door de beschikbaarheid ervan te beperken.

      10. Zorg voor een call to action, altijd.

      Welke actie je ook voert, via e-mail, je website, social media of offline, zorg altijd voor een call to action waarmee je afsluit. Dat kan van alles zijn. Lees hier verder, deel dit bericht hier en hier, like het bericht, klik hier voor meer informatie, meld je aan voor deze nieuwsbrief, koop dit en dat en krijg 10% korting. Het kan van alles zijn, als je je klanten en zij die klant moeten worden maar expliciet uitnodigt om een next step te zetten.

      Lees hier de 8 tips voor een goede elevatorpitch waarmee je altijd scoort.