Banner-small

Zoek een vestiging

Communicatietrends

Blog
Social Media

Jongeren verlaten steeds vaker Facebook

WhatsApp is oppermachtig. De chatdienst is het grootste socialplatform in Nederland anno 2018. Op de tweede plaats komen Facebook en YouTube. Belangrijk voor marketeers is de kanttekening dat Facebook vooral terrein verliest onder jongeren van 15 tot en met 19 jaar. Tieners gebruiken vooral Instagram, Snapchat en YouTube. Instagram is de snelste groeier en heeft in Nederland al 4,1 miljoen gebruikers. Opmerkelijk ook: het aantal Twitteraars stijgt weer.

Jongeren verlaten steeds vaker Facebook

WhatsApp is oppermachtig. De chatdienst is het grootste socialplatform in Nederland anno 2018. Op de tweede plaats komen Facebook en YouTube. Belangrijk voor marketeers is de kanttekening dat Facebook vooral terrein verliest onder jongeren van 15 tot en met 19 jaar. Tieners gebruiken vooral Instagram, Snapchat en YouTube. Instagram is de snelste groeier en heeft in Nederland al 4,1 miljoen gebruikers. Opmerkelijk ook: het aantal Twitteraars stijgt weer.

Vandaag geopend:

-

      Steeds meer jongeren zijn niet meer actief op Facebook. Jongeren tot 20 jaar verlaten het eens zo machtige Facebook en maken steeds meer gebruik van Instagram en Snapchat. En WhatsApp natuurlijk. WhatsApp is nog altijd het populairste sociale medium in Nederland.

      Niet minder dan 11,5 miljoen Nederlanders gebruiken WhatsApp voor hun dagelijkse communicatie. Facebook staat nog wel op de tweede plaats, met 10,8 miljoen gebruikers in Nederland. Maar het aantal mensen dat Facebook dagelijks gebruikt is afgenomen, terwijl het dagelijks gebruik van WhatsApp in 2017 flink toenam.

      Ook wereldwijd

      Dezelfde ontwikkeling tekent zich wereldwijd af. Facebook-oprichter Mark Zuckerberg stelde op 1 februari bij het bekendmaken van de cijfers over het vierde kwartaal van 2017 dat mensen dat laatste kwartaal minder tijd doorbrachten op Facebook. In totaal liep het gebruik per dag met 50 miljoen uur terug. Facebook kondigde enkele dagen eerder al aan dat het de tijdlijn ingrijpend gaat veranderen, met onder andere meer nieuws uit lokale bronnen. De bedoeling daarvan is dat mensen vaker terugkomen en langer blijven hangen.

      Vooral daling dagelijks gebruik onder jongeren

      De populariteit van Facebook neemt vooral af onder jongeren van 15 tot en met 19 jaar en stijgt niet bij andere leeftijdsgroepen. De daling in het dagelijks gebruik is helemaal veelzeggend. In 2016 zat namelijk nog een meerderheid van 68% van de Nederlandse jongeren elke dag op Facebook, anno 2017 (meting begin 2018) is dat gezakt naar nog maar 43%.

      Dat komt vooral doordat er zoveel oudere mensen op Facebook zitten, verklaren jongeren. Daardoor wordt het platform voor hen minder aantrekkelijk. Bijna een derde van de tieners zegt dat op Facebook te veel mensen zitten met wie ze niks hebben en dat ze zich er daardoor niet meer thuis voelen. Voor Nederlanders ouder dan 20 is Facebook nog altijd het belangrijkste sociale medium. Advertenties, die steeds veelvuldiger opduiken op Facebook, zijn veel minder de aanleiding om af te haken. Niet meer dan 13% van de jongeren haakt daardoor af.

      YouTube groeit

      YouTube wordt veel minder dagelijks gebruikt, maar groeit anno 2018 flink: Maar liefst 2,2 miljoen Nederlanders gebruiken YouTube dagelijks. Dat is een stijging van 29% ten opzichte van 2016. Ook Instagram zit flink in de lift. Liefst 4,1 miljoen Nederlanders gebruiken Instagram. Dat is een groei van 28%. Net als WhatsApp is Instagram in bijna alle leeftijdscategorieën populair. Belangrijker voor marketeers is de wetenschap dat ook het dagelijks gebruik van Instagram heel snel toeneemt, naar 2,1 miljoen mensen. Dat is 40% meer dan in 2016 (meting begin 2017).

      Twitter in de lift

      Opmerkelijk is dat Twitter weer groeicijfers laat zien. Er zijn 2,8 miljoen Nederlanders die twitteren en dat zijn er 8% meer dan in 2016. En zij gebruiken het medium intensief, want meer dan een miljoen Nederlanders zijn dagelijks op Twitter te vinden. Dat is meer dan een derde van het totaal aantal gebruikers.

      Pinterest is Twitter voorbij gestreefd, met 3 miljoen gebruikers in Nederland. In 2016 waren dat er nog 2,4 miljoen. Tieners van nu zijn vooral verslingerd aan Instagram en Snapchat en ook nog steeds aan YouTube. Youtuben is een werkwoord geworden dat het werkwoord ‘tv-kijken’ heeft verdrongen. En de bij de swipe generatie (mooi woord voor tieners van nu) erg populaire vloggende influencers beschouwen YouTube als hun natuurlijke biotoop. LinkedIn, vooral gebruikt als zakelijk netwerk en ook vaak ingezet om jezelf beter te profileren op de arbeidsmarkt, bleef gelijk in 2017. De andere bekendere socialmediaplatformen zoals Tumblr, WeChat enFoursquare komen niet uit boven 400.000 Nederlandse gebruikers.

      Overzicht aantal gebruikers in Nederland:

      • Whatsapp        11,5 miljoen
      • Facebook         10,8 miljoen
      • YouTube          8 miljoen
      • LinkedIn         4,4 miljoen
      • Instagram       4,1 miljoen
      • Pinterest          3 miljoen
      • Twitter             2,8 miljoen
      • Snapchat         2,4 miljoen
      • Tumblr            0,4 miljoen
      • WeChat           0,2 miljoen
      • Foursquare     0,2 miljoen

      Bron: Nationale Social Media Onderzoek 2018, Newcom Research