Banner-small

Zoek een vestiging

Communicatietrends

Blog
Social Media

Hierom ontvolgen consumenten jouw merk, in 8 redenen

Je ziet social media als een belangrijk communicatie- en marketingkanaal. Dus zit je op Facebook, Twitter of Instagram. Soms wel op alle drie en op LinkedIn of misschien wel Google+. Je wilt zoveel mogelijk volgers. Wat je niet wilt is dat ze je gaan ontvolgen. Als mensen jouw merk of bedrijf volgen, laten ze zien dat ze fan zijn. Aan jou om ze fan te houden. Hieronder de 8 belangrijkste redenen waarom mensen jou ontvolgen.

Hierom ontvolgen consumenten jouw merk, in 8 redenen

Je ziet social media als een belangrijk communicatie- en marketingkanaal. Dus zit je op Facebook, Twitter of Instagram. Soms wel op alle drie en op LinkedIn of misschien wel Google+. Je wilt zoveel mogelijk volgers. Wat je niet wilt is dat ze je gaan ontvolgen. Als mensen jouw merk of bedrijf volgen, laten ze zien dat ze fan zijn. Aan jou om ze fan te houden. Hieronder de 8 belangrijkste redenen waarom mensen jou ontvolgen.

Vandaag geopend:

-

      1. Je post niets of te weinig over je producten en diensten.

      Vraag je ten eerste af waarom mensen je bedrijf eigenlijk volgen. Mensen volgen bedrijven en merken op social media in de allereerste plaats omdat men geïnteresseerd is in het product of de dienst. Dat is heel logisch, een bedrijf draait immers om wat het aanbiedt. Geef daarom ook informatie over jouw zonnebrillen, schroefboormachines, reiskoffers of wat je ook verkoopt. Mensen volgen jou omdat jij daar alles van weet en er specialist in bent. Geef dus veel en herhaaldelijk informatie over jouw diensten en spullen. Zorg dat je informatie relevant is. Echt nieuws bevat, nieuwe trends spot of nieuwe ontwikkelingen in kaart brengt.

      2. Je geeft niet geregeld korting, je neemt geen aanbiedingen op in je posts.

      Nog een heel belangrijke redenen waarom mensen bedrijven en merken volgen op social media is, omdat die merken aanbiedingen doen. Zorg dus dat je geregeld interessante aanbiedingen doet of kortingen geeft. Post ook berichten over een uitverkoop. Maak het wat meer bijzonder door exclusieve aanbiedingen te doen aan je volgers. Informeer ze in een vroeg stadium, zodat zij eerder weten dan anderen dat de uitverkoop begint.

      3. Je doet te veel aanbiedingen.

      Dit lijkt in tegenspraak met punt 2, maar het tegendeel is het geval. Mensen houden van promoties en aanbiedingen, maar zijn allergisch voor een teveel daarvan. Test het ook zelf uit: kijk na een promotie hoeveel mensen je ontvolgen en let ook op de frequentie van de betreffende dagen daarvoor.

      4. Je bent niet leuk, je biedt geen entertainment, je bent saai.

      De derde belangrijkste reden om merken te volgen is dat ze leuke dingen laten zien of volgers op leuke dingen wijzen, kortom dat ze entertainment bieden. Doe dat dus ook. Post leuke nieuwtjes en video’s, grappige of interessante foto’s, goeie infographics, case studies, e-books, whitepapers, laat zien wat jou inspireert. Organiseer prijsvragen, een loterij of andere wedstrijden. Post leuke cartoons, Gifjes en filmpjes (zorg wel dat ze toepasselijk zijn op wat jij verkoopt). Schrijf een fotowedstrijd uit of maak mensen attent op de wedstrijden en acties van anderen (niet je concurrenten uiteraard). Denk ook aan recensies of reviews van andere klanten. Retweet interessante posts of berichten van heel tevreden klanten. Overigens: retweet ook eens een post van een juist ontevreden klant. Grote kans dat die klant van repliek wordt gediend door jouw klanten.

      Kortom, maak mensen onderdeel van de wereld van jouw merk of bedrijf. Dan hebben en houden ze een extra reden om je te blijven volgen. Bedenk ook dit: als mensen jouw merk of bedrijf volgen, laten ze al zien dat ze fan zijn. Aan jou om ze fan te hóúden.

      5. Je stelt te veel vragen, je wilt te veel reacties uitlokken.

      Uit onderzoek blijkt dat mensen helemaal niet zo’n grote behoefte hebben aan directe communicatie met het bedrijf of merk dat zij volgen op Twitter of Facebook. In geval van klachten moet je je webcare uiteraard goed op orde hebben. Maar slechts weinig mensen geven als reden, om een merk te volgen, omdat ze contact willen onderhouden met dat merk. je hoeft dus niet zo sociaal, of beter gezegd interactief, te zijn als je soms misschien wel denkt.

      6. Mensen ontvolgen je, omdat je te veel Je twittert.

      De frequentie van je berichten op Twitter luistert nauw. Als je te weinig twittert ben je onzichtbaar — en ontvolgen mensen je daarom — en als je te veel twittert haken volgers af, want volgers houden er nu eenmaal voorál niet van om overvoerd te worden. Een richtlijn: meer dan zes berichten per dag op Twitter (en op Facebook) is te veel.

      7. Je twittert te veel precies dezelfde tweets.

      Dezelfde tweet nog een keer posten is niet zo erg. Maar voorkom dat je te veel letterlijk herhaalt, dat vinden mensen erg vervelend. Probeer dus minstens om variaties aan te brengen. En hetzelfde geldt op Facebook: te veel identieke posts steeds opnieuw posten maakt je er niet aantrekkelijker op.

      8. Je gebruik te veel jargon of ongepaste taal.

      Maak niet te veel gebruik van jargon, zeker als het niet bij je bedrijf of merk past. Soms is jargon of vaktaal juist uitstekend. Het maakt je volgers extra deelgenoot van de wereld van je merk of het vak waarin jij de toon aangeeft. Te veel is echter niet goed. Ongepaste taal, banaal taalgebruik of Bargoens kun je vaak ook maar beter vermijden.