Communicatietrends
Het merk IK is net zo belangrijk als je merk- of bedrijfsnaam
Het merk IK is net zo belangrijk als je merk- of bedrijfsnaam
Je hebt een bedrijf en een handelsmerk maar je bent zelf ook een merk. Hoe duidelijker jij jezelf positioneert hoe eerder potentiële klanten of opdrachtgevers jou weten te vinden en je de business gunnen. Ze zien ook snel of jij de juiste persoon bent om mee in zee te gaan. Dat voorkomt mismatches. Hier lees je alles over je merk IK oftewel je personal branding wat je moet weten, in 8 essentiële punten.
Je hebt een bedrijf en een handelsmerk maar je bent zelf ook een merk. Hoe duidelijker jij jezelf positioneert hoe eerder potentiële klanten of opdrachtgevers jou weten te vinden en je de business gunnen. Ze zien ook snel of jij de juiste persoon bent om mee in zee te gaan. Dat voorkomt mismatches. Hier lees je alles over je merk IK oftewel je personal branding wat je moet weten, in 8 essentiële punten.
Het merk IK is net zo belangrijk als je merk- of bedrijfsnaam
Je hebt een bedrijf en een handelsmerk maar je bent zelf ook een merk. Hoe duidelijker jij jezelf positioneert hoe eerder potentiële klanten of opdrachtgevers jou weten te vinden en je de business gunnen. Ze zien ook snel of jij de juiste persoon bent om mee in zee te gaan. Dat voorkomt mismatches. Hier lees je alles over je merk IK oftewel je personal branding wat je moet weten, in 8 essentiële punten.
-
1. Check jezelf op Google.
Tik je naam in op Google en kijk naar wat er verschijnt op de eerste pagina. Dat is wat mensen van en over jou zien als zij je even snel googelen. Iedereen doet dat. De journalist die je gaat interviewen, de leverancier die even wil zien hoe betrouwbaar jij bent, de HR-medewerker checkt kandidaten op die manier, collega’s proeven zo even de nieren van hun nieuwe collega, en klanten checken hun leverancier.
2. Kijk hoe je jezelf presenteert op Facebook door de ogen van je klanten.
Je online identiteit is niet alleen wat Google over jou vindt, nee, hij bestaat ook uit hoe jij je zelf actief presenteert op social media. Op LinkedIn, Facebook, Twitter, Instagram. Overal.
Post gerust over zaken die meer je privéleven betreffen dan je dagelijkse zakelijke leven, want je laat daarmee ook zien dat je gewoon een mens bent, dus een partner, een zus, een vriend, een moeder, een broer, een zoon, een vader of een vriend. Of een actieve persoon met als hobby suppen, hanggliden, wandelen, karate of basaal barbecueën. Dat maakt je menselijker in de ogen van je klanten en potentiële klanten.
3. Denk goed na over je merk- of bedrijfsnaam…
In feite is je bedrijfsnaam of merknaam het belangrijkste uithangbord van wat jij doet en maakt en vervolgens aanbiedt. Zie een merknaam als een miniverhaal. Je naam vertelt in één of twee woorden (heel soms drie) wat jij wilt uitstralen. Elke naam heeft zijn eigen gevoel. De naam Holland & Barrett klinkt heel anders dan De Tuinen, zoals de keten voorheen heette, en klinkt ook heel anders dan Rituals, Etos of Onlinedrogist.nl.
4. …maar je eigen naam telt ook.
Je eigen naam, twee woorden en soms drie, de combi van je voornaam en achternaam, is minstens zo belangrijk als je merk- of bedrijfsnaam. Vaak nog belangrijker. Klanten en potentiële klanten willen weten wie de persoon is of de personen zijn achter het merk of bedrijf waar ze mee in zee willen, zeker in B-to-B. En je eigen naam kun je niet veranderen, dus die moet je in feite nog bewuster laden dan je bedrijfsnaam. Je reputatie hangt meer aan jouw eigen naam dan aan je bedrijfsnaam. Dat laatste geldt zeker voor kleinere bedrijven en helemaal voor zzp’ers. Je naam hangt aan jouw specifieke expertise, sterker, ís je expertise. Je maakt naam met wat je doet en kunt.
5. Dankzij jouw persoonlijke merk maak jij het onderscheid.
En omgekeerd kunnen jouw (potentiële) klanten het onderscheid maken door voor jou te kiezen. Zorg dus dat zij echt iets te kiezen hebben. Met je persoonlijke merk spring je eruit, en beter gezegd: steek jij uit boven de massa. Daardoor val je op.
6. Jezelf duidelijk positioneren trekt de juiste klanten.
Hoe duidelijker jij jezelf positioneert hoe duidelijker het is voor potentiële klanten of opdrachtgevers of jij de juiste persoon bent om mee in zee te gaan. Je voorkomt dus eerder mismatches. Hoe beter en concreter jij jezelf neerzet, hoe beter anderen kunnen inschatten of zij bij jou – of jouw bedrijf – aan het juiste adres zijn. Durf dus keuzes te maken. Ga voor jezelf na wat het waarom is van jouw werk. Waarom doe jij wat je doet, en vooral: waarom ben jij er juist zo goed in? Ligt dat aan de kwaliteit van je werk, je snelheid, je flexibiliteit, je lage tarief of juist extreem hoge prijs?
Maak dus heel duidelijk wie jij bent en wat jij doet. Profileer jezelf. Zorg dat je herinnerd wordt, dat mensen onthouden wat jij doet. Dat voorkomt niet alleen teleurstellingen in een later stadium maar verhoogt in een vroeg stadium de kans dat klanten jou eerder vinden. En leuk vinden.
7. Maak een duidelijk statement.
We noemen hier toch even Elon Musk, de ondernemer achter Tesla die haast dagelijks op Twitter commentaren geeft op tweets van anderen, nieuws verspreidt over zijn bedrijf en zijn concurrenten, en uiteraard veel grappen en grollen uithaalt. Haast elke tweet van Musk is een statement, die dan ook massaal geretweet of geliket wordt door zijn bijna 27 miljoen volgers.
Een ander goed voorbeeld is de nieuwe topman van Unilever, Alan Jope. De Brit Jope volgde begin 2019 de Nederlander Paul Polman op als ceo van Unilever en moet natuurlijk zorgen dat hij als persoon minstens zo fameus wordt als Polman, die zich expliciet inzette voor het thema duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid (sustainable growth) en die items onverbrekelijk aan zijn naam wist te verbinden.
Jope stelde in zijn eerste grote interview, met Het Financieele Dagblad, vast dat Unilever het aantal merken in zijn portefeuille fors gaat verhogen. Dat is heel opmerkelijk omdat Unilever zijn merken de laatste decennia juist fors heeft teruggeschroefd, van 1600 naar 400. De nieuwe topman zegt daarnaast dat alle Unilever-merken een hoger doel moeten dienen, oftewel bijdragen aan een betere maatschappij of een schoner milieu. Jope stelt dat dit zich uitbetaalt: ‘Volgens onderzoeksbureau Kantar groeien dit soort merken twee keer zo snel als merken zonder een uitgesproken maatschappelijk doel.’
8. Breng voor jezelf in kaart hoe je het liefst communiceert.
Je bent of leidt geen Unilever, je communicatieplan hoeft niet een rapport van vijftien pagina’s te beslaan. Maar zet even op een half A4tje uiteen hoe je het liefst je boodschap naar buiten brengt. Via een eigen website natuurlijk en via social media uiteraard, maar op welke ga je je focussen? Dat is sterk afhankelijk van wat je doet. Als je een kunstgalerie hebt ga je op Instagram, als je veranderconsultant bent moet je op LinkedIn en als je een nieuwe biologische deodorant verkoopt is Facebook meer je ding.
Voor de offline communicatiemedia schakel je idealiter een specialist of ontwerper in, die jouw personal brand optimaal kan vormgeven in een huisstijl met logo. Je naam is en blijft je sterkste visitekaartje maar je moet dat tenslotte ook tastbaar en weggeefbaar maken.