Communicatietrends
Het geheim van de subscribe pop-up en 6 bonustips
Het geheim van de subscribe pop-up en 6 bonustips
E-mailmarketing is een van de meest effectieve manieren om nieuwe klanten binnen te halen – en bestaande klanten te houden. Een betere leadgenerator is er niet. Zorg dus voor zo veel mogelijk abonnees op je nieuwsbrief. Een pop-up doet wonderen voor het aantal inschrijvingen. Hier lees je precies waarom met als bonus 6 onmisbare tips! In onlinemarketing is e-mailmarketing haast onverslaanbaar. E-mailmarketing heeft een effectiever rendement dan social media, direct marketing, contentmarketing en online display advertising. Alleen SEO kan in dit opzicht wedijveren met e-mailmarketing.
E-mailmarketing is een van de meest effectieve manieren om nieuwe klanten binnen te halen – en bestaande klanten te houden. Een betere leadgenerator is er niet. Zorg dus voor zo veel mogelijk abonnees op je nieuwsbrief. Een pop-up doet wonderen voor het aantal inschrijvingen. Hier lees je precies waarom met als bonus 6 onmisbare tips! In onlinemarketing is e-mailmarketing haast onverslaanbaar. E-mailmarketing heeft een effectiever rendement dan social media, direct marketing, contentmarketing en online display advertising. Alleen SEO kan in dit opzicht wedijveren met e-mailmarketing.
Het geheim van de subscribe pop-up en 6 bonustips
E-mailmarketing is een van de meest effectieve manieren om nieuwe klanten binnen te halen – en bestaande klanten te houden. Een betere leadgenerator is er niet. Zorg dus voor zo veel mogelijk abonnees op je nieuwsbrief. Een pop-up doet wonderen voor het aantal inschrijvingen. Hier lees je precies waarom met als bonus 6 onmisbare tips! In onlinemarketing is e-mailmarketing haast onverslaanbaar. E-mailmarketing heeft een effectiever rendement dan social media, direct marketing, contentmarketing en online display advertising. Alleen SEO kan in dit opzicht wedijveren met e-mailmarketing.
-
Met een (bijvoorbeeld) wekelijkse nieuwsbrief via e-mail garandeer je steeds nieuwe en herhaalde contactmomenten, volgens de bewezen know+like=trust-strategie.
Zorg dus dat iedere bezoeker van je website zich snel en makkelijk kan inschrijven op je e-mailnieuwsbrief.
Pop-up
De beste manier daarvoor is een pop-up-venster, dat verschijnt bij ieder bezoek aan de site nadat de bezoeker enkele seconden op de site aanwezig is. Met een goede pop-up mist geen enkele bezoeker de mogelijkheid zich in te schrijven voor je nieuwsbrief.
Sommige pop-ups verschijnen al na 5 seconden, maar dat is te kort. Geef mensen eerst even gelegenheid om even rond te neuzen op je website. Beter is pas na 15, 20 of 40 seconden – je kunt altijd zelf testen wat voor jouw website het beste werkt. Kijk hierbij ook naar de gemiddelde bezoektijd van jouw website.
Je kunt ook pas nadat de bezoeker minstens twee pagina’s heeft bezocht een pop-up tevoorschijn laten springen. Of bij het verlaten van de website.
In een subscribe pop-up kan de bezoeker snel haar/zijn naam en mailadres invullen. Daarnaast is er altijd ruimte voor een goed en doeltreffend tekstje om je bezoekers over te halen hun gegevens in te vullen.
Hoogste conversie
Nu zijn er mensen die vinden dat een pop-up irritant of storend is. Dat kan zo zijn, maar de subscribe pop-up kan bogen op verbluffende resultaten. Hij zorgt gegarandeerd voor de hoogste conversie van bezoekers naar inschrijvers op een nieuwsbrief.
Een voorbeeld uit de praktijk bewijst dat. Nadat het Genootschap Onze Taal in februari 2016 een subscribe pop-up inzette op de website www.onzetaal.nl om het nieuwsbriefbestand te laten groeien, nam het aantal nieuwsbriefabonnees in drie maanden tijd toe met 20.000 stuks.
De bestandsgroei kwam voor 93% tot stand door de pop-up. Het aandeel van via de pop-up aangemelde e-mailadressen neemt vier maanden na invoering al 28% van het totale bestand in.
Naast de pop-up kunnen websitebezoekers zich ook nog aanmelden voor de nieuwsbrief via twee linkjes naar twee nieuwsbrieven bovenaan in het menu.
TIP!
De irritatie kan tot een minimum worden teruggebracht door de pop-up met behulp van tracking cookies zo in te stellen dat hij niet meer getoond wordt bij een herhaalbezoek.
Uit onderzoek blijkt dat het zogeheten bounce-percentage (het percentage bezoekers dat direct de website verlaat) niet of nauwelijks lijdt onder het plaatsen van een pop-up (hou dit overigens voor jouw eigen website of websites wel goed in de gaten). Het percentage nieuwsbriefinschrijvingen daarentegen blijkt gemiddeld te verdubbelen.
TIP! 2
Zorg voor een goede tekst in de button/venster met het inschrijfformulier. De tekst boven of onder het aanmeldformulier is belangrijk om het aantal inschrijvingen te verhogen. Benadruk vooral de voordelen van het inschrijven, dus houd het liever niet bij een botweg ‘Hier inschrijven’ of ‘Schrijf je in’. Ga uit van de reden voor je bezoeker. Schrijf liever iets als ‘Ontdek in twaalf wekelijkse afleveringen hoe je kunt slapen als een roos’ of ‘Word fit als Beyoncé in twaalf weken’.
We kunnen het niet genoeg benadrukken: test verschillende teksten in het pop-up-venster.
TIP! 3
Om inschrijven extra aantrekkelijk te maken bied je de bezoeker een cadeautje, zoals een pdf/e-book met ‘De 13 stappen naar een fitter leven in 13 minuten’ of iets dergelijks.
Iets weggeven is nog altijd de manier om meer abonnees op je nieuwsbrief te krijgen. Mensen zijn nu eenmaal gek op tips en trics, zeker als ze als exclusief cadeautje worden gepresenteerd.
Naast een e-book kun je denken aan een serie video’s of een voucher voor korting bij de volgende of eerste aankoop in een webshop.
TIP! 4
Hoe meer inschrijfmogelijkheden op je website hoe beter, dus hoe meer inschrijfformulieren hoe beter.
Plaats dus op meerdere plaatsen inschrijfformulieren, dat doet wonderen voor je respons.
De beste plaatsen zijn in de kolom aan de zijkant van de website, onder een (blog)artikel en uiteraard op de allerbelangrijkste pagina van elke website: de ‘over…’-pagina.
Vraag mensen ook om hun e-mailadres één keer in te vullen, dus niet twee keer zoals je nog steeds vaak wordt gevraagd. Eén keer is echt genoeg en mensen doen dan ook beter hun best om geen schrijf/spelfouten erin te maken.
TIP! 5
Je kunt ook een notificatiebalk gebruiken om mensen te vragen zich in te schrijven voor je e-mailnieuwsbrief. De notificatiebalk staat op elke pagina van je website, en blijft bovenaan staan ook als bezoekers naar beneden scrollen.
In die notificatiebalk neem je ook je socialmediakanalen op, zodat ook het aantal shares, likes en volgers op die manier eenvoudig kan toenemen.
En denk je er ook aan dat er een aanmeldformulier voor je e-mailnieuwsbrief op je Facebook-pagina staat? Vaak weten je Facebook-lezers niet dat je een nieuwsbrief hebt. Dit is weer een uitgelezen kans om het aantal inschrijvingen voor je nieuwsbrief te vergroten.
TIP! 6
Om nodeloze irritatie te voorkomen is het raadzaam om te zorgen dat mensen de pop-up eenvoudig kunnen sluiten via het kruisje rechtsboven (of linksboven). O ja, laat de pop-up ook sluiten wanneer iemand buiten het venster van de pop-up klikt.