Banner-small_dekstopBanner-small_mobile

Zoek een vestiging

Communicatietrends

Sites & Apps

Google wil je adres en telefoonnummer

Als je een bedrijf hebt dat afhankelijk is van lokale klanten, zoals een winkel, restaurant, schoenmaker of makelaarskantoor, dan moet je jezelf online op de kaart zetten. Acht handige tips.

Google wil je adres en telefoonnummer

Als je een bedrijf hebt dat afhankelijk is van lokale klanten, zoals een winkel, restaurant, schoenmaker of makelaarskantoor, dan moet je jezelf online op de kaart zetten. Acht handige tips.

Was vroeger vooral je naamsbekendheid belangrijk, vandaag de dag is je online vindbaarheid veel belangrijker. En gevonden worden begint met een website. Je klanten zijn online en ze zoeken online naar informatie over jouw producten en diensten. Je website speelt daar een sleutelrol in, om twee redenen.

  1. Een website is de plek waar je die informatie kunt publiceren.
  2. Als als je dat goed doet, wordt je website eerder en beter getoond door Google in zoekresultaten.
    Dit is zeker voor bedrijven met lokale klanten (winkels, restaurants, kappers etc.) essentieel.

Google wil een fysiek adres

Het allerbelangrijkst is dat Google begrijpt dat jouw website gaat over een bedrijf met een fysiek adres, want Google probeert de locatie van de zoeker te koppelen aan zoekresultaten in de buurt van de zoeker. Vooral als de zoekvraag iets te maken heeft met locaties, zoals ‘kapper’ of ‘restaurants Den Haag’.

Google houdt nu eenmaal het aller allermeest van adresvermeldingen van je bedrijf op andere websites: bedrijfsnaam, adres, telefoonnummer. Google is net een mens. Voor alles wil hij je adres en je telefoonnummer.

Als ook een andere website jouw volledige naam en adres noemt, is dat voor Google een nog belangrijker signaal dan alleen je bedrijfsnaam met een link naar jouw website.

Acht tips om je website, en dus jou, beter vindbaar te maken.

Locatie is alles, zeker als je je online locatie aan je fysieke locatie koppelt.

  1. Maak speciale pagina’s met informatie over je locatie. Verwerk je plaatsnaam in je titelpagina.
  2. Voeg je adresgegevens, ook je bedrijfsnaam en telefoonnummer, toe aan alle webpagina’s. Doe dat niet ergens onderaan in de footer maar in de tekst. Zo is je telefoonnummer ook direct aan te klikken door mobiele bezoekers.
  3. Over mobiel gesproken: optimaliseer je website voor mobiele gebruikers. En maak ‘m responsive.
  4. Gebruik als je je adres op je site vermeldt niet één lange zin, maar zet de gegevens onder elkaar zoals we in Nederland gewend zijn boven een brief of op een visitekaartje. Dus zo:
    Bedrijfsnaam
    Straat+huisnummer
    Postcode+plaats
    Telefoonnummer.Zoekmachines zijn – alweer – net mensen. Ze zijn dol op zo’n duidelijk rijtje.
  5. Maak gebruik van ‘gestructureerde gegevens’, een speciale gestandaardiseerde code die je toevoegt aan je HTML-code. Deze microdata zorgen bijvoorbeeld voor dat mooie informatieblokje met foto rechts bovenaan de Google-resultatenpagina. Het vereist wat programmeerkennis, maar er zijn WordPress-plug-ins voor en een tool van Google zelf.
  6. Zorg dat andere relevante websites (zoals nieuwssites, recensiesites, vergelijkingssites als beslist.nl) een link opnemen naar jouw webpagina.
  7. Blog. Schrijf over nieuwe producten, ontwikkelingen of menu’s, geef tips, plaats foto’s en video’s. Zoekmachines zijn dol op blogs want die bieden steeds nieuwe informatie.
  8. Voeg een kaartje toe aan je website. Dat kan snel en handig via google.nl/maps.