Druktechnieken
DrukwerkPrinten en kopiërenDigitaal drukwerkVariabel Data printenPrinting on Demand
Banner-small

Zoek een vestiging

Communicatietrends

Blog
Strategie

Elke marketeer kan leren van een fabrikant van speeltoestellen

Kleine kans dat je het bedrijf kent, maar bedrijf Yalp uit Goor is wereldwijd marktleider in interactieve speeltoestellen. Directeur/eigenaar Ben Admiraal van het bedrijf met 55 m/v zweert bij beleving en ervaring. Zijn klanten en potentiële klanten moeten zijn producten allereerst ervaren. Lees deze 11 marketinglessen van een spelpionier en je gaat spelend door het marketingleven.

Elke marketeer kan leren van een fabrikant van speeltoestellen

Kleine kans dat je het bedrijf kent, maar bedrijf Yalp uit Goor is wereldwijd marktleider in interactieve speeltoestellen. Directeur/eigenaar Ben Admiraal van het bedrijf met 55 m/v zweert bij beleving en ervaring. Zijn klanten en potentiële klanten moeten zijn producten allereerst ervaren. Lees deze 11 marketinglessen van een spelpionier en je gaat spelend door het marketingleven.

Vandaag geopend:

-

      1. Blijf niet koersen op het succes van bestaande producten maar innoveer.

      Yalp dreef de eerste jaren op Finse en Belgische speeltoestellen zoals skatebanen, die het bedrijf importeerde en distribueerde in Nederland. Ruim tien jaar geleden zette Yalp een eigen onderzoeks- en ontwikkelingsteam op om totaal andere speeltoestellen aan te kunnen bieden. Het typische Yalp-speeltoestel was geboren, een combinatie van indoor met moderne technologie en gaming en het fysieke en leuke van buiten zijn. De vijf huidige spelconcepten zijn uniek en worden wereldwijd verkocht.

      2. Benader de internationale markt anders dan je lokale markt.

      Yalp Interactive is nadrukkelijk gepositioneerd als een hippe, internationale startup. In China, Duitsland, Amerika, Frankrijk en Scandinavië wordt Yalp gezien als een jong, hip bedrijf dat de speeltoestellenmarkt op z’n kop zet. In China, Amerika en Duitsland heeft Yalp aparte vestigingen geopend om afnemers een betere service te kunnen verlenen.

      3. Maak ook een aparte website voor de internationale markt.

      De internationaal gerichte website yalpinteractive.com oogt heel anders dan de Nederlandse website yalp.nl. De internationale focust uitsluitend op de vijf zelf ontwikkelde interactieve speelproducten: de interactieve geluidsboog Sona, de lichtgevende voetbalmuur Sutu, de dj-tafel Fono, het sportveld Toro en de spelzone Memo. In het buitenland gaat Yalp geen wip leveren, die kunnen Chinezen of Russen beter en aanzienlijk goedkoper lokaal aanschaffen.

      4. Zet de waardering van klanten op de meest prominente plek op je website.

      Rechtsboven in de website prijkt een 9,2 uit 10 als gemiddelde waardering van Yalp-klanten. Wie naar beneden scrollt ziet daar testimonials van internationale klanten compleet met goede portretfoto.

      5. Zet, net zoals een fabrikant van speeltoestellen, experience- en eventmarketing in.

      Het product speeltoestel schreeuwt natuurlijk om beleven en ervaren maar dan moet je mensen daartoe wel de gelegenheid bieden. Daarom is Yalp heel actief op beurzen, ook internationaal.

      6. Nodig potentiële klanten uit op je kantoor, het liefste heel veel.

      Yalp nodigt veel klanten uit op zijn kantoor in Goor. Uit de hele wereld. In sommige maanden heeft het bedrijf wel 88 internationale gasten over de vloer. Wat ze komen doen? Ze komen spelen. Letterlijk. Zij krijgen aansprekende trainingseminars waarin alle toestellen worden gedemonstreerd. Je kunt mensen alles wat je wilt vertellen over een interactieve voetbalmuur met panelen en lichtjes. Maar pas als je zelf gaat spelen en balletjes tegen de juiste vakjes gaat aantrappen en die muur dus zelf gaat ervaren, krijg je een idee van de mogelijkheden en het spelplezier.

      7. Blijf ondertussen ook trouw aan je basisproducten.

      In Nederland legt Yalp playgrounds aan voor recreatieterreinen, gemeenten, scholen en ouderen. Daar komen ook ‘ouderwetse’ klimrekken aan te pas, en glijbanen, schommels, bootcampparcoursen en halfpipes. Yalp zorgt ervoor dat ze de juiste spullen op tijd leveren en daarin de verwachtingen van de klant overtreffen. Enthousiaste klanten gaan dan zelf erover publiceren en erover vertellen aan anderen.

      8. Ga proactief de markt op.

      Zo’n beetje alle Nederlandse gemeenten kennen Yalp, maar de verkopers van het bedrijf gaan nog steeds zelf langs bij gemeenten of nodigen hen op kantoor uit. Er blijken altijd nog wel schoolpleinen die opnieuw ingericht moeten worden. En er zijn altijd wel wijken waarin sociale issues spelen. Ook passen de speeltoestellen van Yalp in het beleid van gemeenten die overgewicht bij jongeren willen bestrijden met actieve speeloplossingen.

      9. Benadruk het waarom van je bedrijf en draag het actief uit.

      De gezondheid van kinderen, tieners en volwassenen verbeteren door ze weer aan het spelen te krijgen. Dat is in het kort de missie van Yalp. Ook daarin wordt geïnnoveerd en verder gekeken dan de neus lang is. Yalp legt zich sinds kort ook toe op inclusive play. Oftewel hoe je ervoor zorgt dat iedereen, met of zonder beperking, en van welke leeftijd of afkomst dan ook, kan meedoen en meespelen.

      10. Ga de samenwerking aan met grote en aansprekende retailpartijen.

      In Adidas-winkels in Moskou, Londen en Milaan is de lichtgevende voetbalmuur Sutu van Yalp een integraal onderdeel van de winkelbeleving. Ook bij IKEA-vestigingen gaat Yalp nu zijn speeltoestellen inzetten.

      11. Breng je bedrijfsfilosofie en je overtuigingen ook actief naar buiten.

      Om de bedrijfsfilosofie nog nadrukkelijker uit te dragen en de speel-boodschap op een slimme manier over te brengen, nam Yalp een marketingbureau in de arm. Met behulp van dit bureau wil Yalp nog meer structuur in zijn marketing aanbrengen. De eerste stap is een zogeheten contentkalender, om gerichter te publiceren over wat er met spel en spelen allemaal mogelijk is.

       

      Dit stuk is mede gebaseerd op een interview met Ben Admiraal in Frank.news.

      Ook spelend door het marketingleven?

      Neem contact met ons op