Banner-small

Zoek een vestiging

Communicatietrends

Blog
Sites & Apps

Een veel betere website binnen no time – in slechts 5 punten

Tien tegen één dat jouw website is opgezet als een klassieke brochure. Neem nu direct actie en maak van je website een betere website waarmee je klanten scoort. Maak hem dus aantrekkelijk, interactief én effectief. Dat gaat sneller dan je denkt. Lees eerst snel deze 5 tips plus een onmisbare bonustip.

Een veel betere website binnen no time – in slechts 5 punten

Tien tegen één dat jouw website is opgezet als een klassieke brochure. Neem nu direct actie en maak van je website een betere website waarmee je klanten scoort. Maak hem dus aantrekkelijk, interactief én effectief. Dat gaat sneller dan je denkt. Lees eerst snel deze 5 tips plus een onmisbare bonustip.

Vandaag geopend:

-

      Wedden dat jouw website nog heel traditioneel is ingericht? Je hebt een homepage, misschien staat er een mooie foto, welkomstboodschap of pakkende slogan op. Dan heb je een menu met op een rijtje verschillende pagina’s over je diverse producten en diensten, een ‘over ons’-pagina en een ‘contact’-pagina. Veel websites, de meeste, zijn in feite niks meer dan een uitgebreide brochure. Dat kan veel beter. En dat kan zelfs heel snel veel beter. Loop hieronder de 6 checkpoints na voor een veel betere website die scoort en echt nieuwe klanten binnenhaalt.

      1. Doe even alsof je niets weet van je eigen bedrijf en kijk op die manier naar je website.

      Is in één oogopslag duidelijk wat voor een bedrijf je bent? Wat je doet? Voor wie je er bent? En waar je website over gaat? Als dat niet zo is, kun je al veel bereiken met één simpele ingreep. Zet direct onder je bedrijfsnaam of logo een zinnetje dat zegt wat je doet of waarom je doet wat je doet. Maak dat zo simpel mogelijk. Formuleer het desnoods zoals je tegen de buurvrouw of een moeder op het schoolplein uitlegt wat je doet voor de kost. Als je over zonnepanelen adviseert zet dan onder je bedrijfsnaam en logo iets als ‘Advies over zonnepanelen’. Als je scheidingsmediator bent zet dan het woord ‘scheidingsmediator’ onder je naam en logo.

      2. Zeg jij wat je doet? Of zeg jij welk probleem jij oplost?

      Je hoeft niet direct op je website uit te leggen hoe jouw product of dienst werkt. Dat is meer iets voor een folder of brochure. Met je website wil je mensen interesseren en warm maken voor jouw product of dienst, of bedrijf. Je moet dus duidelijk maken welk probleem of – positiever geformuleerd – welke uitdaging jij oplost, en hoe jij dat doet.

      Een voorbeeld. Een kapper hoeft niet uit te leggen hoe hij of zij knipt, welke schaar en tondeuse hij/zij daarbij gebruikt, of met welke shampoo je haar wordt gewassen. Jouw haar is te lang of uit model en je moet geknipt worden. That’s it. Je wilt wél overtuigd worden dat je bij deze kapper in goede en vertrouwde handen bent. Als kapper moet je dus zorgen dat je met je website die vertrouwde indruk wekt of oproept, je neemt dus de angst van je potentiële klant weg dat jij maar wat aanrommelt.

      3. Is duidelijk genoeg hoe mensen met jou in contact kunnen komen?

      Je zult de ondernemers de kost moeten geven die niet gevonden willen worden. Wat!?! Niet gevonden? Ja, niet gevonden, want op heel veel websites zoekt een potentiële klant (jóúw potentiële klant!) zich een slag in de rondte naar een telefoonnummer, een mailadres of een bezoekadres. Echt waar.

      Maak dat dus heel simpel. Als de bezoeker van je website eenmaal warm is moet je hem of haar ook warm hóúden. Als een bezoeker je product wil kopen, naar informatie snakt, een afspraak wil maken, geïnteresseerd is in samenwerking of wat dan ook, dan moet hij of zij je wel direct een bericht kunnen sturen, zonder een uur te hoeven zoeken. Bovendien haken veel bezoekers af, zeker als ze even afgeleid worden door een appje, een telefoontje of iemand die hun kamer binnenloopt. Die bezoekers ben je dan voor eeuwig kwijt.

      Op angstwekkend veel websites ontbreekt zelfs een bezoekadres, dus je weet als bezoeker niet eens of het bedrijf achter de website wel of niet in de buurt zit. Emmeloord of Goes, of Haarlem of Heerlen, dat scheelt nogal. Plaats op je homepage, en bij voorkeur op iedere pagina, dus een duidelijke en eruit springende ‘Contact’-knop. En laat bezoekers nooit, maar dan ook nooit, een ellenlang contactformulier invullen. Niemand is daartoe bereid. Geef gewoon een telefoonnummer, of een emailadres.

      4. Maak je website ook vindbaar via Google.

      Iedereen, of bijna iedereen, gebruikt Google dus zorg dat je wordt gevonden op Google. Check dat zelf door woorden die met jouw producten of diensten te maken hebben. Zoals bijvoorbeeld je productnamen, maar ook de woorden die potentiële klanten gebruiken als ze zoeken naar de producten of diensten die jij aanbiedt, in te tikken in je internetbrowser. En zorg dat die woorden ook te vinden zijn in teksten op jouw website.

      5. Haal mensen ook zelf actief naar je website.

      Social media zijn een geschenk uit de hemel voor iedereen die zijn of haar website wil promoten. Via Twitter, Facebook of LinkedIn zijn er zoveel mogelijkheden om berichten en nieuws te plaatsen waarmee je mensen kunt interesseren om even door te klikken naar jouw website. Maak daar gebruik van. Hoe je het doet maakt niet uit. Poneer interessante stellingen, bedenk leuke en interessante aanbiedingen, maak een eenvoudige video met je smartphone, schrijf een leuke korte blogtekst, complimenteer iemand met zijn of haar tweet of post, bedank iemand voor geleverde diensten. Het kan heel simpel zijn. En het leidt altijd tot meer traffic naar jouw website.