Banner-small

Zoek een vestiging

Communicatietrends

Blog
Crossmedia

Een goede influencer nodig? Let dan op de volgende 9 punten

Influencers zijn populairder dan ooit. Influencermarketing is de snelst groeiende vorm van marketing. Volgens Influencers Marketing Hub (2023) helpt deze vorm van marketing met maar liefst 51% van de marketeers betere klanten te werven. Influencers kunnen wonderen doen voor je naamsbekendheid en je verkoop. Je merk of product wordt op een relevantere dus effectievere manier onder de aandacht van de consument gebracht dan via veel andere media. De juiste influencers weten branded conversations te initiëren die jouw merk vooruithelpen. Niet iedereen wil of kan met Enzo Knol of met Monica Geuze in zee, maar gelukkig zijn influencers er in vele soorten en maten. Hoe vind jij een geschikte influencer voor jouw merk en bedrijf? Lees het in de volgende 9 punten.

Een goede influencer nodig? Let dan op de volgende 9 punten

Vandaag geopend:

-

      1. Bepaal goed wie je doelgroep is.

      Als je nog geen goed beeld van je doelgroep hebt, heeft het weinig zin om op zoek te gaan naar een influencer. Tieners vind je op heel andere plekken en in heel andere community’s dan twintigers en dertigers. Ga gesprekken aan met die doelgroep, vraag je vrienden, kinderen, familie, vrienden, buren en collega’s. Kijk op Google en zoek binnen Twitter, Instagram en Pinterest op bij jouw product en diensten passende hashtags. En vergeet de discussiegroepen op LinkedIn niet. Je kunt makkelijk zoeken naar voor jou relevante groepen, en je kunt er zelfs lid van worden, topics opwerpen, meepraten en vragen beantwoorden.

      2. Laat de grote namen links liggen…

      De markt wordt voller, de vraag groeit, dus het is voor marketeers steeds moeilijker om de juiste influencers voor hun campagnes te vinden. De grote jongens/meisjes met heel veel volgers op social media zijn meestal al zo druk en werken vaak al met zoveel merken samen dat het haast geen zin heeft om ze te benaderen.

      3. … behalve als jij zelf groot bent of een goed doel vertegenwoordigt.

      Als je echter zelf heel groot bent, zijn BI’ers (Bekende Influencers) misschien wel geïnteresseerd omdat ze bijvoorbeeld altijd al een zwak hadden voor jouw merk of jouw bedrijf. En ook als je een goededoelenorganisatie bent kan het zin hebben een grote social influencer te vragen. Zij zijn vaak ook wel te porren voor werk dat niet commercieel maar maatschappelijk relevant is.

      4. Zoek een influencer in de goede niche.

      Onder de grote namen zitten talloze kleinere vloggers, bloggers of beïnvloeders die een groter dan gemiddeld aantal volgers hebben binnen een specifieke niche. Zij worden ook wel micro-influencers genoemd. Ze hebben vakkennis, posten vaak of regelmatig, hebben echt contact en interactie met hun volgers en krijgen reacties bij elke post. Micro-influencers hebben relatief een hogere invloedscore en een hogere like/reactie-ratio dan grote influencers met duizenden of tienduizenden volgers. Overigens zijn veel van die volgers nepvolgers of gekochte volgers.

      5. Wil je actualiteit of long tail?

      Ga na of je echt nieuws wilt verspreiden via social influencers of content die langere tijd meegaat. YouTube, Pinterest en Instagram zijn naast nieuws ook voor onbepaalde tijd, net als blogs en fora. Meer actuele platforms zijn Twitter, Facebook, Google+ en LinkedIn.

      6. Gebruik socialmedia-monitoringtools.

      Via socialmedia-monitoringtools krijg je een goed beeld wie waarover schrijft, bericht en vlogt. Je kunt de tools gebruiken van aanbieders zoals Buzzcapture, Coosto en Meltwater. Op de website vergelijk social media vind je een overzicht en er is ook een bruikbaar gratis tool van Coosto. Hierop kun je zo gericht zoeken hoe je wilt, ook op heel specifieke zoektermen. Je krijgt niet alleen een goed beeld van wat consumenten en je doelgroep bezighoudt, je ziet ook op welke platformen dat gebeurt en je ziet wie erover post.

      Handiger en sneller dan handmatig zoeken is de zoektool ‘Auteurs’ binnen de hierboven genoemde zoektool van Coosto. Je ziet dan iedereen die een bericht heeft geplaatst over je zoekopdracht. Compleet met per auteur of het een man of vrouw is, het aantal berichten en — heel belangrijk — hoeveel retweets en reacties ze voor jouw zoekopdracht hebben opgeleverd. Daarnaast zie je hoeveel invloed een auteur heeft en het aantal volgers dat hij of zij op Twitter heeft.

      Op een Twitter-programma zoals Tweetdeck kun je ook eenvoudig zoekopdrachten ingeven om het bereik en de interactie van een specifieke influencer te checken. Kijk ook altijd onder blogposts hoeveel reacties eronder staan, waar ze over gaan en hoe positief ze zijn. Kijk ook of de auteur in kwestie ook weer reageert op reacties, dat is een goede graadmeter voor zijn of haar interactiescore.

      7. Check op Klout de interactiescore van influencers.

      Je betrokkenheid en invloed op social media wordt bijgehouden door Klout. Als je een Twitter-account hebt, kun je heel makkelijk je Klout-score laten berekenen. Klout kijkt vooral hoe actief je bent, op Facebook, LinkedIn, Twitter, YouTube, Instagram, Google+ etc, dus alles draait om retweets, reply’s, mentions, shares, likes en favourites. Een Klout-score van 20 tot 40 is gemiddeld, als je boven de 55 zit behoor je tot de 10% hoogste scoorders. Barack Obama was lang de Klout-kampioen met 99%. Maar zie de ex-president maar eens in te schakelen als influencer voor jouw merk.

      8. Hoe je influencers benadert.

      Als je een potentiële influencer benadert kun je het beste direct aangeven waarom hij of zij zo goed bij je merk past volgens jou. Geef ook aan wat jij hem of haar kunt aanbieden. Naast geld kun je ook betalen in natura, in producten dus. En je kunt samenwerken zodat de influencer ook een grotere bekendheid en/of een groter bereik kan krijgen.

      9. Of schakel een specialist in.

      Steek je licht op bij een specialist in influencermarketing en branded content. Zeker als je een wat groter bedrijf hebt kun je ook een gespecialiseerd bureau inschakelen. Veel gespecialiseerde bureaus hebben toegang tot netwerken en databases van influencers. Dat bespaart jou een zoektocht. Er zijn ook bureaus die geautomatiseerde influencermarketingcampagnes aanbieden, zodat marketeers die makkelijk zelf kunnen opzetten met behulp van een marketingdashboard. Ze gebruiken AI, Artificial Intelligence, om relevante matches te maken tussen merken en micro-influencers.

      Lees ook het artikel hoe influencers steeds belangrijker worden om jongeren te bereiken en De 7 redenen waarom vloggen ook bijzonder effectief is in B2B.