Banner-small

Zoek een vestiging

Communicatietrends

Blog
Trendblog

Dutch Digital Design beheerst steeds meer de communicatiewereld

Nu reclamepaus sir Martin Sorrell het Nederlandse MediaMonks overneemt kan het digitale-reclamebureau met al 11 vestigingen wereldwijd zijn vleugels nóg verder uitslaan. De overname laat ook zien hoe topkwaliteit digitale-marketingcommunicatie bepalend is voor merken. En hoe vooraanstaand Dutch Design in de steeds digitalere marketingwereld is. Dutch Digital Design rules the world.

Dutch Digital Design beheerst steeds meer de communicatiewereld

Nu reclamepaus sir Martin Sorrell het Nederlandse MediaMonks overneemt kan het digitale-reclamebureau met al 11 vestigingen wereldwijd zijn vleugels nóg verder uitslaan. De overname laat ook zien hoe topkwaliteit digitale-marketingcommunicatie bepalend is voor merken. En hoe vooraanstaand Dutch Design in de steeds digitalere marketingwereld is. Dutch Digital Design rules the world.

Vandaag geopend:

-

      Een citaat om te beginnen. Van wie is dit citaat?

      ‘Ons werelddorp wordt langzaam een wereldstad. Amsterdam heeft altijd nieuwe mensen een plek gegeven. En nieuwe techniek. Ooit de boekdrukkunst en nu data en technologie een plek gegeven.’

      Is hier de directeur van een digitaal reclamebureau aan het woord? Of een docent van de nieuwe masteropleiding Digital Design aan de Hogeschool van Amsterdam? Nee, het is een citaat uit de aanvaardingsspeech van burgemeester Femke Halsema van Amsterdam, op 12 juli jl. Zij legt er nog eens expliciet de nadruk op. Dutch digital design wint jaar in jaar uit belangrijke internationale reclameprijzen en Grand Prix’s in Cannes. Het trekt internationale opdrachtgevers en investeerders. En Amsterdamse (en andere Nederlandse) bureaus zoals Mirabeau, Fabrique en Tamtam/Dept veroveren Hollywood en de internationale mediawereld.

      Oscars

      Al meerdere Nederlandse digitale reclamebureaus, waaronder ook MediaMonks, wonnen Webby’s, de internationale Oscars van de online industrie. De regio Amsterdam ontpopt zich meer en meer als creatieve en technologische wereldstad. En dit gebeurd dankzij een veelheid aan grote én kleine digitale bureaus, it- en computernerds, creatief talent, regisseurs en grote adverteerders. Mensen en bedrijven uit de hele wereld worden aangetrokken tot het aantrekkelijke Amsterdamse vestigingsklimaat. Sommige mensen spreken al van Amsterdam en de randstad als de West coast van Europa. Vergelijkbaar met Silicon Valley in Californië.

      Klompen

      De net al aangestipte internationale master Digital Design aan de Hogeschool van Amsterdam is ook een bewijs van de opmars van Amsterdam en Nederland in de internationale creatieve online-sector. Dacht het buitenland bij Dutch Design enkele jaren geleden vooral nog aan Delfts Blauw, klompen, Piet Hein Eek, Hella Jongerius, Droog Design en Wim Crouwel, nu is Dutch digital design leidend.

      En dat in een industrie die steeds belangrijker wordt nu door de digitalisering van de media en online-communicatie een geheel nieuwe bedrijfstak is ontstaan. Een industrie die wordt gekenmerkt door heel veel nieuwe spelers. Vroeger lieten adverteerders en merken  zowel hun televisie- en radiospotjes als billboards en advertenties door één reclamebureau maken. Nu de communicatiebudgetten massaal verschuiven naar online schakelen ze echter meer en meer specialisten in. De Nederlandse (vooral Amsterdamse) in digital advertising en digital/online design gespecialiseerde bureaus bieden aan meer dan 70.000 mensen werk.

      Opmars Dutch Digital Design

      Ook de overname van het Nederlandse digitale reclamebureau MediaMonks door de nieuwe investeringsmaatschappij S4 Capital van ex-WPP-topman en reclamepaus Martin Sorrell is weer een bewijs van de opmars van Dutch digital design. De grootste deal in de Nederlandse marketingwereld ooit beklonken, goed voor 300 miljoen euro. Het laat zien hoe de Nederlandse creatieve industrie een internationale stempel zet. Bovendien onderstreept de deal dé belangrijkste trend in marketingcommunicatie anno nu. Namelijk het betrekken van mensen bij je merk of organisatie vereist state-of-the-art digitale online-platforms met een verleidelijke en naadloze user experience.

      Nieuw mondiaal reclamebedrijf

      Sorrell gaat met MediaMonks in zee om een nieuw mondiaal marketing- en communicatienetwerk op te zetten. De oud-topman van WPP bouwde eerder ’s werelds grootste reclameconcern uit na overnames van grote reclamebureauketens zoals Ogilvy & Mather en J. Walter Thompson.

      Het digitale reclameproductiebedrijf MediaMonks met ruim 750 medewerkers in dienst heeft naast een hoofdkantoor in Nederland vestigingen in elf wereldsteden. Het bedrijf werkt voor grote klanten als Heineken, Audi, Mercedes, Amazon, Google, Netflix en Lego en heeft een jaaromzet van 110 miljoen euro. Het bureau won in 2015 zelfs in één jaar vier Webby’s voor zijn creatieve en technologische bijdrage aan websites van Google, Pedigree en BIC. Webby’s zijn de Oscars van het internet.

      MediaMonks-oprichter en topman Victor Knaap werd in de afgelopen jaren meerdere malen via de Adformatie100 van marketingvakblad Adformatie uitgeroepen tot belangrijkste persoon in het Nederlandse marketingcommunicatievak.

      Mirabeau

      MediaMonks is niet het eerste grote Nederlandse digitale reclamebureau dat werd ingelijfd door een internationale partij. Eind 2016 nam Cognizant, een Amerikaans consultancy- en technologiebureau, het Nederlandse Mirabeau over. Mirabeau is met ruim 260 medewerkers een van de grootste digitale reclamebureaus van Nederland. Het bureau werkt voor een keur aan internationale klanten. Zo maakt het alle apps en websites voor China Southern Airlines, de grootste luchtvaartmaatschappij van Azië. Daarnaast heeft het ook Air France-KLM, ING, Leaseplan en Transavia als klant.

      En in februari 2016 nam het internationale media- en technologiebedrijf Dentsu Aegis Network het Amsterdamse digitale reclamebureau Achtung! over. Achtung!, dat onder meer Volkswagen als een van zijn grootste en trouwe klanten heeft, was en is een van de toonaangevende digitale campagnebouwers in Nederland.

      Webcamseks

      En nog heel onlangs, in 2014, won het Amsterdamse reclamebureau Lemz tijdens het internationale reclamefestival in Cannes alle denkbare prijzen binnen met zijn digitale Sweetie-campagne voor Terre des Hommes. 13 Gouden Leeuwen en de Grand Prix for Good. Met het virtuele 10-jarige Filipijnse meisje Sweetie ontmaskerde Terre des Hommes in twee maanden tijd meer dan duizend plegers van webcamseks met kinderen. Daarmee zette de campagne het digitale-kindersekstoerisme én de makers wereldwijd op de kaart. Zo goed en toonaangevend zijn Nederlandse bureaus in digital design.

      Oranje mag dan door tegenvallende inzet en techniek het WK Voetbal in Rusland deze zomer gemist hebben. Wereldkampioen digitale reclame kan Nederland zeker genoemd worden nu MediaMonks de grootste slag in de Nederlandse reclamegeschiedenis slaat en zich in één klap op de digitale marketingwereldkaart zet.