Banner-small_dekstopBanner-small_mobile

Zoek een vestiging

Communicatietrends

Social Media

De 8 belangrijkste trends in social media in 2017

Je hoeft maar naar (je) kinderen te kijken en je weet: social media zijn here to stay. En niet alleen voor jongeren. Sterker uitgedrukt: als marketingcommunicatiekanaal zijn social media onmisbaar. Ook in 2017 gaan social media een hoge vlucht nemen. Hieronder volgen de 8 belangrijkste trends.

Je hoeft maar naar (je) kinderen te kijken en je weet: social media zijn here to stay. En niet alleen voor jongeren. Sterker uitgedrukt: als marketingcommunicatiekanaal zijn social media onmisbaar. Ook in 2017 gaan social media een hoge vlucht nemen. Hieronder volgen de 8 belangrijkste trends.
Er komt steeds meer vernieuwende content beschikbaar en die moet gedeeld worden. Iedereen wil daarbij zijn, niemand wil iets missen en branded content heeft een vaste plaats in de mediamix verworven. Marketeers kunnen dus niet meer zonder social media, en belangrijker: je kunt steeds meer gerichte keuzes maken voor specifieke toepassingen en kanalen. Hieronder de 8 trends voor social media in 2017.

1. Steeds meer Nederlanders gebruiken social media.

Nog steeds zie je de grafieken de pan uitrijzen. Bijna tien miljoen Nederlanders gebruiken Whatsapp en bijna evenveel mensen zitten op Facebook. YouTube beweegt zich in een iets minder hard stijgende lijn de laatste drie jaar maar het aantal Nederlandse YouTube-kijkers is in 2016 de 7 miljoen gepasseerd.

LinkedIn telt 4 miljoen Nederlandse gebruikers en dat aantal stijgt ook nog steeds, al is de stijgingslijn sinds een jaar of vijf eerder een vals plat-lijntje dan een ferm opwaarts koersende lijn.

Twitter is het enige medium met een dalende grafiek. Die keldert al sinds 2012. Maar: er zijn nog altijd bijna 3 miljoen Nederlanders die Twitteren. Nog steeds meer dan het aantal Instagram- en Pinterest-gebruikers, die allebei de twee miljoen gepasseerd zijn in 2016.

Snapchat telt nu 1 miljoen gebruikers.

En bedenk ook dat Twitter voorlopig onverslaanbaar blijft in het verspreiden van nieuws en sportverslagen en sportuitslagen.

Volgens het Amerikaanse DMR Stats stijgt het aantal socialemediagebruikers in 2017 met 8%, dus de grafieken wijzen permanent noordnoordoost.

En voor wie 10 miljoen mensen veel vindt. Wereldwijd groeit het aantal mensen dat social media gebruikt in 2017 naar 2,4 miljard.

2. Je werknemers zijn je ambassadeurs.

Steeds meer bedrijven zien de waarde van hun eigen werknemers als merkambassadeurs en moedigen socialmediagebruik aan. Medewerkers zorgen voor meer naamsbekendheid, ze zijn de beste wervers van nieuw personeel en ze verspreiden nieuws over hun eigen werk, hun collega’s en hun organisatie. Kortom, zij zijn lopende advertenties voor jouw bedrijf en dat 24/7 en always on.

3. Social media maken webcare dus organisaties socialer.

Social media maken social business. Je krijgt dankzij Twitter ’s avonds tot 23.00 uur nog antwoord op vragen over het overzetten van een Kinderrekening naar een Studentenrekening van je kind bij de bank.

Het kan ook snel en het moet dus ook snel. Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat 72% van de Twitteraars van merken die zij volgen binnen één uur een reactie verwachten.

Ook dankzij Whatsapp en Facebook worden klantenservice en webcare steeds beter en uitgebreider. Niet always on, nog geen 24/7, maar dat kan niet lang duren.

De meeste bedrijven zullen hun hele klantenservice geheel verschuiven naar social media, is de verwachting.

4. Het mobieltje rules.

Mobile first blijft het devies. In 2017 wordt de omslag van desktop naar tablet en vooral smartphone werkelijkheid. Tablet is en blijft overigens aanzienlijk kleiner, mobiel is echt king. In het gros van de (socialmedia)campagnes komt de traffic uit mobieltjes.

5. De oriëntatiefase van de consument wordt belangrijker.

Laatste click-conversie is nog steeds belangrijk maar die laatste clicks oftewel directe conversie worden steeds duurder. Het begin van de klantreis en zeker de oriëntatiefase van de consument is steeds invloedrijker, en social media zoals Facebook met zijn steeds betere retargetingmogelijkheden spelen daarin een essentiële rol.

6. Automation dringt steeds meer door.

Online marketingcampagnes en conversiestrategieën worden steeds meer geautomatiseerd en datzelfde geldt voor socialmedia-campagnes. Handwerk is uit, automation wordt de nieuwe standaard. Ook de rol van chat-bots neemt toe in belang, zoals binnen Facebook Messenger, een app die ook steeds belangrijker wordt. In plaats van apps – die mensen toch niet meer zo gretig downloaden als enkele jaren geleden – gaan adverteerders en bedrijven steeds meer gebruik maken van applicaties die via Messenger accessible zijn.

7. Social video wordt belangrijk, zeker ook live video.

Voor wie het nog niet wist: Snapchat heeft per dag meer dan 10 miljard video-views, filmpjes die de gebruikers zelf maken en ze via Snapchat Stories 24 uur beschikbaar maken. Dat zijn nog meer video’s dan op YouTube – het videokanaal bij uitstek – worden bekeken. Tja, het openingsscherm van de app Snapchat is een camera dus je móet wel filmen of een foto maken.

Ook Facebook promoot het maken en verspreiden van videocontent uiterst actie, onder meer met live video.

Ook Instagram zet in op live video.

Dat vereist dus snel handelen, ad rem zijn, inspelen op actualiteit, drang naar perfectionisme laten varen en minder waarde hechten aan dure vooraf geplande en geregisseerde videoproducties. Je wordt eerder verslaggever dan filmregisseur of –producent.

Als adverteerder kun je niet meer zonder (snelle) video in je socialmediastrategie. Ook niet in B2B-communincatie trouwens, waarin video snel aan belang wint.

Vandaar ook dat je gerust videobudget kunt overhevelen van televisie – als je dat al deed – naar social media.

8. Influencers blijven belangrijk.

Bloggers en vloggers, ze weten soms honderdduizenden mensen – vooral jongeren – aan zich te binden. Deze influencers spelen een onmisbare rol in het realiseren van marketingcommunciatiedoelstellingen van heel wat bedrijven en merken.

Maar er is een nadeel: sommige influencers zijn of te commercieel (of gewoonweg te duur) of laten zich inzetten door te veel merken en partijen en verliezen daarmee hun geloofwaardigheid. De wal lijkt het schip soms te keren dus selectief en zorgvuldig inzetten is aan te raden.