Banner-small_dekstopBanner-small_mobile

Zoek een vestiging

Communicatietrends

Crossmedia

Dé 7 sales- en marketingtips om het jaar goed af te sluiten

Het wordt buiten steeds vroeger donker en binnen steeds lichter. Het einde van het jaar nadert, tijd dus voor een goede eindsprint. Een mooie deal, fijne actie of goede verkopen zorgen om 00.00 uur op 1 januari dat je tevreden terug- én vooruitblikt. Hier zeven tips om de laatste decemberweken nog even goed te scoren […]

Het wordt buiten steeds vroeger donker en binnen steeds lichter. Het einde van het jaar nadert, tijd dus voor een goede eindsprint. Een mooie deal, fijne actie of goede verkopen zorgen om 00.00 uur op 1 januari dat je tevreden terug- én vooruitblikt. Hier zeven tips om de laatste decemberweken nog even goed te scoren bij je relaties en klanten.

1. Stuur een kaartje.

Het klinkt even ouderwets als eigentijds. Stuur je klanten en relaties een persoonlijk kaartje. Die maakt helemaal indruk als je die met de hand schrijft. Maar een persoonlijke kaart is ook online eenvoudig zelf te maken.

Je kunt overwegen om niet alleen een kaartje of brief te sturen maar er ook een giveaway bij te doen, zoals een pen of een sleutelhanger. Een bobbel in de envelop trekt extra aandacht. Maak de envelop niet te dik, dan houd je de verzendkosten beperkt.

Geef echt goede relaties een bijzonder cadeau, zoals een boek, een Moleskine notitieblokje, een vulpen of leuk T-shirt. Dan betaal je het pakketposttarief maar ben je wél verzekerd van een blije ontvanger. En wat je geeft krijg je terug. Altijd.

2. Haak in op kerst en oudjaar.

Pas de lay-out van je wekelijkse of maandelijkse nieuwsbrief aan. Houd je aan je huisstijl zodat mensen jouw bedrijf als afzender herkennen maar voeg iets feestelijks kerstachtigs toe.

3. Eindsprint: geef je relaties een cadeautje.

Een eindejaarsgeschenk is altijd welkom. Mensen vinden het zelf leuk om een doos wijn, een kerstpakket, een Rituals-pakket of een Oxfam Novib-cadeaubon te krijgen maar ze vinden het ook leuk om anderen daarover te vertellen. ‘Kijk eens wat ik kreeg van die en die…’.

Met een geschenk kun je een relatie oprecht bedanken voor de samenwerking van het afgelopen jaar. Een effectief middel, omdat maar weinig mensen zich ergeren aan een cadeau. Daarbij is iedereen wel bekend met de marketing wijsheid: het behouden van een bestaande klant kost minder dan het binnenhalen van een nieuwe. Bij het verstevigen van bestaande relaties kan een relatiegeschenk een sterke rol vervullen. Je kent de doelgroep of relatie, waardoor je veel eenvoudiger een specifiek relatiegeschenk kunt kiezen. Deze zal de relatie versterken en daarmee de omzet verhogen.

4. Stuur een enquête rond.

Denk aan de Top 2000 op radio en tv, de Song van het Jaar van VPRO 3VOOR12 en andere eindejaarslijstjes. Het einde van het jaar is de aangewezen tijd om terug te blikken. Vraag je klanten in een korte enquête hoe tevreden ze zijn met jou en jouw producten en/of diensten.

Loof een leuke prijs uit of geef een kortingscode op de volgende aankoop als je klanten de moeite nemen de vragenlijst in te vullen.

5. Maak jezelf extra zichtbaar.

Naast een kaartje, een feestelijke inhaak-e-mail en een enquête kun je nog veel meer middelen inzetten om juist die laatste weken zichtbaar te zijn. Denk aan berichten op social media, blogs, persberichten en misschien wel een advertentiecampagne.

Tip voor de inhoud van je Facebook-, Twitter- of blogposts, die aansluit op tip 4: maak zelf lijstjes. Bijvoorbeeld de Top 10 van meest verkochte producten in je winkel of webshop. Of als je in etenswaren doet je eigen Top 10 lekkerste producten. Of een Top 10 van persoonlijke gebeurtenissen van het afgelopen jaar. Of geef de Top 10 van de leukste producten die jij zélf kocht in 2016.

6. Start een eindejaarsactie.

Zet een verkoop- of kortingsactie in die tot 24 december geldig is, of tot 31 december 24.00 uur. Je trekt er potentiële kopers mee die gevoelig zijn voor prijs én die gevoelig zijn om hun uitgaven nog te kunnen boeken in het oude belastingjaar.

Als je geen korting wilt geven omdat je vindt dat korting afdoet aan de waarde van je product, geef dan iets (kleins) gratis weg, zoals een giveaway die je apart hiervoor inkoopt. Of maak er een vier-halen-drie-betalen-actie van. Of het 3e product gratis. Of een kortingscode voor de volgende aankoop, in het nieuwe jaar.

7. Bedank je klanten met een e-mail.

Stel een eruit springend e-mailbericht op, besteed aandacht aan opmaak en lay-out. Bedank je klanten voor hun trouw en loyaliteit in het afgelopen jaar. Doe geen extra aanbieding of zo, dat komt al gauw pushy over. Bedank ze gewoon. That’s it.