Banner-small_dekstopBanner-small_mobile

Zoek een vestiging

Communicatietrends

Sites & Apps

Cut the crap en nog 6 regels voor een sterke salespagina

We kunnen niet genoeg benadrukken hoe belangrijk een salespagina is op jouw website. Geen online-onderneming kan zonder. Met je salespagina verdien je je geld, tenminste als je het goed doet. Hieronder leggen we kort en krachtig uit – in de 7 Gouden Regels – hoe je dat goed doet.

Cut the crap en nog 6 regels voor een sterke salespagina

We kunnen niet genoeg benadrukken hoe belangrijk een salespagina is op jouw website. Geen online-onderneming kan zonder. Met je salespagina verdien je je geld, tenminste als je het goed doet. Hieronder leggen we kort en krachtig uit – in de 7 Gouden Regels – hoe je dat goed doet. Een salespagina op je website (ook wel verkooppagina genoemd) is een webpagina waar bezoekers jouw product of dienst kunnen kopen. Het is in feite niets anders dan een verkooptekst aangevuld met een (iDeal) betaalknop. Hoe eenvoudig dit ook klinkt, zo’n salespagina moet wel aan een aantal regels voldoen. Strikte regels zelfs. Lees deze 7 regels en je verkoop zal zichtbaar toenemen.

1. Houd de aandacht vast.

Internet werkt heel anders dan een winkel. Bezoekers zijn in 1 klik weer weg als ze iets zien dat hen niet aanstaat. Er is geen sociale druk om te blijven. Je moet de aandacht, focus en tijd van je bezoeker dus activeren. Werk aan de winkel dus, want de gemiddelde beslistijd om weg te gaan of te blijven is minder dan 3 seconden.

2. Vermijd afleiding.

Leid je bezoekers zo min mogelijk af met storende elementen. Concentreer je op de kern, je doel: je product verkopen. Of dat nu een bureautafel is, je nieuwsbrief, een e-book of ander te downloaden digitaal product, een evenement, een training, een webinar, een verkoopwebsite-ondersteuningstraject.

Dat betekent dus dat je geen menu, geen sidebar, geen websitenavigatie, geen links naar andere pagina’s of onnuttige afbeeldingen op deze pagina zet. Niet doen. Cut the crap. Alleen de kern van je boodschap blijft dan over: koop mij. Koop iets.

3. Maak je salespagina duidelijk.

Bezoekers van jouw website willen vooral weten waar ze aan toe zijn. Een salespagina is altijd heel duidelijk.

Mensen houden van duidelijkheid. Ze zien een overzichtelijke salespagina eerder als prettig dan als een vervelend verkooppraatje. De pagina doet namelijk wat hij zegt: inzicht geven in wat je koopt en hoe je dat koopt: de betaalknop.

Soms zie je ook op Nederlandse websites van die typisch Amerikaanse schreeuwerige vormgeving, met veel wit en zwarte koppen en kreten en dan in rood of blauw kadertjes met de voordelen heel kort opgesomd. Nou, wat je er ook van vindt, die pagina’s werken vaak juist heel goed.

Mooimakerij helpt niet. Integendeel zelfs. Als je complimenten van je vrienden of moeder wilt, laat je liever andere pagina’s zien.

4. Video kan ook.

In plaats van louter tekst en foto’s/illustraties kun je ook een video op je salespagina zetten. Een video is gemakkelijk op te nemen, als je zweert bij doe-het-zelven met je smartphone zelfs (gebruik wel altijd een externe microfoon). Zeker als jij je verkoopverhaal liever wilt of beter kunt vertellen dan opschrijven, kan video heel goed werken.

De conversie van video kan zelfs hoger zijn dan met tekst, zolang je video goed is. Overweeg een professional te vragen je te helpen met je video.

5. Ga direct op je doel af.

Hoe directer je tekst hoe liever klanten en potentiële klanten het hebben. Gebruik duidelijke taal. Gebruik woorden die je doelgroep aanspreken.

Gebruik humor als je zeker weet dat jouw doelgroep die direct begrijpt en aanspreekt. Geef duidelijk de voordelen. En gebruik tot de verbeelding sprekende voorbeelden.

Een salespagina heeft als voornaamste doel mensen te overtuigen en eventuele twijfel weg te nemen.

Ga te werk volgens de beproefde AIDA-formule, waarbij AIDA staat voor Attention, Interest, Desire, Action. Je moet eerst de aandacht hebben van je bezoeker, daarna kweek je interesse en vervolgens een duidelijke behoefte – je klant of potentiële klant moet doordrongen zijn van het feit dat zij of hij Dit Moet Hebben. Niet Zonder Kan. Je sluit af met de call to action: een duidelijke knoopkop in dit geval.

6. Overdrijf maar maak het probleem duidelijk.

Het product dat jij aanbiedt is bedoeld om je klant te helpen. Het moet de oplossing van haar of zijn probleem zijn.

Zweetvoeten? De FeetSweeter helpt.

Moeite met spreken in het openbaar? Slik de SmoothTalker en je Wordt een tweede Michelle Obama.

Niemand bezoekt je beursstand? Huur de Eventizer in en je beursomzet verdubbelt Met Omzet Verdubbelaar Garantie.

We noemen maar enkele mogelijkheden.

Belangrijk is om het probleem duidelijk neer te zetten. Laat merken hoe jij begrijpt dat je klant ermee worstelt. Braadt de boter eruit. Leg de pijn bloot. En benadruk dat jij de juiste pijnbestrijder in huis hebt. Ondernemen met succes is niets anders dan een markt vinden waar ongelooflijke pijn heerst en jij daar de pijnstiller voor hebt.

Maak vervolgens ook heel duidelijk waarom die pijnstiller werkt en waarom de prijs die jij vraagt een goede investering is. Leg een link naar meer omzet, extra verdiensten, besparingen, voorsprong op concurrentie, meer levensgeluk, een betere gezondheid, meer zichtbaarheid, meer onderscheid, maakt niet uit wat. Als het maar leeft.

7. Maak producten van je diensten.

Ook al verkoop je niet echt producten maar diensten (adviezen, begeleiding, coaching etc.), zet je diensten zoveel mogelijk om in producten. Amerikanen spreken van productizen, een duidelijk afgebakend product maken van wat je aanbiedt. De reden is simpel. Mensen kopen eerder een product dan een dienst. Bij een product weet de bezoeker (=klant) beter waar hij aan toe is. Bij een product is de inhoud overzichtelijker, net als het resultaat (wat kan ik ermee, wat levert het me op) en last but not least de prijs. Je haalt je klant over met overzicht en duidelijkheid.