Banner-small_dekstopBanner-small_mobile

Zoek een vestiging

Communicatietrends

Crossmedia

Bouw iedere dag aan je personal branding, dit zijn dé 6 tips

De branding van je bedrijf heb je hopelijk goed of al een heel eind op orde. Je zorgt goed voor je merk, je adverteert, je laadt het met de juist waarden, associaties en bekendheid. Maar hoe zit het met jouw eigen merk? Je personal branding dus. Of je nu ondernemer bent of in dienst van […]

Bouw iedere dag aan je personal branding, dit zijn dé 6 tips

De branding van je bedrijf heb je hopelijk goed of al een heel eind op orde. Je zorgt goed voor je merk, je adverteert, je laadt het met de juist waarden, associaties en bekendheid. Maar hoe zit het met jouw eigen merk? Je personal branding dus. Of je nu ondernemer bent of in dienst van een bedrijf, je bent allereerst je eigen unieke zelf. Sterker, je bent een merk, je eigen merk ‘Ik’. Werk daarom ook aan je personal branding. Lees hoe je dat doet in deze zes tips.

1. Het gaat om jou, om jou en jou.

Wie je ook bent en wat voor functie je ook hebt, of je een kleine ondernemer bent of een ervaren entrepeneur, of je een klein bedrijf hebt of een heel groot, het gaat in de eerste plaats om jou. Hoe jij bent, hoe jij overkomt vooral. Het gaat niet om je bedrijf, je product, om je werkgever of je collega’s.

Hoe goed je ook bent in je vak, mensen (klanten, medewerkers, personeel, leveranciers, relaties), komen in de eerste plaats bij jou om de persoon die jij zelf bent. Wat jij uitstraalt. Al bak je de lekkerste patat van de hele stad, als jij je gedraagt als een hork of onbetrouwbaar overkomt, kopen slechts weinig mensen jouw patat.

Vervulling

En ieder mens zoekt vervulling door het beste uit zichzelf te halen. Je hebt je eigen kernwaarden, net als ieder merk.

Kortom, de kwaliteit van jou en die van je mensen bepaalt de kwaliteit van je organisatie.

Druk ook je medewerkers op het hart aan hun eigen personal branding te werken. Hij of zij wordt er extra door gemotiveerd, dus heeft meer plezier in het werk, maar ook voor je klanten is het goed: die doen ook veel liever zaken met getalenteerde, vakbekwame en gemotiveerde professionals. Dat helpt je bedrijf en je omzet dus alleen maar verder vooruit.

2. Kijk naar Beyoncé, Paris Hilton, Justin Bieber en Kim Kardashian.

BN’ers, Bekende Sterren, Bloggers, modellen, acteurs, zangers, zijn het toonbeeld van personal branding. Bij René Froger denk jij aan heel andere dingen dan bij Tim Hofman, en Patricia Paay roept andere associaties op dan Sophie Hilbrand of Halina Reijn. Veel sterren laten inkijkjes in hun leven zien op social media, zoals Instagram, Twitter en Facebook. Of met YouTube-filmpjes. Of zelfs reallifesoaps op televisie. Daarmee bouwen ze aan hun persoonlijke merk.

Jij geeft ook dingen over jezelf bloot op social media. Je laat zien waar je mee bezig bent, waar je interesses liggen, welke onderwerpen en thema’s jij je mee bezighoudt en bemoeit. Dat geeft mensen een indruk van jouw merk.

3. Wie wil jij zijn? Maak je eigen pitch.

Moeilijke vraag is dat. Maar juist daarom goed om jezelf te stellen. Waar sta je voor? Wat vind jij belangrijk? Wat wil jij bereiken? Wat wil je uitstralen? Wat is jou USP, welke zijn jouw unique selling points? Welke merken passen bij jou, en welke mensen?

Als je voor een nieuw product of nieuwe dienst van jouw bedrijf een pitch of PowerPoint moet presenteren, weet je wat je te doen staat. Je zet de kenmerkende eigenschappen op een rijtje en overtuigende argumenten waarom je doelgroep dat product of die dienst moet afnemen. En welk probleem jij voor hen oplost.

Persoonlijke pitch

Precies hetzelfde kun je voor jezelf doen. Zet op een rijtje wat je allemaal kunt en vooral wat je wilt en waarom, en ook voor wie. Dan rolt daar vanzelf een persoonlijke pitch uit.

Kortom, je zorgt ervoor dat je voor anderen geen grijze muis bent. Om succesvol te zijn in je business en je loopbaan, moet je jezelf profileren en onderscheiden.

Bijkomend voordeel: door deze dingen jezelf af te vragen en op papier te zetten, geef je ook focus aan je professionele ontwikkeling. En om te focussen moet je keuzes maken. Welke dat zijn is helemaal aan jou, zolang je maar echt bewust kiest en niet denkt alles te kunnen doen.

4. Social media zijn uitgevonden voor personal branding.

Pak je LinkedIn-pagina erbij. Kijk naar je foto, naar je header en de functies die in beeld komen. Zo kijken veel mensen die jou voor het eerst zien naar jou. Vraag jezelf af: wil ik dit zijn, of beter nog: ben ik dit? Klopt dit met wat ik wil uitstralen?

En doe hetzelfde met je Facebook-profiel en profielfoto. En je profielen op Twitter, YouTube, Google+ en wat je verder nog gebruikt.

Hoe anderen jou zien, de perceptie van de mensen om je heen, bepaalt welk merk jij bent. Niet je eigen gedachten en overtuigingen.

5. Wees jezelf, wees en blijf uniek.

‘Wees jezelf. Er zijn al zoveel anderen.’ Je kent die poster van Loesje vast wel.

Mensen zijn kuddedieren dus kijken ze veel naar elkaar. Daardoor lijken ook zoveel producten en bedrijven op elkaar, net als advertenties, reclamecampagnes, en hetzelfde geldt voor auto’s, schoenen en vakanties. Terwijl je je toch echt moet onderscheiden wil je opvallen. In plaats van je aan te passen aan anderen moet je dus gewoon jezelf zijn en blijven. Als je lang genoeg jezelf blijft, word je vanzelf bijzonder. Authenticiteit is je grootste goed. Je hoeft zelfs niet eens perfect te zijn. Je hoeft niet beter te zijn dan anderen. Jouw eigen talenten en unieke kenmerken, kortom je persoonlijkheid is wat telt.

Creëer je eigen stijl

Door jezelf te zijn val je op. Leef je eigen stijl en vooral: creëer je eigen stijl.

Voorbeeld: de directeur/oprichter van een grote flexwerkkantorenorganisatie in Nederland draagt steevast geruite pakken en een hoed. In afwijkende kleuren vaak ook nog. Hij is daardoor heel herkenbaar. En dat komt niet alleen door zijn vrolijke uitstraling maar omdat hij eruit durft te springen, uit de grijzepakkencultuur.

Als jij er uitspringt met een eigen stijl of persoonskenmerken die uniek zijn, onthouden en herkennen mensen je eerder, en ze gaan ze je ook eerder volgen op social media.

6. Werk elke dag aan je personal brand.

En vooral ook belangrijk: begin vandaag. Je kent het gezegde dat de kinderen van de schoenmaker op blote voeten lopen. Of gaten in hun zolen hebben. We zijn allemaal druk met de lopende business. Werk gaat altijd voor, lijkt wel. Dit rapport moet af, die campagne moet maandag de deur uit, de afspraak met grote klant Pietersen heeft nu de eerste prioriteit etcetera etcetera. Je bent geneigd om je persoonlijke belangen vooruit te schuiven voor de lopende belangen. Trap niet in die valkuil en werk echt aan wat voor jou persoonlijk belangrijk is. Dat is namelijk wél én dringend én urgent.