Communicatietrends
Bloopers maken je bedrijfsfilm extra aantrekkelijk
Bloopers maken je bedrijfsfilm extra aantrekkelijk
Gedoe. Kan ik dat wel? Kom ik wel uit mijn woorden? Kom ik wel goed over? Je ziet bij het maken van een promotievideo van je bedrijf al snel beren op de weg. Maar fouten maken is geen enkel probleem, sterker: het móet. Fouten maken je menselijker, en mensen willen zaken doen met mensen.
Gedoe. Kan ik dat wel? Kom ik wel uit mijn woorden? Kom ik wel goed over? Je ziet bij het maken van een promotievideo van je bedrijf al snel beren op de weg. Maar fouten maken is geen enkel probleem, sterker: het móet. Fouten maken je menselijker, en mensen willen zaken doen met mensen.
Bloopers maken je bedrijfsfilm extra aantrekkelijk
Gedoe. Kan ik dat wel? Kom ik wel uit mijn woorden? Kom ik wel goed over? Je ziet bij het maken van een promotievideo van je bedrijf al snel beren op de weg. Maar fouten maken is geen enkel probleem, sterker: het móet. Fouten maken je menselijker, en mensen willen zaken doen met mensen.
-
‘Hoi ik ben Nicole Hollan….’
(…)
‘Ik ben Nicole Hollander en ik ben directeur van TAF Verzekeringen’.
De promotievideo ‘Werken bij TAF’ begint heel rommelig. Is het misschien de ruwe ongemonteerde versie? Dat denk je zeker in het begin omdat je de directeur even voor zichzelf ziet prevelen, even oefenen zeg maar, met een eerder voor zichzelf snel uitgesproken ‘wij zijn geen gewone verzekeraar, verzekeren, eh, ja’.
Waarna ze vervolgt met: ‘het klinkt misschien een beetje saai’, waarna ze abrupt afbreekt en opzij kijkt.
En zich dan weer herpakt. En haar bijdrage afsluit met: ‘Maar wij zijn geen gewone verzekeraar.’
Het commentaar van de cameraman/regisseur is ook hoorbaar: ‘Ja dat was ‘m’. Waarna Nicole zichtbaar opgelucht lacht en een luide zucht van verlichting slaakt. Pffffff.
Verspreking
Ook verderop in de twee minuten durende film zijn de bloopers (te vroeg aan komen lopen van iemand, een verspreking, een verstoring van de opname) expliciet in beeld gebracht.
Dat maakt de film heel aantrekkelijk en grappig om naar te kijken en vooral het bedrijf TAF heel menselijk.
Het laatste woord is aan de directeur, Nicole: ‘…en nu moet ik zeker zeggen dat je moet solliciteren?’ waarop de cameraman zegt: ‘Ja inderdaad’. Einde filmpje.
Ze zei al aan het begin dat TAF geen gewone verzekeraar is en dat wordt ook waargemaakt in de film, die niet een gewone gelikte corporate bedrijfsfilm is maar een goed gemaakte film vol fouten – verkeerde shots, rare overgangen, versprekingen, een timer ‘per ongeluk’ nog in beeld, mensen in beeld die er niet horen…
Aan het woord en in beeld
Video wordt steeds belangrijker als communicatiemedium, ook in B2B en in personeelswerving. Als een van de belangrijkste voordelen van video geldt dat je doelgroep jou ook echt persoonlijk kan zien. Je bent aan het woord en ook in beeld. Je blijkt een echt mens te zijn, en dat schept vertrouwen.
En vertrouwen wekken bij je klanten, potentiële klanten en potentiële medewerkers, dat is waar het bij marketing uiteindelijk om draait. Vertrouwen opgeteld bij bekendheid leidt tot actie.
Mensen met mensen
Als jij je persoonlijk richt tot je klanten of nog-niet-klanten en in het geval van TAF tot potentiële nieuwe medewerkers, zullen zij jou eerder vertrouwen. Je wekt sympathie op, doordat mensen je in je ogen kijken, je zien bewegen, je horen. Je wordt meer een mens, en mensen doen nu eenmaal zaken met mensen en niet met websites.
Sterker, mensen die je zien erváren je ook, omdat je echt contact maakt met de kijker.
En als je dan ook nog fouten durft te maken en te laten zien. En je laat zoals directeur Nicole Hollander zien dat jij ook worstelt met het idee van optreden in een video en al het gedoe eromheen – ‘Ho wacht even, kan ik dat wel, en wat moet ik dan zeggen, en kom ik niet nerveus over, en kan ik mijn boodschap wel goed kwijt.’ Dan toon je echt je menselijke gezicht.
Lees ook deze 7 tips voor een video die werkt.