Banner-small

Zoek een vestiging

Communicatietrends

Blog
Sites & Apps

Betaalde zoekresultaten op mobiel met 92 procent gegroeid

Inzichten, cijfers, trends. Geen marketeer kan zonder. De mediabestedingen anno 2017 nemen weer toe, en de wereld draait sneller door dan ooit. Consumentengedrag verandert snel: alleen al het gebruik van devices en media verandert haast met de dag. Ook het bestedingsgedrag van marketeers moet dus mee veranderen. Hieronder zetten we de belangrijkste trends en cijfers op een rijtje.

Betaalde zoekresultaten op mobiel met 92 procent gegroeid

Inzichten, cijfers, trends. Geen marketeer kan zonder. De mediabestedingen anno 2017 nemen weer toe, en de wereld draait sneller door dan ooit. Consumentengedrag verandert snel: alleen al het gebruik van devices en media verandert haast met de dag. Ook het bestedingsgedrag van marketeers moet dus mee veranderen. Hieronder zetten we de belangrijkste trends en cijfers op een rijtje.

Vandaag geopend:

-

      Adverteerders uit de reis-, retail- en financiële sector gaven in 2016 samen 25 procent meer uit aan zoekmachinemarketing dan in 2015. De uitgaven aan mobiele advertenties zijn bijna verdubbeld (92 procent), terwijl de bestedingen aan advertenties op tablets op alle fronten (CPC oftewel kosten per klik en Ad Spend) met gemiddeld 3 procent zijn gedaald. Daarnaast heeft deze groep van adverteerders in 2016 hun uitgaven voor Google Product Listing Ads verdubbeld (99 procent).

      1. Mobiele zoekresultaten groeien tegen de klippen op.

      De budgetgroei van 25 procent in zoekmachinemarketing komt vooral door een flinke stijging van mobiele zoekopdrachten via Google en desktopzoekopdrachten via Bing. Als gevolg van de relatief lagere kosten per klik (CPC) van mobiele advertenties en Bing’s algehele CPC, zijn de tarieven voor zoekmachinemarketing slechts licht toegenomen (5 procent).

      Mobiel groeit nog steeds hard. In 2016 kwamen de betaalde zoekresultaten op mobiel op een duizelingwekkend gemiddelde groei van 92 procent.

      In het laatste kwartaal van 2016 hebben adverteerders 33 procent van hun Google search-budget op mobiele advertenties ingezet. Dit in tegenstelling tot Bing, waar maar 8 procent van het search-budget mobiel is gespendeerd.

      2. Desktop blijft achter en tablet daalt.

      Desktop presteerde duidelijk minder in 2016 met een gemiddelde groei van 8 procent. Adverteren op tablet daalde, als gevolg van een afname in populariteit van de tablet.

      3. Google Product Listing Ads is de bom.

      Sinds Google begon met het tonen van Product Listing Ads (PLA’s) in de zoekresultaten is deze vorm van adverteren sterk in populariteit gestegen. Over heel 2016 is de besteding van adverteerders op PLA’s zelfs met 99 procent gestegen.

      PLA’s worden ingezet om aan de hand van een productfeed (een xml data feed) producten met een afbeelding te promoten in de Google-zoekmachine en Google Shopping. Je kent het zelf: het is heel handig en overzichtelijk. Dat maakt het heel verleidelijk, je klikt er nu eenmaal op.

      PLA’s kunnen momenteel alleen worden gebruikt in de retailsector, die momenteel meer dan 31 procent van zijn search-budget aan deze vorm van zoekmachinemarketing uitgeeft. Met als gevolg dat 46 procent van alle traffic via deze vorm van online adverteren wordt gegenereerd.

      4. Zoeken op niet-merknaamzoekwoorden neemt flink toe.

      Adverteerders spendeerden in 2016 meer budget aan niet-merknaamzoekwoorden (25 procent) dan aan merknaamzoekwoorden (16 procent). Door de groei van het aantal clicks bij niet-merknamen ten opzichte van merknamen is de CPC voor merknamen met 10 procent gestegen en die voor niet-merknamen met 3 procent gedaald. Terwijl de CPC-prijzen van niet-merknaamzoekwoorden in tegenstelling tot Google bij Bing relatief goedkoper zijn, zijn de merknaamzoekwoorden bij Bing duurder.

      5. Meer weten? Check het Deloitte-rapport van DDMA en IAB.

      De aangehaalde cijfers komen uit het uitgebreide Nederlandse Searchonderzoek van Deloitte, uitgevoerd in opdracht van brancheverenigingen IAB Nederland en DDMA. Wie nog meer wil lezen over paid search advertising of op zoek is naar meer details kan op de website van DDMA meer vinden of direct het rapport downloaden.