Banner-small_dekstopBanner-small_mobile

Zoek een vestiging

Communicatietrends

Crossmedia

Affiliatemarketing: in 9 stappen meer bereik en omzet

Affiliatemarketing wordt een steeds belangrijker onlinemarketingkanaal. Als adverteerder heb je weinig risico omdat de verkopen (of leads of bezoekers) die je realiseert per stuk afgerekend worden via Pay Per Sale (PPS) en Pay Per Lead (PPL). Dat betekent dus no cure no pay. Je rendement is dus altijd zonnig, want als adverteerder betaal je uitsluitend […]

Affiliatemarketing: in 9 stappen meer bereik en omzet

Affiliatemarketing wordt een steeds belangrijker onlinemarketingkanaal. Als adverteerder heb je weinig risico omdat de verkopen (of leads of bezoekers) die je realiseert per stuk afgerekend worden via Pay Per Sale (PPS) en Pay Per Lead (PPL). Dat betekent dus no cure no pay. Je rendement is dus altijd zonnig, want als adverteerder betaal je uitsluitend voor werkelijke transacties. Je moet er wel actief mee aan de slag. Hoe lees je in deze 9 punten.

1. Je betaalt alleen voor daadwerkelijke resultaten.

Affiliatemarketing verheugt zich in een groeiende belangstelling van adverteerders. Dat komt vooral ook omdat affiliatemarketing performance based is en tegelijkertijd doorzichtig. Er wordt alleen een commissie betaald op basis van werkelijke transacties.

Uiteraard heb je wel altijd opstartkosten.

Een publisher oftewel affiliate – dat is degene die de reclame plaatst (uitgever, krant, blogger, website etc) – kan natuurlijk ook ‘gewoon’ reclame maken voor jouw producten en diensten als adverteerder. En hoewel je de effecten van reclame en promotie al vrij goed en steeds beter kunt meten, levert affiliatemarketing echt boter bij de vis. Je betaalt als adverteerder alleen voor daadwerkelijke transacties oftewel een handeling van een bezoeker. Dat kan een aankoop zijn, een aanmelding voor een evenement of lidmaatschap, het afsluiten van een abonnement, een inschrijving op een nieuwsbrief, van alles.

2. Maar vertel even, wat is affiliatemarketing?

Affiliatemarketing is een manier van onlinemarketing waarbij de adverteerder (webwinkel of merchant) de affiliate (publisher, uitgever, exploitant, webmaster) betaalt voor elke bezoeker, lead of sale die hij genereert via zijn/haar online kanaal (website(s), nieuwsbrieven of zoekmachinecampagne). Dat is de officiële definitie van de branchevereniging PAN, Platform Affiliate Netwerken.

Affiliates plaatsen bijvoorbeeld advertenties (banners) van adverteerders op hun website. Of een linkje, of een formulier. Zolang maar een duidelijke doorverwijzing kan plaatsvinden.

Bekende affiliates of doorverwijssites zijn bijvoorbeeld Kieskeurig, Beslist en andere vergelijkingssites, cashbacksites, kortingscodesites en -apps, blogs van influencers en nieuwsbrieven.

In een e-mailnieuwsbrief kun je makkelijk advertenties opnemen voor een product, en als je veel lezers bereikt kan dat lucratief zijn voor alle partijen.

3. Het kan in elke branche, voor elk denkbaar product of dienst.

Heel populaire productcategorieën voor affiliatemarketing zijn consumentenelektronica, reizen en mode. In die sectoren wordt er immers veel vergeleken door consumenten, en er wordt veel geblogd over kleding, make-up, beauty, reizen en gadgets en andere lifestyleproducten.

Maar affiliatemarketing kan voor elk product. Als adverteerder kun je al snel terecht bij gespecialiseerde bloggers of (online)bladen die over jouw product schrijven en redelijke of goede bezoekersaantallen scoren. Ook en misschien wel juist in een niche. Een beetje blogger over auto’s heeft wel eens een verzoek gekregen van websites als ikwilvanmijnautoaf.nl, wijkopenautos.nl of meteenautoverkopen.nl.

4. Ook veel voordelen voor kleinere adverteerders (MKB).

Ook kleinere en/of gespecialiseerde webshops kunnen goed gepromoot worden dankzij affiliatemarketing. Je bereik wordt aanzienlijk vergroot, je bereikt veel en veel meer en vaak ook echt geïnteresseerde consumenten.

Je trekt ook andere soms talloze publishers die zich aanmelden en die desgewenst direct traffic kunnen genereren.

Je komt eerder in beeld van vergelijkingswebsites.

Ook andere websites, e-zines en bloggers gaan over jouw producten schrijven.

Zeker kleine adverteerders die echt met hun affiliateprogramma aan de slag gaan – en actief zelf publishers werven en goed promotiemateriaal ontwikkelen – kunnen hun bereik en daarmee hun omzet verveelvoudigen. Dat vereist inspanning, een duidelijke missie en actief accountmanagement, maar je extra (omzet)mogelijkheden zijn onbegrensd.

5. Duidelijkheid en doorzichtigheid staan voorop.

Als adverteerder betaal je een vergoeding als een doorgestuurde en relevante bezoeker overgaat tot een transactie. Deze vergoeding, doorgaans enkele procenten van het aankoopbedrag, bepaal je in overleg vooraf. Er zijn meerdere beloningsstructuren denkbaar voor een affiliateprogramma en je kunt in overleg de meest effectieve bepalen.

Jij als adverteerder weet dus van tevoren hoeveel je per order moet betalen. Zo kom je nooit voor verrassingen te staan.

6. Software wordt steeds slimmer.

Affiliate-linkjes kunnen de bezoeker naar een bepaald product leiden of naar een website. Maar met goed eigentijdse affiliatemarketingsoftware kun je ook een virtuele webshop (laten) genereren. Dat gebeurt met en zogeheten productfeed (ook datafeed of XML-feed genoemd), in feite een exportbestand uit de productdatabase van de adverteerder.

De affiliate heeft dan niet zelf een echte webwinkel op of in zijn of haar website maar de bezoeker kan er wel echt winkelen. Alleen het afrekenen gebeurt daar niet, zodra de bezoeker naar de kassa gaat worden ze automatisch doorgestuurd naar de website van de adverteerder.

7. Ga niet in zee met loze advertentiesites.

Wees als adverteerder selectief in de publishers met wie je gaat samenwerken. Aan een zonder veel liefde in elkaar gezette website waarop wat inhoud bij elkaar is gesprokkeld en de rest van de pagina bezaaid is met banneradvertenties en pop-ups voor jouw producten heb je niets. Bezoekers schrikken eerder dan dat ze gaan klikken en kopen. Die advertenties schaden jou ook eerder dan dat ze baten.

Een publisher die affiliatemarketing serieus neemt zal ook selectief zijn met het aantal links en banners die hij of zij op een pagina zet.

8. Tracking tools zijn belangrijk.

Er zijn veel meer tools die worden ontwikkeld en voortdurend worden scherpgeslepen door de grote partijen en netwerken in affiliatemarketing zoals Daisycon, Tradedoubler, Zanox, Affiliate4You en affilinet. Met Cross Device Tracking krijg je als adverteerder beter inzicht in je online-sales omdat je ziet met welk type device een sale geconverteerd is. Ook kunnen sales nauwkeuriger worden toegewezen aan publishers. Dat verhoogt de transparantie en effectiviteit en maakt het ook mogelijk om je ROI te berekenen en om je campagnes te verbeteren en te optimaliseren.

Je kunt als adverteerder altijd een affiliatenetwerk inschakelen, dat is zeg maar een tussenpersoon die alles kan regelen tussen adverteerders en affiliates. Niet alleen de afhandeling van de betalingen maar ook het doormeten van geplaatste verkopen, leads, aanmeldingen en inschrijvingen.

9. Ook het persoonlijke contact blijft belangrijk, of beter: essentieel.

Ondanks alle data en slimme software draait het ook bij affiliatemarketing om een goede samenwerking tussen adverteerder en publisher. Als je als adverteerder een blogger of influencer bijvoorbeeld ook persoonlijk aan je bindt bereik je veel meer. Ga op bezoek, of bel ze tenminste en doe zeker en nieuw contact niet af met een e-mail. Steek er tijd in. Geef feedback over hun site. Stuur ze gratis producten of met grote korting. Laat bloggers objectief (volgens hun eigen opvatting, mening, werkwijze) schrijven. Dat versterkt de samenwerking.

Dan kun je vanzelf ook betere afspraken maken over tarieven, commissies, voorwaarden, metingen, ontdubbeling, nieuwe en bestaande klanten, het vaststellen en waar de traffic precies vandaan komt.

Je kunt beter testen, door verschillende aanpakken (naast tekst ook video, of al dan niet een kortingscode) door te spreken en te evalueren.

En je kunt ook makkelijker onderling data uitwisselen.

Bedenk hierbij als adverteerder dat je al heel veel data deelt met grote internetpartijen als Google en Facebook, vaak zonder dat je het zelf doorhebt.