Banner-small

Zoek een vestiging

Communicatietrends

Blog
Crossmedia

9 tips om alles uit internetmarketing te halen

Marketing is ingrijpend veranderd met de opkomst van internet, maar veel bedrijven beseffen dat niet of nog niet helemaal. In dit stuk noemen we 9 tips om alles uit internetmarketing te halen wat erin zit.

9 tips om alles uit internetmarketing te halen

Marketing is ingrijpend veranderd met de opkomst van internet, maar veel bedrijven beseffen dat niet of nog niet helemaal. In dit stuk noemen we 9 tips om alles uit internetmarketing te halen wat erin zit.

Vandaag geopend:

-

      1. Geef iets van waarde voor je klanten gratis weg.

      Geef – op je website – iets gratis weg dat voor je klanten veel geld waard is. Veel ondernemers vinden dat doodeng. Maar iets gratis weggeven – zoals een e-book met waardevolle adviezen of handige bespaartips of slimme marketinginzichten of iets anders van jouw expertise – zorgt voor meer bekendheid en rumoer rond je merk en naam. Het geeft aan je website een OMG WTF-effect. Ideaal is het als je zélf al denkt: ‘Ik ben hartstikke gek dat ik dit allemaal zomaar weggeef’. Omdat je klanten of de mensen die klant moeten worden het dan ook zullen denken. Iets als ‘Hij of zij is gestoord dat hij/zij dit gratis op internet zet’. Dan gaan ze namelijk jouw site aan iedereen doorsturen.

      Sneeuwbaleffect

      En dat heeft een sneeuwbaleffect. Vakbladen, kranten en belangrijke bloggers benaderen je voor interviews en toelichting. Je wordt gevraagd als spreker op congressen en bedrijven huren jou als spreker in op jubilea, feesten en heidagen. Uitgevers gaan je een boekcontract aanbieden. En het allerbelangrijkste: je krijgt meer nieuwe klanten dan je aankunt.

      Voor adviseur in internetmarketing Aartjan van Erkel, van wie we veel tips in dit stuk overnemen, had het tot gevolg dat hij zijn boek ‘Verleiden op internet’ al meer dan 10.000 keer verkocht. En zijn boek ‘Maak ze gek!’ werd in 2016 het meest verkochte boek op Managementboek.nl.

      Dus niks eng of krankzinnig. Elke ondernemer, wat hij/zij ook verkoopt, kan hetzelfde doen. Of je nu een webshop hebt, een horecaonderneming of een handelsbedrijf hebt. Of je nu interim-professional bent, consultant, ambachtsman/vrouw of een creatief beroep uitoefent. Ga bloggen maar doe het zo dat mensen aan je lippen hangen door gewoon je verhalen en ervaringen en kennis over het voetlicht te brengen.

      Verhalen vertellen

      Geef je expertise dus ‘gratis’ weg, want daarmee verkoop je op langere termijn je expertise voor goed geld. Een hovenier kan bloggen, een slijter, een marktonderzoeker, een orthodontist, een reclamemaker. Het maakt niet uit wat je verkoopt of welke diensten je levert. Overal kun je verhalen over vertellen en tips over geven. Klanten vinden het altijd interessant om van jou te leren. In hun ogen ben jij dé expert, dus profiteer daarvan, doe er iets mee, breng het naar buiten.

      Jouw tips en verhalen maken je als ondernemer onvergetelijk, als je ze maar publiceert op internet.

      2. Verzamel zoveel mogelijk e-mailadressen.

      Door op je website iets weg te geven wat je klanten graag willen hebben, sla je nog een vlieg in dezelfde klap. Je vraagt namelijk in ruil het e-mailadres van de ontvanger. Die stuur je vervolgens elke week een e-mailnieuwsbrief en daardoor kom je dus elke week weer onder ogen van iemand die geïnteresseerd is in jouw product.

      Maak bijvoorbeeld een whitepaper of e-book met belangrijke of interessante of handige of leuke tips op jouw vakgebied of over jouw expertise of ervaringen als deskundige, winkelier of barkeeper.

      Succesauteur Aartjan van Erkel wist op deze manier veel mensen te bereiken met de trainingen die hij geeft over internetmarketing.

      3. Tekst is heel belangrijk voor internetmarketing.

      De grootste fout die veel bedrijven maken in internetmarketing is dat ze te weinig aandacht besteden aan tekst. Terwijl goede copywriting een van de belangrijkste middelen is om mensen te overtuigen.

      Tekst wordt schromelijk onderschat in de verkoop van jezelf, je onderneming en je diensten en producten. Kijk zelf maar naar de eerste de beste website: de tekst is saai, voorspelbaar kortom bloedeloos.

      En erger: het zijn vaak teksten die maar één ding willen: jou als lezer iets verkopen (opdringen beter gezegd).

      Terwijl iedere verkoper weet dat mensen vanuit hun buik kopen en niet vanuit hun hoofd. Ze bestoken met louter rationele elementen en beweegredenen is dus niet nuttig. Je kunt beter inspelen op emoties. Met emoties of met het oproepen van beelden of een gevoel bereik je mensen echt. Als je alleen maar verstandelijke argumenten gebruikt, bereik je het hoofd en benut je slechts 5 procent van je verkooppotentie.

      4. De geheime tip voor het geven van betere presentaties.

      Als je voor een zaal staat, voor een groepje mensen je salespitch presenteert of een workshop geeft is slechts één ding belangrijk: je eigen enthousiasme over wat je verkoopt. Als jij enthousiast bent, worden je toehoorders dat ook. Als jij níet enthousiast bent, worden je toehoorders dat ook niet.

      Als je dus focust op jouw enthousiasme, weet je vanzelf wat je moet zeggen en hoef je nooit meer stukken teksten uit je hoofd te leren of ingewikkelde PowerPoints in elkaar te draaien. Of nog erger: tekst van papier voor te lezen.

      Steekwoorden

      De beste manier is op een paar kaartjes of een A4tje een paar steekwoorden op te schrijven waarover je het wilt hebben. Vertel daarna gewoon je verhaal. Improviseer desnoods.

      Dat scheelt je als bonus ook nog een hoop voorbereidingstijd, waardoor je de avond ervoor lekker nog even een paar afleveringen van Games of Thrones of Suits kunt meepakken.

      Enthousiasme werkt namelijk aanstekelijk. Als jij enthousiast bent, worden je klanten of potentiële klanten óók enthousiast.

      En emotioneel betrokken bij jouw bedrijf, dat ben je als ondernemer al per definitie. Anders zou je wel iets heel anders doen. Jij bent het die een verhaal te vertellen heeft, die goede producten verkoopt, die diensten aanbiedt die niemand anders aanbiedt en die de beste in haar of zijn vak wil zijn.

      5. Het geheim van goede teksten voor je website: spreek.

      Enthousiast spreken is één ding, enthousiast schrijven is misschien nog wel moeilijker. Of minstens een opgave voor veel ondernemers, verkopers en marketeers. Zeker voor wie ‘makkelijk’ praat of voor de vuist weg een groepje mensen kan toespreken is een tekst schrijven vaak een lastig en weerbarstig karwei.

      De tip die altijd werkt is om gewoon te gaan zitten vertellen wat je wilt vertellen, in een microfoon van je smartphone of dictafoon, of tegen een medewerker of collega terwijl je ook de microfoon open hebt staan.

      Vertel gewoon

      Vertel gewoon wat je kwijt wilt. Dat kan variëren van leuke verhalen van klanten die blij reageerden tot een plan voor een nieuw product of een idee voor een nieuwe dienst. Vervolgens ga je uitschrijven wat je verteld hebt. Je snoeit en schaaft wat aan de tekst, je haalt de overbodige zinnen en woorden eruit en je maakt fatsoenlijke zinnen – het liefste afwisselend lange en korte – en alinea’s.

      Wat je dan krijgt is een tekst in spreektaal. Die lees een stuk beter dan wanneer jij hetzelfde verhaal meteen had opgeschreven en dan al gauw gebruik had maakt van clichés of ambtelijke taal.

      6. Creëer een hoge likability factor voor je bedrijf.

      In deze tijd van internetmarketing gaat het feitelijk om slechts één ding: aardig zijn. Mensen moeten je mogen. Klanten moeten je leuk vinden.

      Dat komt ook door de opkomst van social media. Mensen leren je daardoor beter kennen. Ze weten eerder wat ze aan je hebben en wat voor vlees ze in de kuip hebben. Zorg dus dat je actief bent op Twitter, Facebook, Instagram en/of LinkedIn en zorg dat je je merk goed laadt. Met aardigheid. Met lol. Niet met lolbroekleuk te doen maar door een indruk te maken waardoor mensen je aardig en leuk vinden.

      7. Laat modegrillen en al te moeilijke features op je website links liggen.

      Je hebt natuurlijk een website nodig. Een nieuwe website maken of laten maken kost je veel geld. Daarop kun je makkelijk besparen.

      • Gebruik geen sliders of carrousel op de homepage. Op de foto’s in sliders wordt namelijk aanzienlijk minder geklikt dan op statische foto’s.
      • Je hoeft ook geen mooie website te hebben. Of een designwebsite. Voor bezoekers is mooi namelijk vaak afschrikwekkend. Klanten boeit het niet of je website mooi is of dat er mooie foto’s op staan. Ze willen gewoon een makkelijk te gebruiken site, die overzichtelijk is en waarop ze snel vinden wat ze zoeken. Kijk naar de sites van Amazon, eBay, Alibaba en Booking.com. Zijn ze mooi? Nee. Maar wat betreft usability, conversie en verkoop zijn ze buitengewoon. Mooi of lelijk is geen issue, het gaat om verkopen en business.
      • Vermijd ook een complexe navigatiestructuur. Zeker als je een heleboel verschillende pagina’s hebt. En prop ook niet alle pagina’s in je menubalk. De navigatiestructuur is echt al heel snel te moeilijk voor je bezoekers. Vermijd zeker ook ingewikkelde uitklapmenu’s of beter gezegd: gebruik nooit een uitklapmenu of submenu. Als bezoekers ergens op klikken in je menubalk, stuur ze dan door naar een overzichtspagina. Geef ze daar een overzicht. Op die pagina zet je dus wat je anders in je submenu gezet zou hebben.

      8. Wees duidelijk in wat het doel van je website is.

      Wil je bijvoorbeeld dat je bezoekers iets bestellen, een offerte aanvragen, contact opnemen, zich aanmelden voor een nieuwsbrief, training of een evenement, een boeking doen of lid worden? Laat dan ook duidelijk hoe mensen dat moeten doen. Maak ze duidelijk dat websitebezoekers bij jou iets moeten doen. Anders doen ze het niet – of veel minder. Gebruik daarbij goede teksten (en zéker niet te korte teksten, want lange werken vaak beter). Zet iets aantrekkelijks op je website dat je onderscheidt van je concurrenten. En overtuig.

      9. Geef een demonstratie dat het werkt.

      Er is een mooie uitspraak van Albert Einstein: ‘Example isn’t another way to teach. It’s the only way to teach.’ Oftewel: geef voorbeelden. Wie klanten wil overtuigen dat zijn of haar product of dienst goed is, demonstreert dat het werkt. Een goede productdemonstratie geeft je website ook het gewenste OMG WTF-effect.

      Als je bijvoorbeeld Volvo heet en vrachtauto’s verkoopt en wilt aantonen dat jouw vrachtauto’s echt heel precies en nauwkeurig sturen zodat er minder ongelukken gebeuren met jouw trucks, dan maak je zo’n filmpje.

      Of stel je verkoopt protheses. Dan overtuig je mensen wel van het nut van zo’n ding als je het ontroerende jongetje in dit filmpje van A Step Ahead ziet.