Banner-small

Zoek een vestiging

Communicatietrends

Blog
Crossmedia

8 onmisbare tips voor het onweerstaanbare visitekaartje

Vertrouwen. Dat is de basis van zakendoen. Laat nou je visitekaartje een wondermiddel zijn in de vertrouwensbusiness. Je visitekaartje is… nou ja: je visitekaartje is je visitekaartje. 8 onweerstaanbare tips voor het juiste visitekaartje:

8 onmisbare tips voor het onweerstaanbare visitekaartje

Vertrouwen. Dat is de basis van zakendoen. Laat nou je visitekaartje een wondermiddel zijn in de vertrouwensbusiness. Je visitekaartje is… nou ja: je visitekaartje is je visitekaartje. 8 onweerstaanbare tips voor het juiste visitekaartje:

Vandaag geopend:

-

      1. Must

      Een visitekaartje is een must. Of je nu verkoper bent, loopjongen of dikke deur, generaal of frontsoldaat, koffiejuffrouw of webdesigner: heb een kaartje.

      2. Val op met je visitekaartje

      Je kunt kiezen voor een afwijkend formaat. Of een kaartje met geur of met scratch’n’sniff.  Of een foto van je product, je bedrijfspand of van jezelf. Je eigen foto is durven maar pakt vaak positief uit. Deel bij een bespreking je visitekaartje uit met daarop je portretfoto en – wedden? – alle ontvangers maken er een opmerking over. Variërend van ‘hee leuk, mooi’ tot een spijtig uitgesproken ‘O, nee, een foto dat mag bij ons niet’. Voordeel: drie weken later herinneren mensen die jouw kaartje bekijken beter wie je was. Zorg wel voor een goede foto. Het liefst waar je vrolijk opstaat. Lach.

      3. Varieer

      Kies in plaats van een liggend een staand ontwerp. Laat een uitklapkaartje drukken, dat kan heel chic uitpakken (uitklappen). Of gebruik heel mooi dik papier. Of spotvernis, zodat bepaalde delen zoals je logo gehighlight worden.

      4. Fysiek adres toevoegen

      Naast je webadres, emailadres en telefoonnummer zet je ook je fysieke adres erop. Dat geeft meer vertrouwen in jou en je bedrijf. Een vast telefoonnummer is ook vertrouwenwekkend.

      5. Zet je why erop

      Je logo mag niet ontbreken. Een eventuele slogan evenmin. Maar gebruik ook eens de achterkant voor een uitbreiding van je slagzin: zeg in enkele woorden wat jouw boodschap is, wie je doelgroep is, wat je voor anderen doet, hoe je problemen oplost, kortom, waarom jouw bedrijf of organisatie op aarde is.

      6. Wees niet bescheiden

      Neem altijd heel veel kaartjes mee. Laat je bescheidenheid varen bij het uitdelen ervan. Je gesprekspartner, wellicht een potentiële klant, toont interesse als ze met jou praten of naar je kaartje vragen. Doe daar dus niet moeilijk over, ze willen iets met je. Vergelijk het met je LinkedIn-pagina, Facebook-pagina of Twitter-profiel. Vertrouwen is het kernwoord. Iedereen zoekt naar aanknopingspunten om jou te vertrouwen. Anders doen mensen geen zaken met je.

      7. Laat een beetje wit open

      Mensen houden van wit papier (of een andere kleur): je kunt er namelijk iets opschrijven met een (blauwe) pen. Een naam, een datum, een cijfer, alles. Dat is nou zo handig van papier.

      8. QR-code: niet doen

      Zet nooit nee nooit een QR-code op je kaartje, nee, ook niet op de achterkant. Niemand gaat jouw QR-code scannen, dat is veel te veel gedoe. Mensen vinden scannen te omslachtig en zoeken de informatie liever direct op internet.