Communicatietrends
7 manieren om jouw bedrijf tijdens de feestdagen te laten opvallen
7 manieren om jouw bedrijf tijdens de feestdagen te laten opvallen
De feestdagen komen er weer aan. Klanten beginnen na te denken over hun voorbereidingen en cadeaus, en bedrijven starten hun marketingacties om kopers aan te trekken. In november en december is de strijd om aandacht hevig. Om ervoor te zorgen dat jouw bedrijf in de drukke feestdagen top-of-mind blijft en zowel nieuwe als bestaande klanten aantrekt, moet je stappen ondernemen om jouw marketinguitingen op te laten vallen. Gebruik deze zeven tips om jouw bedrijf tijdens de feestdagen een voorsprong te geven.
De feestdagen komen er weer aan. Klanten beginnen na te denken over hun voorbereidingen en cadeaus, en bedrijven starten hun marketingacties om kopers aan te trekken. In november en december is de strijd om aandacht hevig. Om ervoor te zorgen dat jouw bedrijf in de drukke feestdagen top-of-mind blijft en zowel nieuwe als bestaande klanten aantrekt, moet je stappen ondernemen om jouw marketinguitingen op te laten vallen. Gebruik deze zeven tips om jouw bedrijf tijdens de feestdagen een voorsprong te geven.
7 manieren om jouw bedrijf tijdens de feestdagen te laten opvallen
De feestdagen komen er weer aan. Klanten beginnen na te denken over hun voorbereidingen en cadeaus, en bedrijven starten hun marketingacties om kopers aan te trekken. In november en december is de strijd om aandacht hevig. Om ervoor te zorgen dat jouw bedrijf in de drukke feestdagen top-of-mind blijft en zowel nieuwe als bestaande klanten aantrekt, moet je stappen ondernemen om jouw marketinguitingen op te laten vallen. Gebruik deze zeven tips om jouw bedrijf tijdens de feestdagen een voorsprong te geven.
-
1. Gebruik opvallende tactieken
Tijdens de feestdagen worden klanten overspoeld met e-mails, folders, catalogi, social media berichten en andere communicatie van merken, waardoor hun aandacht al snel verslapt. Om jouw bedrijf in de spotlight te zetten, moeten je marketingtactieken direct de aandacht van de klant trekken en vasthouden. Dit kun je doen door klanten via meerdere kanalen te benaderen, zowel digitaal als in print. Hoe meer contactmomenten jouw klant met je merk heeft, hoe groter de kans dat ze je onthouden. Ook kun je kleine aanpassingen aan je marketingcampagnes doorvoeren om een blijvende indruk te maken. Denk bijvoorbeeld aan het delen van GIF's, animaties of video's op social media in plaats van statische beelden – beweging trekt de aandacht van de kijker. Voeg aan gedrukte materialen versieringen toe zoals metaalfolie, reliëfdruk of speciale coatings om een unieke en bijzondere ervaring te bieden.
2. Laat zien wat jouw merk onderscheidt
Niet alleen je marketinguitingen moeten opvallen; ook je merk zelf moet dat doen. Bedenk wat jouw bedrijf anders maakt dan de concurrentie en deel dit met je doelgroep. Klanten voelen zich aangetrokken tot unieke eigenschappen van een merk, zoals persoonlijke benadering of gemeenschappelijke waarden. Misschien worden al jouw producten lokaal gemaakt, of doneer je een deel van je omzet aan een goed doel. Elk merk heeft unieke kenmerken, dus benadruk deze om je publiek te laten weten waar je voor staat!
3. Zorg voor een klantgerichte benadering
Het is verleidelijk om alle geweldige eigenschappen van je producten of diensten aan klanten uit te leggen, maar probeer het eens vanuit het perspectief van de klant te bekijken. Je wilt dat klanten de waarde van jouw aanbod inzien – dat ze weten dat jouw producten hun leven makkelijker, gelukkiger of beter maken. Vorm je marketingboodschappen rond wat je producten voor je klanten kunnen doen en hoe zij hiervan profiteren. Speel in op de emoties van je publiek om de gevoelens en ervaringen over te brengen die ze zullen hebben wanneer ze jouw product bezitten of je dienst gebruiken.
4. Personaliseer je campagnes
Klanten vinden het fijn om te weten dat merken hen begrijpen. Er is geen betere manier om dat te bewijzen dan door zeer gerichte campagnes te maken die aansluiten bij hun wensen en behoeften. Begin met het duidelijk definiëren van je doelgroep. Begrijp wie die kopers zijn en wat ze belangrijk vinden, vooral rond deze tijd van het jaar. Segmenteer je doelgroepen – zoals nieuwe leads versus terugkerende klanten – en ontwikkel aparte boodschappen voor elke groep in zowel je content als advertentiecampagnes. Probeer pijnpunten of uitdagingen voor die doelgroepen te identificeren en bied oplossingen om hun leven makkelijker te maken. Tijdens de feestdagen is stress door het kopen van cadeaus een veelvoorkomend probleem. Gebruik demografische gegevens en andere klantdata om gepersonaliseerde cadeau-aanbevelingen te doen of seizoensgebonden aanbiedingen te benadrukken die voor hen relevant zijn.
5. Spreek de emoties aan
De feestdagen zijn een bijzonder emotionele tijd van het jaar. Je klanten voelen waarschijnlijk veel sterke emoties, zoals dankbaarheid, hoop, nostalgie, vreugde, bezinning, gezelligheid en saamhorigheid. Door deze emoties in je boodschap gebruikt kan je een speciale dimensie aan je campagnes toevoegen en direct aansluiten bij hoe klanten zich voelen, wat zorgt voor een positiever beeld. Denk goed na over je publiek en kies een paar emoties of feestdagen-sentimenten die waarschijnlijk het meest resoneren. Ouders reageren bijvoorbeeld goed op boodschappen over saamhorigheid en gezelligheid, terwijl jongere shoppers meer onder de indruk kunnen zijn van gevoelens van verwondering en opwinding. Zorg ervoor dat je deze emoties verwerkt in de boodschappen, beelden en de algehele look en feel van je campagnes.
6. Houd je contentstrategie bij
Tijdens de feestdagen hanteren veel bedrijven een verkoopgerichte aanpak en overladen ze klanten met eindeloze kortingen en promoties. Dit kan klanten afschrikken en ervoor zorgen dat ze deze berichten negeren. Door daarentegen informatieve, inspirerende en seizoensgebonden content te delen, kan je merk zich onderscheiden van de rest. Content bewijst jouw waarde aan klanten en betrekt hen bij je merk in plaats van enkel aan hen te verkopen. Maak diepere connecties met je doelgroepen door content te delen die nuttig en relevant is, die hen helpt een behoefte op te lossen of stress tijdens de feestdagen te verminderen, en die je positioneert als een autoriteit in je branche. De feestdagen zijn het perfecte moment om speciale, thematische content te delen. Er zijn genoeg opties om uit te kiezen, zoals cadeaugidsen, recepten, how-to video's voor eigengemaakte cadeaus, quizzen, en nog veel meer.
7. Deel in de feestelijke sfeer
De feestdagen gaan niet alleen over verkopen – het is ook een tijd om dankbaarheid te tonen en iets terug te geven aan degenen die je bedrijf laten floreren. Laat klanten, medewerkers en andere relaties delen in de feestvreugde en creëer zo diepere connecties. Jouw merk kan impact maken door iets goeds te doen in de gemeenschap. Ga met je hele team bijvoorbeeld vrijwilligerswerk doen, of werk samen met een goed doel om geld of donaties in te zamelen. De feestelijke sfeer moet ook je klanten bereiken. Bedank ze voor hun steun aan je bedrijf door bedankbriefjes van je team te sturen of een 'dank-je-wel' evenement te organiseren. Aan je grootste en meeste belangrijke klanten kun je ook een attent geschenk geven om ze te laten weten hoe belangrijk ze voor je zijn. Zelfs een klein gebaar kan een groot verschil maken!
Denk strategisch voor seizoensgebonden marketing
Marketing tijdens de feestdagen vereist net dat beetje extra inspanning om ervoor te zorgen dat de stem van jouw merk wordt gehoord. Door goed op je doelgroep, je boodschap en wat jouw bedrijf onderscheidt te letten, kun je creatieve marketingcampagnes ontwikkelen die de marketinginspanningen van je merk tijdens de feestdagen versterken.
Maak snel een afspraak voor een adviesgesprek!
Zoek dichtstbijzijnde vestiging