Druktechnieken
DrukwerkPrinten en kopiërenDigitaal drukwerkVariabel Data printenPrinting on Demand
Banner-small

Zoek een vestiging

Communicatietrends

Blog
Social Media

12 tips om een beter gelezen post op social media te maken

Je maakt al gebruik van social media zoals Twitter, LinkedIn, Instagram en Facebook en je blogt ook geregeld of zou dat vaker willen doen. Maar waar moet je over schrijven? Hieronder vind je 12 tips die je direct verder helpen bij het creëren van content die graag gelezen wordt.

12 tips om een beter gelezen post op social media te maken

Je maakt al gebruik van social media zoals X, LinkedIn, Instagram en Facebook en je blogt ook geregeld of zou dat vaker willen doen. Maar waar moet je over schrijven? Hieronder vind je 12 tips die je direct verder helpen bij het creëren van content die graag gelezen wordt.

Vandaag geopend:

-

      1. Kies een vast moment op een vaste dag om te schrijven.

      Schrijven is een kwestie van doen en het werkt het best als je jezelf ertoe dwingt. Of je nu een post op social media via plaatst op LinkedIn of op X schrijft. Dan helpt het om je schrijfmoment te blokken in je agenda.

      2. Schrijf in je post over een actueel onderwerp.

      Haak bijvoorbeeld in op een belangrijke gebeurtenis die in het nieuws is, een voetbalwedstrijd, het weer (extreme hitte), een trend etc.

      3. Spreek via je post een heel specifieke groep aan.

      In plaats van iets voor iedereen te schrijven kun je ook een heel kleine groep expliciet aanspreken. Je spreekt dan letterlijk en figuurlijk niet iedereen aan maar de mensen die je uitdrukkelijk adresseert zijn wel direct geïnteresseerd in wat jij te melden hebt. Als reisorganisatie begin je niet over stedentrips maar zeg je: droomde jij altijd al van een stedentrip naar Tel Aviv?

      Als je een half-vlees-half-vegan-restaurant hebt, kun je falafelfanaten aanspreken om ze uit te leggen hoe lekker jouw vegan-burgers of broodjes met falafel zijn. Nog gerichter op je eigen product of organisatie kun je bijvoorbeeld een kop formuleren als: ‘14 dingen die alleen gebruikers van Herko’s Hairshop herkennen’ of ‘Waarom wij alleen dameskleding van maat 58 en meer verkopen’.

      4. Stel open vragen.

      Social media zijn gericht op sociale interactie, dus maak daar optimaal gebruik van. Wie vragen stelt, krijgt onherroepelijk antwoorden en kan zo een gesprek beginnen.

      5. Tag mensen in je bericht dan krijg je meer aandacht.

      Als je over specifieke mensen schrijft, tag ze dan ook in je bericht op LinkedIn, Instagram, X of Facebook. Zij krijgen daar een notificatie van en zullen zeker je bericht bekijken en er waarschijnlijk ook op reageren.

      6. Geef altijd antwoord en reageer naar hartenlust.

      Als mensen de moeite nemen om te reageren op jouw post op social media, moet je altijd een reactie geven. Ook als je namens je bedrijf blogt of post. Reageer ook op reacties onder berichten van anderen die jou erin taggen. Begin gesprekken dus geef reacties op andere reacties en reageer daar ook weer op. Betrek met tags andere relevante mensen op dit onderwerp er weer in.

      7. Deel ook content van anderen.

      Je kunt een bijdrage of post van iemand anders direct delen. Je kunt ook interessante artikelen die je (online) las in de krant, in een vakblad, op de website of het blog van een ander bedrijf of organisatie, of van een toeleverancier delen met je netwerk. Laat zien aan anderen waardoor jij geïnspireerd wordt.

      8. Bedenk een bijzondere invalshoek.

      Onderwerpen zijn er te over, en elk onderwerp waarover je schrijft kan interessant zijn, zolang je maar een bijzondere invalshoek gebruikt. De invalshoek is niets anders dan de manier waarop je als schrijver een onderwerp aanpakt. Met een goed gekozen invalshoek maak je je verhaal of post op social media interessanter voor de doelgroep die jij zoekt. Je zorgt dat lezers er eerder door worden aangesproken.

      Stel dat een dagblad of magazine iets wil schrijven over de winnaar van het laatste Songfestival, Duncan. Het nieuws dat hij won is al gebracht door iedereen. Maar je kunt als krant of blad zeker eer inleggen met een van de volgende invalshoeken (merk op dat de invalshoek kan samenvallen met de kop).

      • ‘Hoe de kleding van Duncan bijdroeg aan zijn wereldsucces’
      • ‘Waarom blijft dat liedje van Duncan zo hangen?’
      • ‘Wat Duncan van Ilse (de Lange) leerde en hoe jij dat ook kunt leren’
      • ‘Waarom de producent van Duncan de musici nu voor het uitzoeken heeft’.

      9. Haal iets uit de oude doos.

      Mensen houden van terugblikken, bijvoorbeeld naar vandaag precies een jaar geleden. Of: tien jaar geleden gebeurde er op deze dag dit of dat in onze organisatie. Vaak is zo’n post ook goed op te hangen aan een persoonlijke belevenis of emotie, en persoonlijke herinneringen en emoties doen het bijzonder goed op sociale netwerken. Zelfs – of misschien wel júíst – op een zakelijk netwerk als LinkedIn.

      10. Schrijf informeel.

      Ga niet ineens in ambtelijke taal met veel deftige woorden en jargon schrijven maar hanteer een losse informele stijl. Schrijf dus zoals je tegen iemand op een verjaardag of tegen de buurvrouw spreekt.

      11. Zet een goede foto bij je bericht.

      Foto’s trekken de aandacht, en zeker een foto met mensen erop.

      12. Post een goed gelezen blog of bericht gerust nog een keer.

      Je moet niet te vaak achter elkaar precies hetzelfde posten maar het kan geen kwaad om af en toe een post twee keer te publiceren. Je kunt ook altijd even voor je zelf uittesten welk tijdstip op welke dag het beste werkt.

      Hulp nodig bij het vormgeven van jouw content?

      Vraag snel een offerte aan!