Banner-small

Zoek een vestiging

Communicatietrends

Blog
Social Media

12 korte en praktische marketingtips voor jouw social media

Hoe heerlijk is het niet als mensen zelf naar jou toekomen of jou bellen in plaats van dat jij voortdurend achter potentiële klanten aan moet. Een eerste vereiste daarvoor: blijf voortdurend op het vizier van je doelgroep. Slim gebruik van social media maakt jou en jouw bedrijf aanmerkelijk minder afhankelijk van actieve acquisitie. Wie actief is op verschillende social media kanalen creëert permanente zichtbaarheid. Bij iedere retweet of like bereik je nieuwe potentiële klanten. Hieronder volgen 12 korte en praktische tips, vier voor elk van de drie meest gebruikte social media (Twitter, Facebook en LinkedIn) waar je vandaag al mee aan de slag kunt.

12 korte en praktische marketingtips voor jouw social media

Hoe heerlijk is het niet als mensen zelf naar jou toekomen of jou bellen in plaats van dat jij voortdurend achter potentiële klanten aan moet. Een eerste vereiste daarvoor: blijf voortdurend op het vizier van je doelgroep. Slim gebruik van social media maakt jou en jouw bedrijf aanmerkelijk minder afhankelijk van actieve acquisitie. Wie actief is op verschillende social media kanalen creëert permanente zichtbaarheid. Bij iedere retweet of like bereik je nieuwe potentiële klanten. Hieronder volgen 12 korte en praktische tips, vier voor elk van de drie meest gebruikte social media (Twitter, Facebook en LinkedIn) waar je vandaag al mee aan de slag kunt.

Vandaag geopend:

-

      Twitter

      1. Meerdere tweets voor één post zorgen voor meer bezoek.

      Of je nu een kersverse blogpost hebt geplaatst, een mooi klantverhaal of businesscase online hebt gezet of een nieuwsbericht over je onderneming op je website hebt geplaatst… maak steeds vijf verschillende tweets. Uiteraard met steeds hetzelfde linkje. Plan ze in via Hootsuite of Tweetdeck.

      1. Gebruik 120 tekens.

      Gebruik van de 140 tekens die je hebt er niet meer dan 120 of 110. Dat geeft anderen de mogelijkheid om nog iets aan jouw tekst toe te voegen.

      1. Retweet ook anderen.

      Sharing is caring op social media. Tweet niet alleen over je eigen bedrijf of nieuwsberichten maar retweet vooral anderen. Als anderen de informatie die jij retweet interessant vinden, gaan ze vanzelf bij jouw profiel kijken wat jij nog meer te bieden hebt.

      1. Link én afbeelding.

      Zorg sowieso dat in elke tweet een afbeelding staat. Onderzoek wijst uit dat die berichten aanzienlijk vaker worden aangeklikt en dus beter gelezen. Voeg ook een link toe.

      Facebook

      1. Leer je doelgroep kennen.

      Vertel niet alleen over jezelf en je bedrijf. Stel in je posts op Facebook ook vragen om reacties uit te lokken.

      1. Facebook betekent gezichtboek, maak het persoonlijk.

      Laat jezelf zien. Laat je medewerkers zien. Laat zien hoe je kantoor er vanbinnen uitziet. Hoe mensen achter hun bureau zitten, hoe een verjaardag gevierd wordt (we willen de taart, de hoedjes en de slingers zien). Een foto van de vrijdagmiddagborrel. Alleen maar droog nieuws of technische informatie delen maakt je bedrijf niet aantrekkelijk. Mensen wel. Facebook gaat over gezichten en mensen.

      1. Post niet teveel.

      Meerdere keren per week iets op Facebook zetten is uitstekend, maar meerdere keren per dag is teveel. Net als bij Twitter kun je best berichten die naar dezelfde landingspagina verwijzen nog een keer posten maar dan wel met een andere foto en/of een andere formulering. Plan ze ook in, dan vergeet je het niet.

      1. Zorg voor goede foto’s of een video. En een link.

      Net als bij Twitter: een goede afbeelding, foto en nog liever video verhoogt de attentiewaarde. Een video is duur en niet altijd voorhanden, maar zorg bij iedere post voor een goede foto. Een link is ook verplicht.

      LinkedIn

      1. Inhoudelijk does it.

      Netwerken is altijd wat formeler dan lekker babbelen in een kroeg. LinkedIn is geen kroeg maar een zakelijke omgeving. Men verwacht dus inhoudelijke posts. Schrijf over je onderwerpen, je nieuws en opinies wel zoals je het op een netwerkbijeenkomst ook doet: inhoudelijk maar wel begrijpelijk en even losjes zoals je spreekt. Vermijd stadhuistaal.

      1. Werk aan je netwerk.

      Op een netwerkborrel of -bijeenkomst praat je ook met mensen die om je heen staan en die je (nog) niet kent. Of je stelt mensen voor aan anderen. Of wordt zelf voorgesteld aan anderen. Doe dat ook op LinkedIn. Zeker als je een melding krijgt dat iemand je profiel bekijkt, kun je zeker met diegene een gesprek aangaan. Niet te pushy natuurlijk. Ook hier weer: doe alsof je op een netwerkborrel bent. Open dus met een vraag als: ‘En wat doe jij?’

      1. Vraag mensen wat je voor hen kunt betekenen.

      Je kent het vast, je ziet in je lijst mensen met wie je bent gelinkt maar die je eigenlijk niet kent. Stuur even een berichtje. En zeker als iemand je uitnodigt: accepteer dan niet alleen de invite maar bedank ook voor de uitnodiging en vraag of je iets voor hem of haar kunt betekenen.

      1. Gebruik Pulse actief.

      LinkedIn heeft een prachtig soort blog, met de naam Pulse – tenminste, alleen als je een Engelstalig profiel hebt. Het is er nog niet voor Nederlandstalige profielen. Je kunt er een heel stuk op plaatsen of een teasend beginstuk, waarna je via een link mensen verder verwijst naar jouw eigen blog. Het mooie van Pulse is dat al je honderden of misschien duizenden contacten op LinkedIn een update krijgen over jouw post. Ondanks dat op Pulse ook wel onzin (spam) verschijnt, geldt de kwaliteit van de aangeboden informatie nog steeds als hoogwaardig. Maak er dus geen misbruik van en post ook echt goede en bruikbare interessante informatie, opinies en nieuws(analyses).