Banner-small_dekstopBanner-small_mobile

Zoek een vestiging

Communicatietrends

Crossmedia

10 manieren om te scoren met persoonlijker e-mailmarketing

E-mailmarketing is een van de communicatiekanalen met de hoogste return on investment. Elke euro die je in e-mailmarketing stopt levert doorgaans 20 euro op. De relatie met je ontvangers is al warm – anders zou je hen niet mogen mailen – maar het kan altijd warmer. Het geheim is: personalisatie. Hieronder volgen tien tips over […]

10 manieren om te scoren met persoonlijker e-mailmarketing

E-mailmarketing is een van de communicatiekanalen met de hoogste return on investment. Elke euro die je in e-mailmarketing stopt levert doorgaans 20 euro op. De relatie met je ontvangers is al warm – anders zou je hen niet mogen mailen – maar het kan altijd warmer. Het geheim is: personalisatie. Hieronder volgen tien tips over het hoe en waarom van het personaliseren van jouw e-mailmarketingmethode.

Succes met e-mailmarketing begint natuurlijk niet met een mailtje maar met fijne en goede producten en/of diensten en klanten die daarin geïnteresseerd zijn.

Een goede relatie met je klant (en prospects) is voorwaarde voor elke transactie. Het mooie van e-mailmarketing is dat al aan zeker één van die voorwaarden van een goede relatie is voldaan. E-mail is namelijk het enige outbound-kanaal waar je klanten/prospects bewust voor hebben gekozen. Met andere woorden, als je iemand e-mail stuurt, héb je in feite al een relatie. Die wederzijdse liefde (als we even mogen overdrijven) kun je maar beter optimaal benutten. Dat doe je door e-mail zoveel mogelijk te personaliseren.

Thuistap

Als vrouw hoef je geen e-mail over thuistaps van Heineken of Grolsch en als man zit je niet op e-mail over Max Factor of Kiko-mascara te wachten. En jij als ondernemer, webshop of retailbedrijf bent uit op conversie, zoveel mogelijk. Jouw e-mailbericht moet dus worden geopend, gelezen, er moet in worden geklikt en het liefst moet er uiteindelijk een aankoop worden gedaan.

Je haalt nooit de open-ratio van een mail van familieleden en vrienden: die is 99 procent. Maar als je beter personaliseert en je mail dus relevanter is voor de ontvanger, kun je wel een open-ratio van zeker 30 procent of meer halen.

Van je voorraden af

Optimaal is een combinatie tussen inspiratie, aanbiedingen en personalisatie. Inspiratie blijft nodig, mensen moeten kennismaken met jouw nieuwe producten en bovendien veranderen klantbehoeften voortdurend. Aanbiedingen zijn ook noodzakelijk: ‘sale’ trekt ad hoc-kopers en soms moet jij gewoon van je voorraden af.

Ten derde die personalisatie: al je ontvangers zijn anders, ze willen en doen allemaal andere dingen. Neemt niet weg dat je hier ook veel in kunt automatiseren dankzij user-tracking-systemen en real-time gegevens.

Hieronder de 10 gouden tips voor een optimale personalisatie van je e-mailmarketing.

  1. Heet welkom.
    Maak een soort welkomstcampagne voor wie zich nieuw inschrijft. Bedank de aanmelder in een e-mail, vertel wat ze van jou kunnen verwachten en stel een korting in het vooruitzicht. Iets als: ‘Gebruik bij je eerstvolgende bestelling in onze webshop je persoonlijke kortingscode: 10Welkom en ontvang direct € 10,00 korting op je aankoop.’ Laat de ontvangers zich via een button of link in de e-mail hiervoor expliciet aanmelden en je hebt al een lijst met warme leads.
  1. Achtergelaten winkelwagentje.
    Webwinkelklanten die nog artikelen in hun winkelwagen hebben herinner je na x dagen aan hun onafgemaakte winkelbezoek.
  1. Hallo, wij zijn er nog.
    Reactivatie is belangrijk. Wie na 180 dagen geen aankoop heeft gedaan sinds de laatste aankoop stuur je een mailtje om ze weer te wijzen op jouw bestaan.
  1. Je klant is elk jaar jarig.
    Weet je de verjaardag van je klant? Gebruik die om hem/haar te feliciteren.
  1. Anderen kochten dit…
    Productaanbevelingen kunnen – zolang ze relevant zijn – groot effect hebben. Je stuurt je klant bijvoorbeeld een overzicht met producten die andere klanten met gelijke interesses gekocht hebben.
  1. Denk aan cross-selling.
    Dat is een soort productaanbeveling maar nu op basis van wat de consument in kwestie zelf kocht. Iemand die een printer kocht heeft inktcartridges nodig, en de koper van een elektrische tandenborstel heeft nieuwe borsteltjes nodig etc.
  1. Zou u ons aanbevelen?
    Vraag af en toe gewoon hoe mensen jouw diensten beoordelen en hoe je klanten jouw service ervaren. ‘Hoe groot is de kans dat u ons zou aanbevelen bij vrienden, kennissen of familie?’. De Net Promoter Score is en blijft een goede indicatie van klanttevredenheid.
  1. Beloon trouwe klanten.
    Stuur een aardigheidje, incentive, toegangskaart voor een beurs of feestelijke productintroductie, een kortingscode of andere incentive naar klanten die al x tijd klant zijn. Een loyaliteitscampagne werkt vaak nog beter dan een wervingscampagne, want uw klanten behouden levert veel rendement op en bovendien vertellen mensen zoiets door.
  1. Registreer het klikgedrag.
    Leg het klikgedrag vast van je klanten om je klantenprofielen te verrijken. Op welke producten klikt hij of zij vaak, welke categorieën laat hij/zij steevast links liggen? Met deze informatie kun je volgende mailings weer beter personaliseren. Natuurlijk kun je ook voorkeuren voor bepaalde merken en producten afleiden uit het koopgedrag. Maar vraag af en toe ook in je e-mail welke categorie producten je klant het meest geïnteresseerd is. Bijvoorbeeld: reizen, beauty, lifestyle of gadgets? Boeken over tuinieren, kookboeken, literatuur, non-fictie? Op basis van persoonlijke voorkeuren kun jij weer beter afgestemde e-mails met beter afgestemde content sturen.
  1. Doe A/B-testen.
    Met A/B-testen bepaal je welke graad van personalisatie je het beste kunt inzetten om maximale conversie te scoren. Misschien toon je bepaalde banners op basis van bepaalde voorkeuren of geslacht, leeftijd of postcode/woonplaats wel of niet.