Banner-small

Zoek een vestiging

Communicatietrends

Blog
Social Media

Wil jij meer effect van je Facebook-post? Lees dan deze tips

Wie berichten op Facebook plaatst wil graag gelezen worden en reacties krijgen. Wie professioneel van Facebook gebruik maakt als advertentie- of marketingkanaal kán niet zonder bereik en reacties. Hieronder lees je in 11 punten hoe je als ondernemer of marketeer direct meer uit een Facebook-post haalt.

Wil jij meer effect van je Facebook-post? Lees dan deze tips

Wie berichten op Facebook plaatst wil graag gelezen worden en reacties krijgen. Wie professioneel van Facebook gebruik maakt als advertentie- of marketingkanaal kán niet zonder bereik en reacties. Hieronder lees je in 11 punten hoe je als ondernemer of marketeer direct meer uit een Facebook-post haalt.

Vandaag geopend:

-

      Net als in koken, het aangaan van relaties en het schrijven van teksten draait het ook op social media om details. Wat onderscheidt de ene Facebook-post van de andere? Vaak zijn het details. Is een bericht nét iets te lang, te kort (te kort werkt echt niet op Facebook). Of je maakt je een rare stijlfout (haha zoals in deze in ja), je maakt een stomme spelfout waardoor mensen het bericht niet meer serieus kunnen nemen. Of je post een verkeerde link, of een link die doodloopt. Misschien post je je bericht op de verkeerde momenten op de dag.

      Interactie

      En soms gaat het om fundamentelere dingen: op Facebook is beeld of video bijvoorbeeld heel belangrijk. Net als interactie: je moet vragen stellen, vragen doen het altijd goed op een interactief platform als Facebook. En dan nog iets: maak de toon van je berichten positief. Positief werkt aanzienlijk beter dan negatieve berichtgeving, glas-half-vol-berichten leiden namelijk tot meer engagement dan negatief getoonzette berichten. Andersom doe je al heel veel goed op Facebook als je de details goed hebt. Hieronder lees je in 11 snelle en korte tips om meer effect uit je Facebook-post te halen.

      1. Facebook is een dankbaar medium, laat het niet links liggen.

      Facebook is een householdname als Kruidvat, Coca-Cola, Microsoft en Hema. Iedereen of haast iedereen komt er of koopt het. Je kunt als bedrijf Facebook als sociaal platform niet missen. Inkoppertje zeg je misschien? Bedenk dan dat er nog steeds ondernemers zijn die geloven dat Facebook passé is, of te druk of zoiets dergelijks.

      2. Ga de interactie met je publiek aan, stel vragen.

      Vertel iets dat nieuw is. Laat een boeiende of opmerkelijke video zien. Kom met een verhaal, hoe klein ook. En ook belangrijk: stel vragen. Al deze middelen werken en verhogen de interactie met je publiek. Een Facebook-post krijgt gemiddeld 0,3 comments per 1000 volgers, maar met eenvoudige tricks en toevoegingen krijg je veel meer reacties. Door het stellen van vragen, het toevoegen van video’s en ook wat langere posts te creëren, krijg je al snel 0,5 tot zelfs méér dan 1 comment per 1000 volgers (cijfers van socialemediamonitoringbureau Coosto). Vooral vragen waarop je echt een antwoord verwacht, zorgen voor meer engagement.

      3. Facebook-bezoekers houden van langere posts.

      Facebook is een totaal ander medium dan Twitter. Facebook-bezoekers houden van beeld en video maar ook van posts met een verhaal. Langere stukken dus. Maak je er dus niet vanaf met een korte kop, een snel geschreven bijschriftje bij een foto, een korte mededeling of een linkje naar je eigen webpagina. Dat werkt niet. Langere Facebook-posts, zeg van meer dan 90 of 100 woorden, leiden tot meer interactie.

      Het voordeel ook van een langere post is dat je echt de ruimte hebt om een verhaal te vertellen. Mensen houden van verhalen, zeker als ze boeiend zijn, inhoud hebben en relevant zijn. Hóud je tekst dus ook leuk en boeiend tot het einde. Je wordt er altijd voor beloond – met een like, een comment of zelfs een share.

      4. Gebruik ook in je Facebook-post hashtags.

      Hashtags zijn niet alleen belangrijk op Twitter en vooral Instagram, maar ook op Facebook. Ook hier zoeken mensen via hashtags naar bepaalde onderwerpen. Daardoor krijg je meer bezoekers en lezers en dus meer interactie.

      5. Gebruik emoji’s ook op Facebook.

      WhatsApp blinkt uit en wordt verrijkt door emoji’s maar dat geldt ook voor een tekst- en video-gericht medium als Facebook. Denk jij dat mensen jou of je merk/bedrijf minder serieus nemen als je emoji’s gebruikt? Think again. Mensen houden van emoji’s en van de emoties die je er mee kunt uitdrukken. De goeie emoji’s voegen veel waarde toe aan jouw bericht, net als de goeie woorden, foto’s, tekeningen en video.

      6. Gebruik video.

      Ja, het is al vaker gezegd en we blijven het graag zeggen. De beruchte Facebook-algoritmes geven de voorkeur aan video boven afbeeldingen en puur tekstuele bijdragen. Uit onderzoek van socialemediamonitoringbureau Coosto blijkt dat het gebruiken van video de belangrijkste factor is voor interactie op je post: video’s krijgen ruim 3 keer meer comments dan andere bijdragen.

      7. Gebruik zo weinig mogelijk hyperlinks.

      Hyperlinks lijken handig omdat je je lezers een snelle weg naar meer informatie biedt. En je wilt tenslotte ook clicks op jouw eigen website, je wilt downloads, je wilt bezoek, je wilt conversie. Maar je lezers zijn door toedoen van die hyperlink ook echt sneller weg van je post. En als mensen eenmaal weg zijn, komen ze niet zo snel meer terug. Dat leidt weer tot minder interactie. En Facebook is juist gemaakt voor interactie en engagement. Op een Facebook-post krijg je reacties, dus hóud je lezers ook op Facebook.

      8. Spreek mensen rechtstreeks aan, noem ze.

      Als je gebruik maakt van vermeldingen op Facebook gaat je interactie omhoog. Mensen die namelijk via een vermelding (gebruik in je post het @-teken) een notificatie krijgen worden nieuwsgierig en worden getriggerd om jouw post te lezen. Ze zijn ook eerder geneigd om te reageren, want wie rechtstreeks wordt aangesproken is ook eerder bereid om iets te doen of terug te zeggen. Hoe concreter hoe beter, dat kan elke psycholoog je vertellen: als je in het water ligt en op het punt staat te verdrinken moet je niet in het algemeen ‘Help!’ roepen, maar moet je een specifieke iemand rechtstreeks adresseren: ‘Hee jij daar in die rode jas, haal me hier uit!’. Je moet echt iemand aanwijzen, omdat die iemand zich echt direct aangesproken voelt. Anders denkt iedereen dat een ander wel iets zal doen.

      9. Gebruik uitroeptekens in je kop!

      Denk je dat uitroeptekens dwingend werken? Ja, dat klopt. Daarom staat achter het woordje ‘Nieuw’ in de reclame haast altijd een uitroepteken. Nieuw! lezen mensen eerder dan gewoon nieuw. Op Facebook kan het ook werken om je post dwingender en urgenter te maken. Maar zorg wel dat je dan ook echt iets te vertellen hebt.

      10. De dag van posten maken wel degelijk verschil…

      Je denkt misschien dat facebook altijd aanstaat en mensen altijd aanstaan op Facebook. Dat klopt ook, maar doordeweeks is Facebook net de A2 en de A4 tussen Amsterdam en Den Haag. Het is doordeweeks op Facebook in Nederland een stuk drukker dan in het weekend. Volgens een onderzoek van socialmonitoringbureau Coosto bereik je op woensdag en donderdag de meeste mensen met je posts en roep je ook de meeste interacties op.

      11. …net als het tijdstip.

      Hetzelfde geldt op de dag zelf: midden op de dag, rond lunchtijd, is het het drukst en bereik je de meeste mensen. Blijkbaar kijkt Nederland tijdens de lunch massaal op zijn Facebook-app op haar of zijn smartphone. Wie uit is op veel reacties, kan het beste zijn Facebook-post ’s avonds erop zetten.