Banner-small

Zoek een vestiging

Communicatietrends

Blog
Algemeen

Werkt reclame eigenlijk wel? Doe de quiz!

Het geldt voor je telefoon, je kleding, je horloge, schoenen, je auto: mensen laten met hun spullen zien wie zij zijn, en vooral bij welke groep zij behoren of willen behoren.

Werkt reclame eigenlijk wel? Doe de quiz!

Het geldt voor je telefoon, je kleding, je horloge, schoenen, je auto: mensen laten met hun spullen zien wie zij zijn, en vooral bij welke groep zij behoren of willen behoren.

Vandaag geopend:

-

      Bij auto’s is het merkgevoel nog uitgesprokener dan bij schoonmaakmiddelen of de koffie en thee in de kantine in je bedrijf. Ga zelf maar na: bij de naam Citroën denk je aan heel andere dingen dan bij Mercedes. Bij Skoda heb je heel andere associaties dan bij Audi – en dat is precies de reden achter de merksegmentatie die Volkswagen nastreeft, het concern dat automerken verzamelt als een eekhoorn eikels – met Seat, Porsche, Bugatti, Lamborghini en Bentley, naast uiteraard Volkswagen zelf.

      Persoonlijkheid

      Mensen kopen bepaalde merken of juist bepaalde merken niet omdat ze ervan overtuigd zijn dat een merk, product of dienst iets toevoegt aan hun persoonlijkheid.

      Ze zwichten onder druk van de mensen om hen heen. En daar maken marketeers dankbaar gebruik van. Hoe vaak kopen mensen niet een boek alleen omdat het op de bestsellerlijst staat? En die lijst is nota bene van de boekverkopers zelf…

      En bij Bruna of Ako op het station of op Schiphol zijn bijna alleen maar tafels met Top 10’en te vinden: fictie, non-fictie, thrillers, goedkope uitgaven, Engelstalig. Het is geen raadsel waarom dat zo is.

      Onderschat nooit de kracht van reclame

      Van deze inzichten kan iedere ondernemer gebruik maken. Onderschat nooit de kracht van reclame. Ook al denk je misschien dat hoe meer je weet en beseft hoe reclame werkt, je er minder makkelijk door bent te beïnvloeden. Zeker als je bent verbonden aan een marketingafdeling of als ondernemer dagelijks bezig bent met de vraag hoe je je spullen beter over het voetlicht kunt krijgen, ben je nog wel eens sceptisch over de kracht van je eigen medium.

      Maar ook jij bent gevoelig voor het effect van reclame en marketing.

      De meeste merken zijn (bekend) merk geworden omdat ze veel inspanningen (en geld) stopten in reclame voor dat merk – zo simpel is het.

      Tip: download de app Logos Quiz – Guess the logos! en kijk welke logo’s je allemaal herkent.

      Doe de Reclame quiz

      Doe allereerst de quiz hieronder. Kies uit antwoord A of B.

      1. Heb je wel eens films, tv-series, boeken of wijn in de webshop van de Volkskrant, NRC, Trouw of Parool gekocht?
      • A. Ja, natuurlijk, wie niet?
      • B. Films? Wijn? Kranten moeten nieuws bieden en geen winkeltje spelen.
      1. Val je wel eens ergens voor omdat een BN’er er reclame voor maakt? Denk aan Tim en Tom Coronel (Allsecur), Arie Boomsma (Sourcy Holy Soda) of Adelheid Roosen (Yarden).
      • A. Ja, autoriteiten maken een product geloofwaardiger en reclame opvallender.
      • B. Ehhh, BN’er? Wat is dat, een BN’er?
      1. Heb je wel eens iets van L’Oréal (‘Omdat u het waard bent’) gekocht?
      • A. Ja, zeker, ik ben die prijs zeker waard.
      • B. Nee, dat spul is veel en veel te duur.
      1. Koop je wel eens zomerdons-dekbedden, snijplanken of witte T-shirts in de eendagsaanbieding van One Day Only?
      • A. Ja, zoveel korting laat ik niet liggen.
      • B. One Day wat?!? Nee, die advertenties heb ik nooit gezien.
      1. Heb je wel eens geld overgemaakt naar de Stichting ALS (‘Ik ben nu dood’), ook dankzij de Ice Bucket Challenge?
      • A. Jazeker, die ziekte moet zo snel mogelijk de wereld uit.
      • B. Dat inspelen op mededogen is niks anders dan sensatielust en leedvermaak.
      1. Is een beeldschone naakte vrouw reclame voor walnotenkipsalade?
      1. Wat zit lekkerder, een spijkerbroek van G-Star of H&M?
      • A. Ik koop alleen Diesel, want die zitten me altijd goed.
      • B. H&M? Die vind ik veel te duur. Ik koop mijn spijkerbroeken bij de WE, Hema of Zeeman.
      1. Geef je wel eens een product van Rituals cadeau aan je vriendin?
      • A. Tuurlijk, dat spul kost dan wel vier keer zoveel als dezelfde douchecrème van de Hema maar dan heb je ook wel iets heel speciaals.
      • B. Rituals? Wacht even, zijn dat niet die dure chocolaatjes?
      1. Wat rijd jij, een Audi, een Volkswagen of een Skoda Superb station?
      • A. Ja hé, wat een vraag, een Audi natuurlijk, dat is de beste, dat is echt Vorsprung durch Technik.
      • B. Ha een Skoda natuurlijk, dat is dezelfde kwaliteit als Audi en je hebt ook nog eens veel meer auto voor veel minder geld.
      1. Welke lippenstift is jouw favoriet, van Mac of van Miss Sporty?
      • A. Mac natuurlijk. Die blijft tenminste de hele dag zitten. Elke euro van die 20 euro waard.
      • B. Miss Sporty natuurlijk. 2 euro is genoeg en bovendien gebruik ik maar zelden lippenstift.

      Resultaat

      Elk A-antwoord levert 2 punten op en elke B 0 punten.

      20 punten Je bent de gedroomde consument. Het lijkt een sprookje maar je bent werkelijkheid.

      14 tot 18 punten Zo, jij koopt gewoon bijna alles wat je voor ogen komt. Waarschijnlijk ben jij ook ANWB-lid met Levenslange Wegenwacht Wereld & Heelal-dekking.

      6 tot 12 punten Je houdt niet alleen van reclame, je bent ook een kritische consument – of je wilt dat graag zijn.

      2 tot 6 punten Jij bent boven de 85 of nog geen 3 jaar.

      0 punten Je woont in een grot zonder Ziggo, KPN en Netflix en je hebt ook geen internet of de leesmap.