Banner-small

Zoek een vestiging

Communicatietrends

Blog
Crossmedia

Wat werkt beter voor een folder? Papier of online?

Online folders zijn net zo effectief als papieren folders, en een combinatie van papier en digitaal levert de beste conversie op. Maar soms heb je meer baat bij een folder van papier. Hieronder volgen 8 essentiële inzichten over de verschillen tussen papier en online.

Wat werkt beter voor een folder? Papier of online?

Online folders zijn net zo effectief als papieren folders, en een combinatie van papier en digitaal levert de beste conversie op. Maar soms heb je meer baat bij een folder van papier. Hieronder volgen 8 essentiële inzichten over de verschillen tussen papier en online.

Vandaag geopend:

-

      Online folders zetten net zo vaak aan tot aankoop als de papieren variant. Dit blijkt uit onderzoek naar de effectiviteit van reclamefolders uitgevoerd door TNS NIPO, in opdracht van Reclamefolder.nl.

      Maar hoe zit dat nou met papier? Kun je echt niet zonder papier? Zijn je folders, brochures en flyers zomaar om te zetten in digitale versies? Bereik je daarmee hetzelfde effect bij je klanten en nog-niet-klanten?

      Hieronder zetten we in acht punten de belangrijkste uitkomsten en inzichten overzichtelijk op een rij, zodat jij er als ondernemer of marketeer je voordeel mee kunt doen.

      1. Groot bereik.

      Liefst 92 procent van de boodschappers leest wel eens een folder, hetzij op papier of online. Daarvan leest 14 procent alleen online folders. Vooral jongeren en hoger opgeleiden lezen online folders.

      2. Meer jongeren en hoger opgeleiden.

      Het bereik van online reclamefolders is iets lager dan van papier (72% versus 78%). Dat komt vooral doordat online folders selectiever gelezen worden. Daarentegen bereik je wel een relatief jonger en hoger opgeleid publiek met online folders.

      3. Meer traffic naar de website.

      Online reclamefolders zorgen voor relatief meer traffic naar de winkel dan de papieren folder. De online folder trekt met name meer bezoekers naar de website. Maar wat daadwerkelijke aankoop betreft werkt online weer niet beter dan de papieren folder.

      4. Online gaat groeien.

      Het gebruik van folder-apps neemt elk jaar toe, met wel 400.000 tot 500.000 Nederlanders, blijkt uit de NOM Folder Monitor uitgevoerd door GfK. De groei zit vooral in de groep van 20-49 jarigen. De papieren folder blijft ondertussen onverminderd populair, met een netto bereik van 11,3 miljoen mensen.

      Een kwart van de boodschappers die momenteel alleen papieren folders lezen, verwacht in de toekomst ook online folders te gaan lezen. De huidige online folder-lezers blijven de online folder ook lezen.

      5. Het milieuaspect is belangrijk.

      Milieuoverwegingen doen mensen vooral kiezen voor een online folder. 67 procent geeft aan dat zij het milieuvriendelijke van online de belangrijkste reden vinden. Op twee staat het argument dat een online folder altijd bij de hand is om te lezen (56 procent). Meteen daarna volgt de reden dat de brievenbus minder vol zit (52 procent).

      Ook consumenten die alleen papieren folders lezen maar wel openstaan voor de stap naar online, noemen milieuvriendelijkheid als de belangrijkste reden (58 procent).

      6. Combi papier en digitaal levert het beste resultaat.

      Opmerkelijk: de combinatie van digitaal en papier biedt nog het beste resultaat. Wie de beste conversie wil, kan dus het beste beide middelen inzetten. Beide mediavormen vullen elkaar aan. Van de consumenten die zowel een papieren als online folder hebben gelezen, koopt 47 procent iets uit die folder.

      7. Online folder is actueler en sneller.

      Het grote voordeel van een digitale folder of website tegenover drukwerk is dat je snel kunt reageren, op actuele ontwikkelingen, het weer, plotseling opduikende voorraden of een inkoopvoordeel.

      Andersom kun je een uitverkocht product niet uit een papieren brochure halen en wel uit een online folder of van een website.

      8. Plaats is ook bepalend.

      Folders van papier aan de ingang van een winkel kunnen op dat moment heel effectief zijn, omdat passerende klanten niet op dat moment (haast niet) een folder online op hun telefoon of computer lezen. Mensen bij de kapper, of schoonheidssalon of nagelstudio checken ook niet op dat moment hun telefoon op e-mail of een website van het bedrijf waar ze zijn. Dan is een folder, flyer of brochure van papier een uitkomst om bij de hand te hebben.