Banner-small

Zoek een vestiging

Communicatietrends

Blog
Sign

Wat elke marketeer van KLM kan leren

Je bedrijfsnaam, logo en huisstijl op je auto is een van de beste vormen van reclame, want deze is altijd zichtbaar voor iedereen. Een adblocker werkt buiten niet. En of je nu onderweg bent of stilstaat, je bereik blijft altijd overeind. Fleetmarking heeft een bewezen werking. Zeker een goed uitgevoerde autobelettering in een representatieve huisstijl. Die kan je direct klanten opleveren. En van KLM leer je hoe je ook in het groot indruk kunt maken met fleetmarking.

Wat elke marketeer van KLM kan leren

Je bedrijfsnaam, logo en huisstijl op je auto is een van de beste vormen van reclame, want deze is altijd zichtbaar voor iedereen. Een adblocker werkt buiten niet. En of je nu onderweg bent of stilstaat, je bereik blijft altijd overeind. Fleetmarking heeft een bewezen werking. Zeker een goed uitgevoerde autobelettering in een representatieve huisstijl. Die kan je direct klanten opleveren. En van KLM leer je hoe je ook in het groot indruk kunt maken met fleetmarking.

Vandaag geopend:

-

      Klanten die vanzelf naar je toe komen. Welke ondernemer wil dat nou niet? Laatst vertelde een ondernemer met een reparatiebedrijf van computers en elektronica dat hij dankzij zijn bedrijfsnaam en logo’s op zijn bedrijfsauto, een Peugeot Partner bestelbusje, geregeld vanzelf klanten binnenkrijgt. Niet alleen kleine maar ook zijn allergrootste klant, een IT-bedrijf, dat sindsdien al twee jaar voor zijn grootste omzet zorgt.

      Je naam en logo op je auto, het werkt.

      Herkenbare stijl

      Je auto laten uitvoeren in de huisstijl van je bedrijf is vanzelfsprekend voor bedrijven als KPN, Nuon, DHL, voor taxibedrijven (denk aan de gele taxi’s in Londen en New York) en organisaties als de politie en de brandweer. Fleetmarking heet het officieel: het markeren van je gehele wagenpark in één consequente en herkenbare stijl, de huisstijl van het bedrijf.

      Vergelijk het met representatieve bedrijfskleding van hotelpersoneel, hostesses op een beurs en KLM-stewardessen. Een herkenbare huisstijl die er ook nog eens goed uitziet doet wonderen voor je herkenbaarheid en betrouwbaarheid. Autobelettering, mits goed uitgevoerd, maakt je bedrijf vertrouwenwekkend.

      Autobelettering is effectief

      Maar autobelettering (vaak tegelijkertijd autobekleuring) is ook als je maar één auto of enkele auto’s hebt een effectief reclamemedium. Zo vertelde laatst een andere ondernemer met een ontwerpbureau dat zij werd aangesproken door een bekende uit de buurt die haar vroeg: met hoeveel mensen zijn jullie nu? Jullie worden al écht groot hè? Die indruk maakte zij uitsluitend dankzij de fraai beletterde zwarte Volkswagen Polo’s die zij als bedrijfsauto inzette. Maar dacht die bekende dat er wel al vijftien mensen bij haar bureau werkten omdat hij voortdurend al die auto’s zag rondrijden, in werkelijkheid waren het drie mensen. Waarvan twee met zo’n Polo. Ze had dus niet meer dan twee beletterde bedrijfsauto’s maar dankzij die opvallende huisstijluitvoering leken het er wel tien.

      Dat is het multiplyer-effect van zichtbaarheid.

      Opvallende stunt

      En wie eenmaal beschikt over een huisstijl die staat als een huis kan er opvallende stunts mee uithalen. Zoals KLM, dat in 2015 vroeg aan zijn fans op social media of ze op Koningsdag 2016 ook een vliegtuig in het oranje moesten steken. Koningsdag haalde KLM kennelijk niet maar in juni 2016 kwam de luchtvaartmaatschappij met een wel heel bijzondere onthulling. Een Boeing in het oranje.

      Nee, de speciale omgeturnde speciale Boeing 777-300 is niet bestemd voor het Nederlands Elftal, dat jammer genoeg ontbreekt op het EK in Frankrijk, maar wel voor bestemmingen op Brazilië. De oranje KLM-reus doet het goed voor de oranjesfeer in Rio, waar de Olympische Spelen deze zomer plaatsvinden.

      Check het filmpje van KLM op Facebook ‘Revealing our #OrangePride: https://www.facebook.com/KLM/videos (kijk bij ‘Alle video’s). Dat je met zo’n actie fans aan je bindt, blijkt wel uit de reacties: bijna 58.000 vind-ik-leuks en twee miljoen weergaven.

      Foto: KLM