Communicatietrends
Waarom Wolhalla en Goedbevallen geniale bedrijfsnamen zijn
Waarom Wolhalla en Goedbevallen geniale bedrijfsnamen zijn
De meeste bedrijfsnamen zijn saai en serieus. Of ze liften mee op een trend. Dat het ook anders kan, speels, dus opvallend en tegelijkertijd goed en relevant. Dat bewijzen de bedrijven Eau Eau Den Haag (een merk karaffen), Tweedebands (‘Uw website voor gebruikte banden’) en Goedbevallen (verloskundigenpraktijk). Wat is het geheim achter hun naam?
De meeste bedrijfsnamen zijn saai en serieus. Of ze liften mee op een trend. Dat het ook anders kan, speels, dus opvallend en tegelijkertijd goed en relevant. Dat bewijzen de bedrijven Eau Eau Den Haag (een merk karaffen), Tweedebands (‘Uw website voor gebruikte banden’) en Goedbevallen (verloskundigenpraktijk). Wat is het geheim achter hun naam?
Waarom Wolhalla en Goedbevallen geniale bedrijfsnamen zijn
De meeste bedrijfsnamen zijn saai en serieus. Of ze liften mee op een trend. Dat het ook anders kan, speels, dus opvallend en tegelijkertijd goed en relevant. Dat bewijzen de bedrijven Eau Eau Den Haag (een merk karaffen), Tweedebands (‘Uw website voor gebruikte banden’) en Goedbevallen (verloskundigenpraktijk). Wat is het geheim achter hun naam?
-
De beurskoers van de Amerikaanse ijstheefabrikant Long Island Iced Tea explodeerde eind december 2017 na een ingreep van de directie. De koers steeg in één dag met 180%. Wat denk je dat ze bij Long Island deden? De helft van het personeel ontslaan? Een kostenreductie van 50% aankondigen? Een fusie met Unilever aankondigen. Nee, niets van dat alles. Ze veranderden hun naam. In Long Blockchain.
Toverwoord
Blockchain is een toverwoord. De meesten onder jullie kennen de technologie voor onder meer transacties met cryptomunten zoals bitcoin. De koers van de bitcoin is in 2017 geëxplodeerd dus alles wat ermee samenhangt, mag zich in een warme belangstelling verheugen.
Er zijn meer recente voorbeelden van bedrijven die aankondigden iets met blockchain te gaan doen en prompt hun beurswaarde zagen stijgen. Zo steeg de koers van diagnostisch bedrijf Bioptix in Colorado (VS) na een naamsverandering in Riot Blockchain met 400%, aldus Het Financiële Dagblad.
Wie is de mol?
Nu hoeven bedrijfsnamen helemaal geen Blockchain of iets met Bitcoin te heten willen ze succes hebben. Kijk naar mollenbestrijdingsbedrijf De Laatste Hoop in Reeuwijk. Het tabblad op de website van het bedrijf met informatie over mollen heet heel toepasselijk humoristisch ‘Wie is de mol?’.
Of neem het bedrijf Wolhalla, een in wol en garens gespecialiseerde webwinkel met zijn hoofdkwartier in Ruurlo. De naam werd begin 2017 verkozen tot Bedrijfsnaam van het Jaar 2016, door de jury van Namespotting, een initiatief van het Amsterdamse bedrijfsnamenbureau De Naamafdeling en Tens Media.
De jury bestaat uit professionals die zich bezighouden met merken en merknamen: Erik de Zwart (initiatiefnemer Merken Top 40), Henkjan Smits (Trainer Business X-Factor), Esther Overmars (reclamebureau N=5), reclamemaker Wim Ubachs, Alphons Geerlings (De Merkplaats), Richard Otto (Tens Media) en Hans Prummel (De Naamafdeling). In de jury van dit jaar, 2018, nemen ook Kakhiel en mediastrateeg Marianne Zwagerman zitting.
Sympathie
Wolhalla is een goede naam omdat hij intrigerend is en sympathie opwekt. De naam van het bedrijf vertelt hun verhaal in één woord. Net als De Laatste Hoop. De woordspeling in de naam doet wonderen. Daarnaast zit er ook een mooie belofte in beide bedrijfsnamen. Veel grappig bedoelde bedrijfsnamen — zoals kapsalon Zit je Haircut, kapperszaak Culihair, tekstschrijver De Huurwoordenaar, tekstbureau Missmaakt — bevatten een woordspeling die soms leuk is, slim en grappig. In heel veel gevallen ook ver gezocht is en soms een vervelende bijbetekenis heeft of gewoon tenenkrommend flauw is.
Summum in wol
De woordspeling in de naam Wolhalla – een variant op Walhalla – is erg relevant en subtiel en ook niet geforceerd, oordeelde de jury destijds. De naam geeft prijs dat het gaat om ‘het summum op het gebied van wol’. Daarnaast blijft de naam goed hangen. Runners up in de verkiezing, waarvan de uitslag werd bekendgemaakt in het programma ‘Evers Staat Op’ op Radio 538, waren destijds Bed & Breakfast Eve Niets Hoeve, Schilderbedrijf Kwastarbeiders, Pedicure Bel Me Teen en Cafetaria Schatje Patatje.
De beste bedrijfsnamen van 2017
Ook dit jaar zijn de 10 beste namen stuk voor stuk pareltjes:
- Meubelstoffeerderij De Stofwisseling
- Verloskundigenpraktijk Goedbevallen
- Zeilmakerij Bootkapje
- Biefstukspecialiteitenrestaurant So-de-Jus
- Specialist in glaswerk Eau Eau Den Haag
- Tweedebands.nl (‘Uw website voor gebruikte banden’)
- Thais restaurant Hou je Thai
- IJswinkel Pablo’s IJscobar
- Hypo TakeAway (hypotheekshop en koffieshop ineen, zie Hypotheek24.nl)
- Ameezing karaokebar
Deze namen werden alle tien genomineerd voor Bedrijfsnaam van het Jaar 2017 en bleven over na een strenge selectie uit honderden bedrijfsnamen. De winnaar werd op 3 januari 2017 bekendgemaakt en is Eau Eau Den Haag. Dit Haagse bedrijf verkoopt flessen, karaffen en glaswerk voor het schenken en serveren van kraanwater. ‘De merknaam maakt meteen vrolijk door de verwijzing naar het bekende liedje over Den Haag van Harrie Jekkers’, verklaart de jury. Bovendien straalt de naam kwaliteit uit, omdat de chique Franse spelling leuk contrasteert met plat Haags en plat water. Overigens is de karaf ontworpen en uitgebracht door Haagse Hapjes, een cateringbedrijf met ook een pakkende bedrijfsnaam.