Banner-small_dekstopBanner-small_mobile

Zoek een vestiging

Communicatietrends

Crossmedia

Virtual reality verovert de winkel en vooral de consument

Dankzij virtual reality, dat nu echt opstoomt, kunnen retailers zich extra onderscheiden van de concurrentie. Merktrouw neemt af, service wint aan belang, net als onderscheidingsvermogen. Wie zijn/haar klant een intense winkelervaring met virtual reality-toepassingen biedt, zorgt voor meer emotionele impact en betrokkenheid. Beleven doet kopen. Toekomstmuziek? De toekomst is al begonnen.

Virtual reality verovert de winkel en vooral de consument

Dankzij virtual reality, dat nu echt opstoomt, kunnen retailers zich extra onderscheiden van de concurrentie. Merktrouw neemt af, service wint aan belang, net als onderscheidingsvermogen. Wie zijn/haar klant een intense winkelervaring met virtual reality-toepassingen biedt, zorgt voor meer emotionele impact en betrokkenheid. Beleven doet kopen. Toekomstmuziek? De toekomst is al begonnen.

Virtual reality maakt games levensechter, laat je zelfs vliegen als een vogel (net echt) en maakt zelfs net echte seks mogelijk tussen mensen die in werkelijkheid 10.000 kilometer van elkaar verwijderd zijn. Maar dankzij virtual reality (VR) worden ook geheel nieuwe winkelervaringen mogelijk. Je kunt shoppen op plekken waar je niet bent terwijl je er wel lijkt te zijn.

Kartonnen bril

Virtual reality is here to stay. Natuurlijk kost een Oculus Rift virtual reality-bril met bijbehorende computer nog een klein vermogen, maar er komen steeds meer alternatieven op de markt die goedkoper zijn. De Gear VR-bril van Samsung zorgt samen met een Galaxy Note 4-smartphone voor een volledig 360-graden 3D-video-beeld. En is al vanaf 99 euro te koop.

Dan heb je nog dé hype van dit moment, de kartonnen Google cardboard-bril (ook leverbaar in kunststof), waarin alle telefoons passen, zowel iPhones als Android-smartphones. Dankzij een keur aan mobiele VR-apps is alles mogelijk. Je kunt vliegen met Google Earth, kanoën op een Canadees meer of een letterlijk duizelingwekkende rit in een achtbaan maken. En je kunt virtuele tours maken. Dat is niet alleen leuk voor docenten om schoolreisjes naar Rome of Berlijn voor te bereiden maar commercieel erg interessant voor reisbureaus. Makelaars kunnen VR inzetten voor virtuele woningbezichtigingen.

De ervaring is je bestemming

De ervaring is je bestemming, zoals het in de VR-wereld heet. Dat komt ook doordat de bril je afsluit van de plek waar je fysiek bent. Daardoor beleef je de ervaring in 3D intenser. De impact is aanzienlijk groter dan voor een tv- of computerscherm.

Bedrijven die VR inzetten voor commerciële doeleinden profiteren van die extra meeslepende ervaringen, waardoor VR een heuse nieuwe marketingtool wordt. Daarmee wordt VR een medium dat zich echt onderscheidt van bestaande media zoals internet en mobiele telefoons.

In Duitsland maakt MediaMarkt-zusje Saturn al gebruik van VR door klanten virtueel te laten shoppen in het uitgebreide assortiment keukenapparatuur. Het is ondoenlijk om al die meubels en apparatuur op te stellen in een winkel, zeker niet in een kleine winkel. Dankzij virtual reality kan de consument toch alles zien. In Saturn-vestigingen in Berlijn en Ingolstadt kunnen klanten met behulp van een VR-headset door een virtuele keuken ‘wandelen’ en de gewenste elektroapparatuur kiezen.

Thuis op de bank

En zo kunnen webwinkels de consument ook thuis op de bank een levensechte en overrompelende ervaring aanbieden. Zolang je zorgt voor een snelle vindbaarheid van producten en een groot assortiment, kan virtueel shoppen je webwinkel extra aantrekkelijk maken. En daardoor je omzet een boost geven.

Natuurlijk gaat de kost voor de baat uit. Je moet investeren in 360-graden 3D-productfotografie, audio en 360-graden video. De techniek is nog volop in ontwikkeling. Later kan bijvoorbeeld blijken dat voice-control handiger is bij het zoeken van producten in een virtuele webshop dan het gebruik van een toetsenbord.