Banner-small_dekstopBanner-small_mobile

Zoek een vestiging

Communicatietrends

Sites & Apps

Verlaag je bouncepercentage met deze 9 eenvoudige tips

Bouncepercentage is een woord in de categorie cholesterol of vetpercentage: je wilt het graag zo laag mogelijk houden. Of verlagen als het te hoog is. Een bounce, een bezoeker van je website die meteen weer weg is na het bekijken van één pagina, is humeurverpestend. Een bounce is als iemand die je winkel of restaurant […]

Verlaag je bouncepercentage met deze 9 eenvoudige tips

Bouncepercentage is een woord in de categorie cholesterol of vetpercentage: je wilt het graag zo laag mogelijk houden. Of verlagen als het te hoog is. Een bounce, een bezoeker van je website die meteen weer weg is na het bekijken van één pagina, is humeurverpestend. Een bounce is als iemand die je winkel of restaurant binnenloopt en na één blik naar binnen weer rechtsomkeert maakt. Hij of zij ziet niet eens de mooie spullen in je schappen of heerlijke gerechten op de kaart. Maar hoe voorkom je bouncers?

1. Voorkomen van bounces is een primair doel.

Elke marketeer wil zoveel mogelijk leads, zoveel mogelijk inschrijvingen en aanmeldingen, maximale verkopen, een zo prettig mogelijke klantenreis, een zo hoog mogelijke conversie. Je website of webshop is daarop ingericht.

Maar geef toe: als bezoekers na één blik op je website weer weg zijn komen ze niet eens toe aan het begin van de klantenreis. Daarom is het belangrijk om je bouncepercentage te minimaliseren. Je website is het waard om bezocht te worden en dat geldt voor alle pagina’s die jij erop zet anders had je ze niet gemaakt. Hoe meer pagina’s een klant of potentiële klant bezoekt, hoe groter haar of zijn vertrouwen wordt en hoe groter de kans dat hij of zij iets aanschaft.

2. Zorg voor een goede laadsnelheid van je website.

Een trage laadsnelheid is dodelijk voor je websitebezoek. Je moet het geduld van bezoekers nu eenmaal niet op de proef stellen. Twee seconden laadtijd is de absolute max.

Op Pagespeed van Google kun je kijken hoe jij scoort op laadsnelheid. Direct na de analyse – en je rapportcijfer – krijg je tips om je site te optimaliseren en je laadsnelheid te verhogen.

3. Gebruik niet te veel pop-ups en andere storende elementen.

Te veel pop-ups of te snel verschijnende pop-ups leiden tot irritatie. Natuurlijk wil je aanmeldingen voor je nieuwsbrief of aanmeldingen voor je nieuwste whitepaper. Maar besef dat je mensen bij een teveel aan storende banners, advertenties pop-ups sneller kwijt bent.

4. Een lager bouncepercentage zorgt voor een hogere ranking in zoekmachines.

Een laag bouncepercentage zegt iets over de kwaliteit van een website en hoe hoger je website op kwaliteit scoort hoe leuker en beter Google jou vindt.

5. Zorg voor goede en relevante content.

Om de betrokkenheid, interesse en engagement van je bezoekers te vergroten moet je vooral zorgen dat er veel interessants en leuks te zien is op je website. Het klinkt heel simpel maar hoe leuker je winkel of restaurant eruitziet hoe meer mensen verder willen kijken. Zo werkt het ook met je website. Bied je goede en interessante en dus lezenswaardige informatie? Gebruik je prikkelende koppen? Zijn je teksten aantrekkelijk opgemaakt? Gebruik je leuke foto’s of illustraties? Is je spelling en stijl in orde? Dat is allemaal essentieel om je bezoeker te boeien en te laten doorklikken en vast te houden.

6. Zorg voor een duidelijke navigatie.

Is de indeling van je menubalk in orde? Staan er duidelijke richtingaanwijzers? Is het hamburgertje (de drie streepjes die je aanklikt voor het menu) groot en duidelijk genoeg?

7. Is je website ook geschikt voor mobiel?

Misschien wordt je website inmiddels door meer mensen meer bezocht op een mobieltje dan op een desktop. Zorg dus voor een responsive website, niet te zware afbeeldingen en een duidelijk leesbare letter en duidelijke navigatieknoppen.

8. Houd je content up-to-date.

Verouderde artikelen, links of pagina’s die niet meer bestaan, externe links die nergens meer naar leiden, ze zijn dodelijk voor je website. Verwen je bezoekers ook hierin, zij hebben recht op een actuele en bijgewerkte site. Bovendien is geregelde verversing en vernieuwing goed voor je page ranking. Ook Google is namelijk gek op nieuwe dingen, nieuws en actualiteiten.

9. Is je website wel browser proof?

Waarschijnlijk gebruik jij zelf altijd één en dezelfde webbrowser om je eigen webpagina te bekijken. Altijd Safari bijvoorbeeld, of altijd Internet Explorer. Bekijk je website geregeld ook in andere veelgebruikte browsers, zoals Chrome en Firefox. En check of hij op een Apple computer het zelfde beeld vertoont als op een Windowsmachine. En check ook kleine en grotere beeldschermen.

Je kunt de simpele tool Browser Stack gebruiken om je website te checken in diverse browsers.